• Hallbergskan

nån som ska adpotera som bor i östergötland?

Hej!
    Jag o min man ska adoptera i från Kina. Vi håller just på att sammanställa ansökan. Nån mer i motala-linköping...eller för den delen östergötland som har/ska adoptera. Alltid kul att ha kontakt och byta lite erfarenheter

• Svar på tråden nån som ska adpotera som bor i östergötland?
  • Marie IE B

Bodde i  Östergötland mina första 20 år, nu bor jag 1,5 mil från gränsen. Nästa vecka är det 1 år sedan vi fick bb på en liten tös från Kina och vi har nu en livlig snart 2-åring här hemma.

• Ninnii

Hejsan!

Bor några mil utanför Linköping, i södra delen av Östergötland. Vi har en undebar liten dotter (biologisk) på  3 år och hoppas att få adoptera inom de närmsta åren. Vi blev godkända i soc.nämnden i juni och väntar på att få skicka våra papper till något av de land vi står i kö till.

• 1 Tea

Bor i Linköping och ska i kväll på första föräldrarutbildning för adoption.

• matte till Bellman

Hej vi har inte börjat vår långa men spännande resa ännu , men har anmält oss på både adoptionscentrum samt ffia. Vi ska snart börja föräldrautbildning. Vi bor i valdemarsvik 5 mil från Norrköping. Var gick ni föräldrautbildning och gick ni i såfall på distans. Jag läste på ac att det finns kurser som studiefrämjandet anordnade. Nån som har erfarenhet av det?

• Hallbergskan

Hej! Kul att höra att det är fler än vi Vi gick vår adoptionsutbildning i Linköping. Tyckte det var väldigt bra att gå den...kanske inte innehållet så mkt, men träffa andra i samma situation.
    Vi är med i FFIA och håller på med vår ansökan till Kina nu...tar tid men är ganska kul tycker jag

• Linn Fager

Hej!

Vi bor i Linköping, och har adopterat en liten tjej från colombia. Hon är nu 9månader.

Ni har en helt fantastisk resa framför er!

Hälsningar Linn

• matte till Bellman

Vi fick höra att det inte gick någon utbildning i Linköping, så vi får åka till Stockholm....konstigt...

Hur lång tid tog själva utredningen för er? Från att ni gick utbildningen tills dess att ni skickade in ansökan till er adoptionsbyrå?

Det är så spännande, ett fantastisk resa.... men mycket lång väntan.....

Vi har funderat lite redan och vi har både Kina och colombia som val =) vad härligt.

Kul om ví kunde följas åt lite. Skönt att ha några att prata med som vet hur allt går till.

• 1 Tea
    matte till Bellman skrev 2010-09-05 10:31:19 följande:

Vi fick höra att det inte gick någon utbildning i Linköping, så vi får åka till Stockholm....konstigt...

Hur lång tid tog själva utredningen för er? Från att ni gick utbildningen tills dess att ni skickade in ansökan till er adoptionsbyrå?

Det är så spännande, ett fantastisk resa.... men mycket lång väntan.....

Vi har funderat lite redan och vi har både Kina och colombia som val =) vad härligt.

Kul om ví kunde följas åt lite. Skönt att ha några att prata med som vet hur allt går till.

Vi går just nu föräldrarutbildning i LInköping. Vi skulle egentligen få gå senare i vinter eftersom det inte fanns någon plats nu men det var ett par som hoppade av. Det är råd och stöd som anordnar föräldrarutbildningen men jag tror att man måste bli anmäld av famijerätten.  
  • matte till Bellman

ok vad konstigt...ja vi har nu fått plats på distanskurs i stockholm iaf. Det är studiefrämjandet som har anordnat den i samarbete med ac. Vi ska få börja nu i slutet av september. Jag är känner att jag är så lite insatt med allt vad adoption innebär. Men familjerätten är väl inte annars nåt som man har att göra med ang adoption eller....

• 1 Tea
    matte till Bellman skrev 2010-09-06 15:56:01 följande:
    ok vad konstigt...ja vi har nu fått plats på distanskurs i stockholm iaf. Det är studiefrämjandet som har anordnat den i samarbete med ac. Vi ska få börja nu i slutet av september. Jag är känner att jag är så lite insatt med allt vad adoption innebär. Men familjerätten är väl inte annars nåt som man har att göra med ang adoption eller....
    Familjerätten gör själva utredningen.
Svar på tråden nån som ska adpotera som bor i östergötland?