• Anonym (Hemmamamma)

Ensam vårdnad trots sambo?

Har två barn sedan tidigare och förhoppningsvis snart ett till på väg.
    Jag kommer att vara hemmamamma när nästa bebis kommer, vilket för mig är minimum ca 3-4 år. 

Första två barnen delade vi lika på föräldrapenningen och har även dagar kvar som pappan kan ta ut samtidigt som jag isåfall är hemma med barn nr 3.

Till min fundering då, eftersom jag ska vara hemma så pass länge vill vi att mina dagar ska räcka så länge som möjligt. Kan man då skriva faderskapspapper men inte skriva på papper om gemensam vårdnad?
    För om jag har ensam vårdnad behöver inte jag dela med mig av de 60 öronmärkta FP-dagarna.
    Men då funderar jag på om det blir krångel med barnbidraget om jag har ensam vårdnad av bebisen när vi har gemensam vårdnad på de två första barnen. 
    Måste pappan betala underhåll om jag har ensam vårdnad fast vi bor ihop?!

Detta är så onaturligt att dela vårnaden på detta viset när vi bor ihop men tycker det är förjävligt att man inte får dela på FP hur man vill.
    Ni behöver heller inte tycka synd om pappan som inte får sin del för detta är ett gemensamt beslut att jag ska vara hemma.

• Svar på tråden Ensam vårdnad trots sambo?
  • Gladhannapanna

Ni kan självklart välja att du har enskild vårdnad om barnet även om ni bor tillsammans. Barnbidraget påverkas inte och jag tror inte att underhåll blir aktuellt då ni bor ihop.

Du kan chatta med försäkringskassan om vad som gäller på deras hemsida, de svarar på allmänna frågot vilket detta ju är.

Jag tror att underhåll bara blir aktuellt då man själv ansöker om underhållsbidrag från försäkringskassan, men jag är inte säker. (jobbar inom soc själv)

• Anonym (ME)

nej han behöver inte betala underhåll till dig. så gör som det passar er bäst, jag är nog lika som dig. vi har också bestämt att jag ska vara hemma med kidsen medans han jobbar men han fick sina 60 dagar ändå. vi får se hur vi gör om vi får fler barn i framtiden.

• Anonym (Hemmamamma)

Okej tack för era svar! Glad
    Vill göra allt för att barnen ska kunna vara hemma länge, småbarnstiden går såå fort ändå!

• Anonym
    Anonym (Hemmamamma) skrev 2010-08-19 14:41:16 följande:
    Okej tack för era svar! Glad
    Vill göra allt för att barnen ska kunna vara hemma länge, småbarnstiden går såå fort ändå!
    Så synd att man ska behöva gå så långt för att få alla föräldra dagarna :/
    Man borde få kunna välja själv hur man delar ner dem.
    Hoppas det går bra .... hehe vi borde också gjort så :P
  • Anonym (Hemmamamma)
    Anonym skrev 2010-08-19 14:56:37 följande:
    Så synd att man ska behöva gå så långt för att få alla föräldra dagarna :/
    Man borde få kunna välja själv hur man delar ner dem.
    Hoppas det går bra .... hehe vi borde också gjort så :P
    Jag vet! Man är väl vuxna människor och ska väl ha rätt att avgöra hur man själv vill göra och vad som passar ens egen familjesituation bäst... Men nej, då ska nissarna i regeringen bestämma vem av oss föräldrar dom tycker ska vara hemma med våra barn! Skrikandes
  • pegga

60 dagar med lägstanivå är inte mycket pengar, så det påverkar inte din möjlighet att vara hemma särskilt mycket.

Det är ett ganska betydande risktagande och kan leda till många praktiska problem att göra på det sättet. Skulle något hända med dig står barnet helt utan vårdnadshavare.

• Anonym (Hemmamamma)
    pegga skrev 2010-08-21 08:17:22 följande:
    60 dagar med lägstanivå är inte mycket pengar, så det påverkar inte din möjlighet att vara hemma särskilt mycket.

Det är ett ganska betydande risktagande och kan leda till många praktiska problem att göra på det sättet. Skulle något hända med dig står barnet helt utan vårdnadshavare.
     Trodde det var 60 dgr sjukpenninggrundande man var tvungen att spara till sambon??

Kan man "låsa" lägsta dagar till honom så behöver man ju som du säger inte gå igenom allt detta bara för det för det är ju inte mycket pengar det handlar om.....

Vore perfekt om det är som du säger för självklart vill jag att vi ska ha gemensam vårdnad! 
  • carbe

Det är 60 dagar med sgi inte lägstanivå....

• Anonym (Hemmamamma)
    carbe skrev 2010-08-21 09:30:23 följande:
    Det är 60 dagar med sgi inte lägstanivå....
    Det var det jag också hade för mig nämligen....
  • pegga

Jag kan ha fel, men ring ändå till Försäkringskassan och fråga

• Anonym (Hemmamamma)

Citerar från FKs hemsida;

"Av de 480 dagarna är 390 på sjukpenningnivå och 90 på lägsta nivå.
    60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade för varje förälder, övriga dagar går att skriva över till den andra föräldern."

• Fru Sveden

När äldsta sonen föddes varjag och pappan "bara" sambos och när vi var på kommunhuset och skrev på alla papper om att min sambo var pappa och att vi ville ha gemensamvårdnad så var kvinnan nästan förvånad då de enligt henne är väldigt många som ni tänkt göra TS just för att pappan inte har möjlighet att vara hemma.

Angående barnbidraget så fick vi denna gången papper som vi skulle fylla i hur vi ville göra. Om vi inte gjorde något alls så skulle jag (mamman) få hela barnbidraget. Vet dock inte om det är skillnad om man inte har gemensamvårdnad, men då borde ju pengarna gå till dig som mamma.

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Anonym (Hemmamamma)
    Fru Sveden skrev 2010-08-21 16:07:23 följande:
    När äldsta sonen föddes varjag och pappan "bara" sambos och när vi var på kommunhuset och skrev på alla papper om att min sambo var pappa och att vi ville ha gemensamvårdnad så var kvinnan nästan förvånad då de enligt henne är väldigt många som ni tänkt göra TS just för att pappan inte har möjlighet att vara hemma.

Angående barnbidraget så fick vi denna gången papper som vi skulle fylla i hur vi ville göra. Om vi inte gjorde något alls så skulle jag (mamman) få hela barnbidraget. Vet dock inte om det är skillnad om man inte har gemensamvårdnad, men då borde ju pengarna gå till dig som mamma.
    Okej, det låter ju bra att hon sa så! Att det är fler som gör så och att det funkar. Tack för ditt svar.
Svar på tråden Ensam vårdnad trots sambo?