HJÄLP FORT! Hur tar jag hand om en nyfödd kanin?
Min hund har hittat ett kaninhål och jag har just räddat en vad jag tror är en alldeles nyfödd liten kaninunge.
Vad gör jag?
Min hund har hittat ett kaninhål och jag har just räddat en vad jag tror är en alldeles nyfödd liten kaninunge.
Vad gör jag?
Du skulle låtit den ligga kvar, mamman hade kommit tillbaka till den.
Ring och fråga en veterinär.
Ojdå!
Men jag kunde inte se den dö, det var i vår trädgård så det är väldigt svårt att hålla hunden därifrån.
Grannens katt började stryka omkring men det kanske är bättre att låta naturen ha sin gång även i en villaträdgård
Nu känner jag mig väldigt skyldig. Ska jag peta ner den i hålet igen?
Ni som vill att hon ska lämna den ifred.... Vill ni på allvar att den ska dö??
Hur ska jag få hunden att låta bli kaninhålet där finns ju säkert fler ungar. Att inte låta honom vistas i trädgården känns som ett svårt alternativ.
Hej! Sjlv hittade jag oxå en kanin unge för 2 år sen,,,ringde runt till olika vetrinärer, zoo m.m. ALLA sa att det är mkt svårt att få dem att överleva..ALLA gav mej rådet att sätta tillbaka den där jag hittat den¨för sen kommer ev att skrika efter sin mamma o den kommer ev att komma till sin unge. jag trotsade detta rådet å försökte flaskmata den..men den matvägrade å dog 3 dygn senare.... Dem sa även att det är mkt vanligt att kaninmammorna lämnar sina ungar i många många timmar under ett dygn för att sen komma tillbaka...å hittar en människa en kaninunge så tror man direkt den är övergiven...men så är inte fallet. dem diar dem bara 2-3 ggr under ett dygn. så sätt tillbaka den så fort du kan...det kan va förstört iom du tagit i den ...men bättre att sätta tillbaka den än inte alls . Lycka till!
Är placerad i kö hos smådjurskliniken..........
men snälla!
ring vetrinärn han/hon vet säkert vad ska göra och inte!
hoppas det löser sig för den lilla!
Tack för alla råd känner mig ff lite rådvill dock!
Jollan, hur stor var kaninen som du hittade? Nyfödd?
Hur har det gått?
Jag uppdaterar lite.
Jag kikade in i hålet när jag hittade ungen och då kunde jag inte se flera. Nu verkar det dock som att mamman varit där för jag såg henne (troligtvis hon) i buskarna innan.
Nu är hålet uppgrävt och där ligger ett antal kaninbebisar till. Tror det är fyra st.
Jag lade dit den lilla kaninen i hålet igen och har täckt över med ett par stora blad för skydd mot skatorna och grannens katt.
Jag hoppas innerligt att hon flyttar dem till ett säkrare ställe.
Hunden får sitta bakom grinden och yla. Det tål han.
Tack för allt engagemang!
Hur gick det? Flyttade hon ungarna?
Fann allt i ett blodbad
Gjorde mitt yttersta för att skydda de små liven men mamman vågade sig inte tillbaka. Gissar på en katt eller skata som varit framme.
En av ungarna levde så den tog jag hand om. Hade liksom inget val. Vakade nätterna igenom och gav den mat på flaska men den var alltför svag och uttorkad så den dog den med.
Jag sörjer. Så hemskt ledsamt den var så fantastiskt tapper.
Hoppas innerligt att lilla kaninmamman väljer ett bättre ställe nästa gång.