• Anonym

Lugnande medicin för flygresa

Måste snart göra en längre flygresa och det känns jättejobbigt. Jag är inte rädd för att planet ska krascha som många flygrädda är, utan jag har helt enkel klaustrofobi. Vilken läkare kan man kontakta för att få något lugnande utskrivet? Går det bra med ens läkare på vårdcentralen? Brukar det vara svårt att få något utskrivet? Har aldrig tagit något sånt innan så jag vet inte hur det fungerar.

Och slutligen kan man ta någon sorts lugnande när man ammar?

• Svar på tråden Lugnande medicin för flygresa
  • Birgitta L

Svar till Anonym:

Nej, man kan absolut inte ta något lugnande när man ammar. I annat fall går det bra men det är då sobril som gäller och det är starka medel. Kan skrivas ut av läkare på vårdcentralen.

• Anonym
    Birgitta L skrev 2010-08-19 22:30:18 följande:
    Svar till Anonym:

Nej, man kan absolut inte ta något lugnande när man ammar. I annat fall går det bra men det är då sobril som gäller och det är starka medel. Kan skrivas ut av läkare på vårdcentralen.
    Theralen kan du ta när du ammar, och ges dessutom till spädbarn.
  • Här och nu
    Svar till Anonym:

Vad menar du med det? Sobril tar man till i sista hand. Atarax är milt och vanligast. Finns även Stesolid. Vad jag minns är Atarax t.o.m ok under graviditet om läkare bedömer att behovet finns.
  • Stealth
    Svar till Anonym:

Öh hallå, theralen, stesolid, attarax, postafen... listan är lång på saker som kan användas som lugnande. Theralendroppar kan man använda som ammande kvinna. Sorbril skrivs knappast ut i första hand.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anonym

Man kan ex. ta Lergigan.
    Skrivs ut av läkare på vårdcentral.
    Och man får amma med det.
    Man får även amma med sobril/oxascand om man tar enstaka dos. Däremot skulle jag rekommendera att ha en person med dig som inte tar ngt lugnande, om du skulle bli "flummig"...

• Här och nu
    Stealth skrev 2010-08-19 22:35:56 följande:
    Öh hallå, theralen, stesolid, attarax, postafen... listan är lång på saker som kan användas som lugnande. Theralendroppar kan man använda som ammande kvinna. Sorbril skrivs knappast ut i första hand.
    Fast Postafen är inget lugnande medel, utan ett åksjukemedel. Dock blir man dåsig.
  • Hallonmos

Tänk bara på att om du ska flyga långt och ska ta med tabletter så ha gärna ett intyg på engelska med som förklarar vad det är för tabletter du har med dig.De kan vara petiga med sådant ibland och inte kul att behöva stå och förklara sig för en sur gränsvakt.

• Här och nu
    Stealth skrev 2010-08-19 22:35:56 följande:
    Nej, Sobril ska va sista utvägen. Men när jag inte blev hjälpt av Atarax föreslog läkaren Sobril. Så de har inte alltid kunskap om vad som finns däremellan.
  • Stealth
    Här och nu skrev 2010-08-19 22:38:15 följande:
    Fast Postafen är inget lugnande medel, utan ett åksjukemedel. Dock blir man dåsig.
    heh jag glömde säga det att jag fått det rekomenderat i första hand  just för flygrädsla, för att man blir så dåsig av det. Men bra att du förtydligade att det inte är ett lugnande eg.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Hallonmos skrev 2010-08-19 22:38:51 följande:
    Tänk bara på att om du ska flyga långt och ska ta med tabletter så ha gärna ett intyg på engelska med som förklarar vad det är för tabletter du har med dig.De kan vara petiga med sådant ibland och inte kul att behöva stå och förklara sig för en sur gränsvakt.
    Inom schengen är det apoteket som skriver intyg, endast utanför schengen krävs intyg från läkaren.
    Åkte precis utomlands utanför schengen med 4 narkotikaklassade läkemedel. Då var man nervös trots papper...
    Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden Lugnande medicin för flygresa