• Här och nu

6-årig grannflicka tittar i våra postlådor

Har sett detta några ggr nu o vi har sagt till henne, när vi hunnit. Hon inte bara lyfter på locket, utan rotar runt också. Tillsägelserna hjälper inte. När min man sa till henne att man inte gör så, frågade hon: Varför då? o han fick förklara. Vi bor i radhusområde o jag vet var flickan bor, men föräldrarna kan varken svenska, engelska eller nåt av de andra språk jag kan. Har ett par ggr inte fått post jag borde ha fått o man börjar ju undra. Idag såg jag att hon kollade i min närmaste grannes låda o jag ska meddela honom det. För sin egen säkerhet vill man ju ha en låsbar låda, men det kostar ju. Kan ske kan man gå via skolan för att lära flickan? Vet i vilken klass hon går. Hon leker med min son ibland, men är allmänt påflugen o ringer ibland på fem min efter att vi sagt, att det inte passar just då. Har erbjudit henne att komma in o leka, då sonen ibland inte vill gå ut på kvällarna, men det vill hon inte. För er som inte tycker att det är nåt att klaga för; jo, barn ska lära sig att postlådor är nåt privat o man ju faktiskt bli av med viktig post. Tänker ju på flickan också, som egentligen är trevlig, men som verkar tillbringa sin mesta tid ute utan föräldrarna o har så gjort sen vi flyttade hit för 1.5 år sen.

• Svar på tråden 6-årig grannflicka tittar i våra postlådor
  • Myscho
    Här och nu skrev 2010-08-19 23:26:05 följande:
    Puffar
    Ja du det är ju stöld, egenmäktigförfarande inget hon vet om men något du kanske ska försöka upplysa föräldrarna om.. tar hon brev tex från fk, det är ju personuppgifter som står där.
  • elefantmamman

Vet du vart föräldrarna kommer från?
    Finns ju översättningssidor på internet, bl a Ordlista.se eller babelfish där du kan skriva en text och sen få den översatt. Allt kanske inte blir gramatiskt riktigt men dom borde förstå det som står i alla fall.

• Här och nu
    Myscho skrev 2010-08-19 23:29:12 följande:
    Ja du det är ju stöld, egenmäktigförfarande inget hon vet om men något du kanske ska försöka upplysa föräldrarna om.. tar hon brev tex från fk, det är ju personuppgifter som står där.
    Hade gjort det för länge sen, men de hävdar att de inte kan svenska. Något de sa på nästan ren svenska. Men när vi flyttade hit för 1.5 år sen o inte hittade vår Alvedon o jag knackade på för att be om att låna, förstod de inte ens det.
  • Här och nu
    elefantmamman skrev 2010-08-19 23:31:33 följande:
    Vet du vart föräldrarna kommer från?
    Finns ju översättningssidor på internet, bl a Ordlista.se eller babelfish där du kan skriva en text och sen få den översatt. Allt kanske inte blir gramatiskt riktigt men dom borde förstå det som står i alla fall.
    De pratar serbiska. Det är vad jag vet. Känns som om det inte är min uppgift att översätta. De har ju bott här minst 1.5 år i Sverige o flickan säger att hon är född här. Då borde man kunna hjälplig svenska.Men kanske. Kanske ska prata med hyresvärden, när jag sett att hon kollar så många lådor. Det märkliga är att hon faktiskt inte verkar fatta att hon gör fel.
  • Penney

Skräm henne med att "eftersom vi är snälla så går vi inte till polisen den här gången men om du gör det igen så måste vi det för det är förbjudet att ta andras post".
    Låter dock synd om jäntan, var snäll till henne så kanske hon blir "mer väluppfostrad" med tiden. Tycker inte du ska kontakta skolan, då blir du bara gnälliga kärringen.

• Här och nu
    Penney skrev 2010-08-19 23:38:07 följande:
    Skräm henne med att "eftersom vi är snälla så går vi inte till polisen den här gången men om du gör det igen så måste vi det för det är förbjudet att ta andras post".
    Låter dock synd om jäntan, var snäll till henne så kanske hon blir "mer väluppfostrad" med tiden. Tycker inte du ska kontakta skolan, då blir du bara gnälliga kärringen.
    Nej, polisen är inte rätt att hota med. Vet ju inte om hon tagit nåt, men inte ens att öppna lådan är ok. Jag är så snäll mot henne som det går, men hon tycker inte att det är fel att kolla lådorna. Det gör väl inget? har hon sagt. Nåt måste jag göra. Har ju försökt föra dialog. Men hyresvärden är bättre än skolan i så fall.
  • Penney

När jag var 6 och pallade äpplen och blev hotad med polis blev jag så rädd så det var sista gången jag gjorde det. Har inte fått några bestående men!
    Jag skulle bli galen om nån rotade i min låda. Kanske ska lägga in tvestjärtar eller andra småkryp (hahahah) så hon blir rädd?! Försök snacka med föräldrarna också, använd enkla ord typ: inte röra post min, öppna lådan, får inte!

• Här och nu
    Penney skrev 2010-08-19 23:44:41 följande:
    När jag var 6 och pallade äpplen och blev hotad med polis blev jag så rädd så det var sista gången jag gjorde det. Har inte fått några bestående men!
    Jag skulle bli galen om nån rotade i min låda. Kanske ska lägga in tvestjärtar eller andra småkryp (hahahah) så hon blir rädd?! Försök snacka med föräldrarna också, använd enkla ord typ: inte röra post min, öppna lådan, får inte!
    Jag anser det ju humanare att gå till hyresvärden än att hota barnet med nåt som inte kommer att ske. Det GÅR INTE att förklara för föräldarna. Om de lärt sig bättre svenska på kort tid. Sen är det i regel flickan som öppnar när man ringer på, pga. de använder henne som tolk.
  • elefantmamman
    Här och nu skrev 2010-08-19 23:37:58 följande:
    De pratar serbiska. Det är vad jag vet. Känns som om det inte är min uppgift att översätta. De har ju bott här minst 1.5 år i Sverige o flickan säger att hon är född här. Då borde man kunna hjälplig svenska.Men kanske. Kanske ska prata med hyresvärden, när jag sett att hon kollar så många lådor. Det märkliga är att hon faktiskt inte verkar fatta att hon gör fel.
    Ja, ring hyresvärden då, det kanske är bäst. Hyresvärden kanske kan bekosta låsbara brevlådor om inte dom får flickan att sluta?
  • Här och nu
    elefantmamman skrev 2010-08-20 00:30:32 följande:
    Ja, ring hyresvärden då, det kanske är bäst. Hyresvärden kanske kan bekosta låsbara brevlådor om inte dom får flickan att sluta?
    Ja, det får nog bli det. Men det är ju flickans föräldrar som ska betala låsbara brevlådor eller inte låta henne gå ut själv.
  • Här och nu

Har ringt hyresvärden nu på morgonen, så glömmer jag det inte till nästa gång vår postlåda får besök. Han är vettig och tar tag i saker o jag tror inte han råskäller på dem. Låsbara brevlådor ska inte behövas, sa han. Utan om flickan fortsätter, kommer han att säga till föräldrarna att hon inte får va ute själv. Vet inte vilka befogenheter en hyresvärd har där, men jag hoppas vi slipper kolla det o att lilla tjejen lär sig.

• elefantmamman
    Här och nu skrev 2010-08-20 08:56:30 följande:
    Har ringt hyresvärden nu på morgonen, så glömmer jag det inte till nästa gång vår postlåda får besök. Han är vettig och tar tag i saker o jag tror inte han råskäller på dem. Låsbara brevlådor ska inte behövas, sa han. Utan om flickan fortsätter, kommer han att säga till föräldrarna att hon inte får va ute själv. Vet inte vilka befogenheter en hyresvärd har där, men jag hoppas vi slipper kolla det o att lilla tjejen lär sig.
    Håller tummarna för att det löser sig.
  • Här och nu
    elefantmamman skrev 2010-08-20 13:07:30 följande:
    Håller tummarna för att det löser sig.
    Tack!
  • JBC

Om nu flickan är den som öppnar dörren för att hon är deras tolk så får hon väl tolka det du säger åt dom. M a o, hon får berätta för dom att dom ska lära henne varför hon inte får rota i andras brevlådor. Hade också blivit tokig på det! Serbiska är väl annars rätt så vanligt och du  kanske "känner nån som känner nån" som kan det  om inte annat. 

• Här och nu
    JBC skrev 2010-08-23 14:57:37 följande:
    Om nu flickan är den som öppnar dörren för att hon är deras tolk så får hon väl tolka det du säger åt dom. M a o, hon får berätta för dom att dom ska lära henne varför hon inte får rota i andras brevlådor. Hade också blivit tokig på det! Serbiska är väl annars rätt så vanligt och du  kanske "känner nån som känner nån" som kan det  om inte annat. 
    Förlåt, men om du varit flickan; hade du verkligen tolkat sanningen till dina föräldrar? Kan väl alltid leta upp nån serb, men jag ser det inte som min uppgift.
Svar på tråden 6-årig grannflicka tittar i våra postlådor