• ALLIEVERDO

När börja ni klocka värkarna?

Hej, jag fundera lite. mitt barn ligger i säte, så har fått planerat snitt. + den e lite stor. efter vändningsförsök förra veckan startade värkar och dom såg man ju på ctg. då fick man ju stel mage som sammandragning först, men även neråt som märktes va åt värkhållet.
    Jag har nu fått i "uppgift" att ha koll så det inte startar nåt mer liknande hemma.
    sammandragningar ar jag ju titt som tätt, men nu på kvällen kände jag även lite stelare och ondare neråt också..så tänkte klocka lite för "skoj" skull och ha koll fall det utvecklas för då måste vi ju in direkt.
    men när börjar man eg klocka? när man känner magen stelnar till sig och blir större/hårdare (sammandragningen) eller när man känner det börjar kännas mer neråt också som kanske det börjar med 10-20sek efter början?

• Svar på tråden När börja ni klocka värkarna?
  • Michisen

Förlåt, fel adress varktimer.se ska det vara.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Svampp

Wantit: Jag har aldrig hunnit börja klocka några värkar än (ska få första barnet när som helst) men jag har fattat det som att man ska börja klocka direkt när sammandragningen börjar, sen flyttar sig värken nedåt enligt nåt visst mönster och blir starkare för att sedan klinga av. Minns inte exakt hur, men i boken "Att föda" av Gudrun Abascal har jag för mig att hon beskriver detta. Som jag förstår det ska man alltså mäta från att värkern precis börjar tills nästa börjar (självklart kan man som med värktimern även registrera slutet på värken för att se hur lång varje värk är också). Men har ju som sagt så är det bara så jag fattat det, har ingen egen erfarenhet än.

• ALLIEVERDO

Det va den sidan jag va ute på den e bra..blev bara fundersam på när jag eg skulle räkna värken som värk och inte bara sammandragning.. :)

• Mammasklumpar

Det märker man, eller i alla fall jag tyckte att det var omissbart när det regelbundet.

• Michisen
    ALLIEVERDO skrev 2010-08-19 22:58:22 följande:
    Det va den sidan jag va ute på den e bra..blev bara fundersam på när jag eg skulle räkna värken som värk och inte bara sammandragning.. :)
    Om du vill klocka just regelbunda (ej smärtsamma) sammandragningar för att du ska hålla koll på dem så skulle jag klocka dem när det börjar dra ihop sig fram tills dess att magen mjuknat igen och se hur regelbundna de blir.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Anna J01

Wantit: Nämen så snubblar man över dig här. Tänkte precis skriva o fråga hur det går. Komiskt...

Synd att bebis ligger i säte. Men kanske ändå lite skönt att ha ett fast datum på när bebisen kommer:)
     När mina värkas satte igång så kände jag ingen skillnad från förverkarna jag haft innan. Jag visste ju att det va på riktigt för att vattnet gått men annars hade jag nog inte fattat att det va på g innan värkarna kom var 10:e minut. 
    Det va då jag börjad klocka dom och så hade det börja göra mer ont. 

Hoppas allt går bra och skriv gärna. 

• ALLIEVERDO
    Anna J01 skrev 2010-08-21 21:07:34 följande:
    Wantit: Nämen så snubblar man över dig här. Tänkte precis skriva o fråga hur det går. Komiskt...

Synd att bebis ligger i säte. Men kanske ändå lite skönt att ha ett fast datum på när bebisen kommer:)
     När mina värkas satte igång så kände jag ingen skillnad från förverkarna jag haft innan. Jag visste ju att det va på riktigt för att vattnet gått men annars hade jag nog inte fattat att det va på g innan värkarna kom var 10:e minut. 
    Det va då jag börjad klocka dom och så hade det börja göra mer ont. 

Hoppas allt går bra och skriv gärna. 
    Nej men hej igen :) ja det va ju komiskt att snubbla över varann här :) Ja, busen ligger i säte. gjorde vändningsförsök förra veckan - gör jag ALDRIG om igen..det värsta jag någonsin varit med om både fysiskt och psykiskt..även för sambon som stod bredvid..fy..å det hjälpte inte..å startade värkar..busen bytte bara sida och nu en vecka senare hade den lagt sig tillbaka hehe..busfrö..samt att han/hon blev viktuppskattad till 4kg redan med 2,5veckor kvar eg. så hoppad verkligen  det startar lite snart så vi får åka in och snittas tidigare.. min kropp klarar inte av min vikt heller.tom knäna känns som de ska knäcka när jag reser mig..lite skrämmande.
    Å eftersom haon ligger säte så måste jag ha koll om jag känner att nåt startar, eftersom det helst inte ska gå igång alls ju för de måste stanna det då. Många säger ju "du vet vad det är när det väl börjar" jajo, men det ska ju helst inte gå så långt, eftersom de ska stanna det då..
  • ALLIEVERDO
    ALLIEVERDO skrev 2010-08-22 00:02:16 följande:
    Nej men hej igen :) ja det va ju komiskt att snubbla över varann här :) Ja, busen ligger i säte. gjorde vändningsförsök förra veckan - gör jag ALDRIG om igen..det värsta jag någonsin varit med om både fysiskt och psykiskt..även för sambon som stod bredvid..fy..å det hjälpte inte..å startade värkar..busen bytte bara sida och nu en vecka senare hade den lagt sig tillbaka hehe..busfrö..samt att han/hon blev viktuppskattad till 4kg redan med 2,5veckor kvar eg. så hoppad verkligen  det startar lite snart så vi får åka in och snittas tidigare.. min kropp klarar inte av min vikt heller.tom knäna känns som de ska knäcka när jag reser mig..lite skrämmande.
    Å eftersom haon ligger säte så måste jag ha koll om jag känner att nåt startar, eftersom det helst inte ska gå igång alls ju för de måste stanna det då. Många säger ju "du vet vad det är när det väl börjar" jajo, men det ska ju helst inte gå så långt, eftersom de ska stanna det då..
    hur går det med er förresten ? :)
  • Anna J01

Jo det är bara bra med oss. Eira växer så det knakar. Hon är 2 månader och väger 4680 g nu.
    Hon var ju uppskattad till ca 3,5 kg i V.38 men när hon kom ut i V.39 så vägde hon ju bara 2.9 kg.

Jobbigt att känna sig så tung. När har du fått tid för snitt?

Ja alla säger ju att man vet när det väl är på G men som i ditt fall vill man ju veta vid första värken och då är det ju inte alls säkert att man har förstått att det verkligen är på riktigt. 

Svar på tråden När börja ni klocka värkarna?