Femårig tjej som inte varvar ner!
Vi har en femårig tjej som är uppe i varv jämnt. Och under dygnets vakna timmar är det bara bus! Hon kan sitta bredvid mej och rita på väggen. Påpekar jag vad hon gör så säger hon: Oj! Precis som hon inte varit medveten om vad hon gjort. Hon är fruktansvärt intensiv när hon leker och ofta kommer våran ettåring i kläm. Hon tar ingen hänsyn alls till den lilla tjejen. Vi har småhundar och hon vet att hon måste ta nätt i dem och att hon inte får bära. Men vänder man ryggen till så tar det en minut innan hundarna skriker.
Detta pågår från morgon tills det att hon går och lägger sig. Vi ahr provat att sätta henne på en stol ett par minuter och att hon sedan får berätta vad hon gjort för fel och då kan hon precis säga varför hon fick sitta på stolen. Typ: Jag var hårdhänt mot lillasyster eller jag knep hunden, stoppade toan full med papper, målade ner köksgolvet mm. Det är precis som hon inte använder huvudet alls, bara gör vad som faller på!
Dagis tycker inte vi behöver oroa oss, de tycker att vist är hon intensiv och har svårt att koncentrera sig men hon är kreativ och leker bra med de andra barnen.
Men hur ska man få henne att lugna ner sig. Ibland känns det som att det ända vi gör är att skäller och så får hon sitta på sin stol och detta funkar inte. Ibland tar vi ner henne till havet, så att hon kan rasta av sig. Men då är det för vår skull för vi orkar inte ha henne i huset längre!
Vi försöker läsa för henne, lägga pussel, spela spel alltså lugna grejer men hon har inte tid att sitta stilla och lägga ett litet pussel eller spela.
Några råd hur vi ska få henne att tänka, varva ner och ta lite hänsyn.
Ibland undrar jag om det är för att hon är född lite tidigt om något hände vid förlossningen, hon är född i v. 34.
Vi har också en 13 åring och de är som natt och dag. Vi är emellan åt så uppgivna och behöver lite tips!
Tackar för svar!