• Anonym

Svärmor var full när hon hade ansvaret för våra barn!!

I början av min sambos och min semester for vi bort på en kärleksweekend. Resan var inom Sverige, vi befann oss ca 40 mil bort, och våra 2 barn var hos sin farmor under tiden.

Samma kväll som vi rest bort så ringer vi hem för att höra hur allt gick.

Svärmor svarade inte telefonen men ringde upp 2 timmar senare. Det var väldigt tydligt att människan då var FULL, hon sluddrade, hade problem med att uttala de flesta av orden och fyllehickade.

Dagen efter for vi hem, trots att vi skulle vara borta 2 dagar till, och hämtade hem barnen.

Jag har inte träffat svärmor något sedan vi åkte dit och hämtade barnen, vi har ej heller talats vid.

Min sambo har pratat m henne 2 gånger och befinner sig nu i ett stadie då han tycker oerhört synd om henne. Han säger att hon gråter varje gång och att hon berättat att hon sover dåligt om nätterna på grund av det som hänt. Jag kan dock inte tycka synd om henne, hon satt våra barns liv i fara och hon ljuger om att hon inte var full! Hon erkänner att hon har druckit, säger att det "bara vara 2 glas vin" men hävdar att hon inte var det minsta full.

För mig kvittar det vilket!

För det första skulle hon inte ha druckit när hon hade hand om våra barn. För det andra ljuger man inte!

Jag vet inte hur jag ska hantera detta!

Min sambo vill att jag ska ringa henne, jag anser att hon för fasen kan plocka upp telefonen själv och ringa, visa att hon bryr sig, OM hon bryr sig!

Hur skulle ni hantera en liknande situation?

• Svar på tråden Svärmor var full när hon hade ansvaret för våra barn!!
  • Pirum

Du behöver inte ringa henne men släpp det och försök ha en vettig relation till henne och låt barnen också ha det. Men lämna inte henne som ansvarig för barnen igen.

• lieva

oj vad svårt. Förstår att du är arg. Men om hon ångrar sig så mycket lär det ju kanske inte hända igen eller?
    Eller är hon alkis som smyger med det?
    Hur gamla är barnen?

Nä..håller med dig..Tycker hon borde ringa upp dig. Fast hon skäms väl för mycket för att kunna göra det då kanske..och då kanske det aldrig blir av?

Hoppas det löser sig!

• crazy mom

Jag tror att hon skäms väldigt mycket.

Hade ni pratat om alkohol innan?  Vi har alla våra olika normer för vad som är ok eller inte. Låt säga att hon nattat barnen och varvar ner framför tv och då kanske dricker mer än de 2 glas vin som hon säger....

Var hon själv med barnen?

Jag tycker att du ska vara cool i detta läge och ringa upp henne, bjuda hem henne och prata om det i lugn och ro. DU måste ju ändå haft ett stort förtroende för henne innan då ni skulle lämna barnen flera dagar och nätter hos henne.  För familjens skulle skulle jag reda ut det hela.

• Anonym (överdriver?)

Det är ju svårt att bedöma risken i situationen utifrån det du skriver. Jag förstår att du inte tycker om att din "barnvakt" är full. Men om barnen sover och det är en låt säga lördagskväll så kan jag och min sambo tänka oss att ta ett glas vin tillsammans och kanske man blir lite berusad. Jag är dock fullständig kapabel till att ta hand om mina barn.

Det samma gäller om man är iväg på någon midda eller fest och har med barnen, då kan jag tänka mig att dricka 2 glas vin utan att känna att jag utsätter barnen för livsfara-

Jag vet inte vilka alkoholvanor ni har i er familj, men om sonens farmor skulle vilja ta sig 2 glas vin på kvällen när sonen somnat så hade jag faktiskt inte brytt mig speciellt mycket eftersom jag vet att det inte finns några större faror med det.

Så mitt råd är att tänka efter:

Utsatte hon verkligen era barn för livsfara för att hon drack 2 glas vin? Eller överreagerar du?
    Är det verkligen ingenting du kan tänka dig att förlåta, det lär ju inte hända igen med tanke på vilken ånger hon visar upp. Så länge hon inte är missbrukare dvs.
    Är det första gången det händer, elelr har det hänt förut? Om det är en engångsföreteelse så kan du ju gå tillbaka till dig själv. Har du druckit 2 glas vin någon gång när du ansvarat för barnen? Var det livsfarligt?

• Anonym

Våra barn är 3½ år och 5 år.

Om hon är alkis o smyger om det vet jag inte, men min sambo sa direkt att hon måste ju ha ett problem om hon gör såhär då hon har hand om våra barn.

Alla föräldrar är olika, och jag kritiserar inte dom som gör annorlunda än mig - men jag personligen dricker aldrig då mina barn är i närheten. För det första vill jag alltid kunna agera på ett så professionellt sätt som möjligt om en olycka mot förmodan skulle vara framme. Och för det andra så vill jag inte att mina barn ska få se en annan sida av mig som man inte helt kan kontrollera då alkohol är inblandat. Därför anser vi att det är extra "konstigt" att hon druckit sig full när vi lämnat över ansvaret för våra barn till henne.

• lieva
    Anonym skrev 2010-08-20 10:06:39 följande:
    Våra barn är 3½ år och 5 år.

Om hon är alkis o smyger om det vet jag inte, men min sambo sa direkt att hon måste ju ha ett problem om hon gör såhär då hon har hand om våra barn.

Alla föräldrar är olika, och jag kritiserar inte dom som gör annorlunda än mig - men jag personligen dricker aldrig då mina barn är i närheten. För det första vill jag alltid kunna agera på ett så professionellt sätt som möjligt om en olycka mot förmodan skulle vara framme. Och för det andra så vill jag inte att mina barn ska få se en annan sida av mig som man inte helt kan kontrollera då alkohol är inblandat. Därför anser vi att det är extra "konstigt" att hon druckit sig full när vi lämnat över ansvaret för våra barn till henne.
    Men har hon den synen på alkohol som ni har? Vet hon om hur ni ser på alkohol?
  • Pirum

Nu har jag ändrat uppfattning lite efter att ha läst vad som skrivits.

Om hon inte är alkoholist så är det väl inget problem egentligen.

Ni hade inte klargjort vad ni förväntade er när hon var barnvakt. Hon kommer dessutom från en generation där man (åtminstone gör mina föräldrar det) ser annorlunda på det där med alkohol och barn så hon kanske bara tänkte att det var som när hennes barn var små? Red ut det och säg bara att ni blev så förskräckta eftersom att det för er är självklart att alkohol och barn inte hör ihop och att ni borde ha berättat en så viktig sak innan. Ta på er skulden för "informationsmissen" så slipper hon skämmas och ni kan börja om igen.

• Anonym

Min svärmor har problem med alkoholen och har bedyrat att hon ALDRIG kommer ta en droppe om hon får vara barnvakt åt min bonus eller våra framtida barn.

Dock har vi kommit på henne när hon och hennes sambo var barnvakt åt hennes sambos barnbarn.
    Hon var full som ett ägg när vi kom och han hade en öl i handen.
    Vi var på henne och undrade hur f*n hon tänkte.. Men det var ju hennes sambo som var barnvakt och inte hon!

Men oavsett hur mycket hon kommer eller kommer inte dricka så kommer hon aldrig få vara barnvakt åt barnet/barnen? så länge hon inte söker hjälp för sitt beroende kommer inte få ha det ansvaret.

MEN det är inte barnens fel att hon har ett beroende och de har en rättighet att få en relation till sin farmor.
    Så länge hon är nykter får hon mer än gärna komma och hälsa på och vi kan gå dit och vara en stund.
    Men det övergripande ansvaret vågar vi inte lämna till henne.

Så TS, oavsett om hon har gjort bort sig denna gången och hon verkar ångra sig MEN barnen ska få en relation till sin farmor tycker jag. Lägg ditt agg åt sidan och låt barnen träffa henne. Men lämna inte hela ansvaret hos henne förens DU/NI känner att det är helt okej. Visa inte för barnen att du/ni är arga på farmor. Det är barnens egen insikt att se om det är så att hon har problem och det kommer dom märka i så fall.
    Mne spegla inte av era åsikter på barnen.

Hoppas hon skärper sig och att hon visar sitt ansvar igen. För i den situationen vi sitter med svärmor vill jag inte ge till nån!

• Anonym
    lieva skrev 2010-08-20 10:10:48 följande:
    Men har hon den synen på alkohol som ni har? Vet hon om hur ni ser på alkohol?
    Svärmor är mycket väl medveten om vår syn på alkoholdrickande när barn är närvarande, det var hon redan innan detta hände.

Jag personligen skulle verkligen ALDRIG ens få för mig tanken att dricka alkohol när jag har ensamt ansvar för mina, eller någon annans barn.

Tilläggas bör att hon befann sig 5 mil utanför stan, i en stuga i skogen.
    När min son frågade henne via telefon "Mamma, om ngt skulle hända nu ikväll eller inatt, vad händer då?" Hennes svar var då "Det är ingen fara, inget kommer att hända". "Men mamma, om något händer, vad gör du då?" Då svarar hon "Tar bilen".

Hur ska jag kunna lita på henne igen?
    Hon var full, kunde inte prata riktigt men säger ändå att hon skulle ta bilen om något hände!

Tilläggas bör oxå att vårt ena barn är född med ett hjärtfel.

Och ja, jag litade verkligen på henne innan.
    Men inte längre!

Så nej, jag anser inte själv att jag överreagerar!
  • ingvild01

Hej!

Jag känner till en exakt likadan situasjon, det var oxå farmor till barnen.
    Först vill jag säga att när farmor gjort detta, då MÅSTE hon ha alkoholproblem och behöver hjälp med att bli få behandling för detta, för en farmor utan alkoholproblem skulle aldrig druckit sig full när hon hade ansvar
    för sina barnbarn!!!

I fallet jag känner till, var det svärdottern, som gick hem ensammen till sin svärmor, det första hon gjorde var att hälla ut all alkohol hon hittade. Vidare sa hon tydligt ifrån att hon var tvungen att söka hjälp för sina problem för att få lov att träffa sina barnbarn igen.
    Efter 1,5 år var farmor fri från sitt missbruk, och hon älskar och förgudar sin svärdotter idag, och säger att det var bara tack vare hennes reaksjon hon tog sig själv i kragen o sökte hjälp.

Jag förstår att din man tycker synd om sin mamma, men fram till hon är fri från sina problem ska hon ALDRIG vara själv med barnen, men ni kan hälsa på henne under tiden med barnen, när ni FÖRST försäkrat er om att hon är nykter.

• lieva
    Anonym skrev 2010-08-20 10:20:14 följande:
    Svärmor är mycket väl medveten om vår syn på alkoholdrickande när barn är närvarande, det var hon redan innan detta hände.

Jag personligen skulle verkligen ALDRIG ens få för mig tanken att dricka alkohol när jag har ensamt ansvar för mina, eller någon annans barn.

Tilläggas bör att hon befann sig 5 mil utanför stan, i en stuga i skogen.
    När min son frågade henne via telefon "Mamma, om ngt skulle hända nu ikväll eller inatt, vad händer då?" Hennes svar var då "Det är ingen fara, inget kommer att hända". "Men mamma, om något händer, vad gör du då?" Då svarar hon "Tar bilen".

Hur ska jag kunna lita på henne igen?
    Hon var full, kunde inte prata riktigt men säger ändå att hon skulle ta bilen om något hände!

Tilläggas bör oxå att vårt ena barn är född med ett hjärtfel.

Och ja, jag litade verkligen på henne innan.
    Men inte längre!

Så nej, jag anser inte själv att jag överreagerar!
    Wow!! Oj,ja då blev det en helt annan femma!  Jäklar!
  • Anonym (mio)

Fast det är väl självklart att man håller sig nykter när man är barnvakt. Jag hoppas verkligen de flesta människor tänker så.

Nu kan det ju vara så att hon har ett alkoholproblem, en sjukdom, som gör att hon helt enkelt inte kan stå emot. O då är det ju ett helt annat problem och inget hon kan "rå för".

Tycker absolut TS ska prata med henne, givetvis förklara hur det känns och att ni inte kommer att  använda henne som barnvakt igen.

Alkoholism är ingen lätt sjukdom, vare sig för den drabbade eller de nära runt omkring.

Men inget löser sig genom att undvika varann...  

Svar på tråden Svärmor var full när hon hade ansvaret för våra barn!!