• Lychee

Hur fållar jag min chiffonklänning?

Jag kan egentligen ingenting om sömnad och sådant, men behöver nu fålla upp min klänning som är för lång.

Hur gör man med tunna tyger? Någon som vill beskriva det för mig?

• Svar på tråden Hur fållar jag min chiffonklänning?
  • 1978

Jag skulle fålla för hand för att få ett fint, mjukt fall i det tunna tyget. Maskinsömmar tycker jag ofta gör tyget stelt. Och så syns de från rätsidan, men det kanske det bara är jag som bryr mig om...

Antingen en rullfåll (gå till någon snobbig affär och titta på de dyra sidensjalarna!) eller genom att kryssa ner fållen på avigsidan. Jag försökte förklara hur man gör men det blev så förvirrat så jag raderade det och tror du lättast ser det i en vanlig bok om sömnad från biblioteket. Sömmen är inte svår att göra, bara att förklara. Den brukar finnas med där det står om hur man fållar byxor och kjolar.

Eller så kan du sick-sacka kanten på maskin, vika in några millimeter och sy fast för hand med stygn som är pyttesmå på rätsidan och lite längre på avigsidan. Har man otur kan den sömmen dock vika sig lite utåt, det beror på hur kjolen ser ut.

Hoppas att jag inte gjorde det ännu knepigare för dig nu!

Stormorsan: nytt sätt att fålla för mig, det ska jag absolut prova någon gång!

• Lychee

Tack så mkt för tippsen!!! :) Jag ska testa.

• Elyelle
    Stormorsan skrev 2010-08-20 00:10:07 följande:
    En musselfåll eller rullfåll funkar bäst på chiffon.

www.sysidan.se/forum/showpost.php?p=113535&po...
     Man kan skippa steg1 pa beskrivningen, om man ar forsiktig sa man inte tojer tyget. Jag jobbar med andringssomnad och gor denna fall med raksommar nastan dagligen pa diverse klanningar, kjolar, armar osv. Mycket enklare att kontrollera an en rullfallsfot.Glad
Svar på tråden Hur fållar jag min chiffonklänning?