• Anonym (Frustrerande)

Orolig dotter

Hej jag och pappan till våran dotter (4 snart 5 år) har separerat seperationen har gått bra.. och hon har tagit det förhållandesvis bra.
    men Nu kommer hela tiden så fort vi säger till henne om något älskar du inte mig, och du älskar inte mig längre detta  är det enda hon pratar om.. om jag slutat älska henne och hon blir ledsen o ropar o och skriker.. när jag ber henne ex. plocka upp efter sig och då älskar jag henne inte längre.
    satt mig ner med henne flertal gånger och sagt att mamma o pappa älskar dig otroligt mycket och det kommer vi aldrig sluta göra. och svarar henne helatiden att jag älskar henne då hon ifrågasätter detta.

uppskattnings vis kan det röra sig om 50 gånger på en dag och använder ordet älskar.

nu har hon varit ledig väldigt många veckor i sommar så jag kan tänka mig att det kan lösa sig nu nästa vecka då hon kommer tillbaka till dagis som ändå är en trygg fast punkt och sina kamrater och det kanske ger med sig. men jag tycker detta är väldigt frustrerande att hon gör så här.. älskar henne av hela mitt hjärta och visar det helatiden med pussar och kramar o allt som hör där till..
    ändå får jag ex. när vi är i en mat affär du älskar inte mig, du pussar o kramar mig aldrig :( och då har jag kanske precis sagt att hon får köra lite försiktigt med kundvagnen så hon inte kör på någon..

• Svar på tråden Orolig dotter
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om er dotter i viss mån har fastnat i sin reaktion på er separation. Det är alltid svårt för barn när föräldrar separerar, hur smidiga de än försöker vara. Till det kommer att barn har svårt att förstå den fulla betydelsen av ordet älska, det har så många innebörder.
    En 5-åring kan tänka ungefär så här. När mamma och pappa slutade älska varandra skiljdes de. Om mamma eller pappa slutar älska mig så kanske de lämnar mig. Om jag är dum kanske mamma slutar älska mig och då lämnar hon mig.
    Jag tror att det är ungefär den här tesen som er dotter håller på och kämpar med fast det är svårt att sätta andra ord på det än att älska eller inte älska.
    Mitt tips är att ni inte hela tiden försöker övertyga henne med ord om att ni älskar henne. Men visa det är förstås bra. Använd andra ord och förklaringar på det som hon kanske är orolig för. Säg tex jag tycker jättemycket om dig och det kommer jag alltid att göra. Jag kommer alltid att vara tillsammans med dig. Men jag tycker inte om när du skriker i affären eller anklagar mig för att inte älska dig.
    Jag tror som du att hon kommer att må bra av att börja på dagis igen, träffa kamraterna och leka som vanligt. Då kommer hennes självförtroende att komma tillbaka.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Orolig dotter