• Anonym (mamma)

Min 1 1/2 åring bojkottar mig

Jag har varit föräldraledig lite mer än ett år med vår son som nu är 15 månader. Nu har jag börjat arbeta men har även haft semester i sommar och umgåtts med familjen. Hans pappa är hemma med honom nu i höst och han börjar dagis i januari.

I november ska vi ha barn nr 2 så nu är jag i 7:e månaden. Det är svårt för mig att lyfta just nu och givetvis kan jag inte busa och springa efter sonen lika mycket som förr. Orken när jag är hemma från arbetet efter en dag där jag arbetat till ca 18 är väl heller inte den bästa.

Nu till mitt dilemma. Min son har det bra med sin pappa men bojkottar mig totalt! Jag tycker det är jättejobbigt när han inte vill kramas eller skriker efter sin pappa så fort han bara lämnar rummet. Det känns liksom så sorgligt att jag inte riktigt "duger" längre och att han skriker så fort jag ska hjälpa till med blöja eller mat. Visst förstår jag att det kanske är en fas men jag blir stressad över att det kanske inte heller blir bättre när den nya bebisen kommer. Då måste jag ju vara till för den.

Har du något tips eller råd hur man kan göra i denna situation?

• Svar på tråden Min 1 1/2 åring bojkottar mig
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du har råkat ut för det som många pappor har stor erfarenhet av, nämligen att barnet föredrar den förälder som det just då är mest med. Jag förstår att det kan kännas jobbigt, samtidigt som det måste vara skönt för dig att ha en man som tar hand om sonen så bra.
    Det låter som om du saknar kontakten med sonen, vilket är förståeligt, och kanske också är lite orolig för hur det ska bli när det nya barnet kommer.
    Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket. Din son knyter an till dig också även om han just nu föredrar sin pappa. Det du kan göra är kanske att hitta på något roligt med honom på helgen när du inte är så uttröttad. Något som bara du och han gör, då kommer du att se hur viktig du är för honom. Det är också bra att du visar honom hur mycket du tycker om honom även fast han inte alltid är så positiv till dig. Kom ihåg att båda föräldrarna är jättebetydelsefulla för ett barn även när de inte ger ett sådant gensvar.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden Min 1 1/2 åring bojkottar mig