• Grenadjären

Adopterad, jag är svensk

Jag är adopterad, kom till Sverige från Chile som spädbarn.

En sak som jag börjat störa mig på som bara den är att många tydligen inte tycker att man har rätt att kalla sig svensk eller säga att man känner sig svensk om man har annan bakgrund.

Jag ser mig som svensk, känner mig svensk. Jag vet ju inte om något annat så att säga.. Uppväxt här, svenska föräldrar. Och allt vad det innebär

Främst är det faktist invandrare, men många andra också (fast då oftast med åsikter åt "SD-hållet, inte helt oväntat)

Jobbar i en stor butik och vi har många invandrarkunder. Ofta börjar en del prata arabiska med mig, för de förutsätter att jag kan det av någon anledning. Jag brukar försöka förklara att jag inte kan arabiska... men har slutat bry mig och låtsas allt oftare som ingenting.

För inte så längesen blev en man arg på mig. Han trodde jag bluffade.
    Aaa jak trår du kan... t t t t t.... varfår du säjer inte kan? Jak vet du kan!!!

-nej jag kan inte arabiska jag är svensk, jag pratar svenska.

"aaaa min véén, du inte swensk... du okså inwandrare.

-NEJ! Jag är inte invandrare! Skitsamma jag kan i alla fall inte arabiska.

"Du kan ente säja du swensk, du blir aldrig swensk"

Eller som Lelle med vikinga-tshirten.

"du kan inte säga att du är svensk för det är du inte. Det är som att säga att en katt blir hund för att den bott med hundar sedan födseln"

Någon som känner igen det här?

• Svar på tråden Adopterad, jag är svensk
  • Thi 08
    Zesssan skrev 2010-08-20 22:32:31 följande:
    Mamma till V 08

Jaaaaaaaaaaa absoluuuut! men respektera också då min ellerhur?? så känner jag ,och så hade jag känt! och hur jag ser det. har en arbetskompis som  inte vill ha med något med  hennes bakgrund att göra. För mig är det konstigt,men kan förstå henne från enn håll ändå och hon e så go!
    Jag är adopterad och utgår från mig.

Tror du är en super mamma och du ska vara stolt över din fina skatt, och hon kan inte få en bättre mamma som har längtat så! Bästa mammorna och kan ge mest kärlek!
     Självklart ska man respektera hur du känner. Och jag känner nog liknande inför min dotter, att hon är svensk och vietnames.  
  • Salacious Crumb

TS, jag känner igen mig. Jag har upplevt precis lika knasiga kommentarer från främmande människor i ungefär samma situation som du. Jag är svensk (åtminstone fyra generationer bakåt, som jag känner till) men ser inte typiskt svensk ut eftersom jag inte är lång och blond.

Precis som du har jag råkat ut för att människor börjar prata arabiska och ibland spanska med mig, språk som jag inte alls kan. Jag har fått frågan var i Israel jag kommer ifrån. Och ibland fått ovett för att jag försöker dölja mitt ursprung när jag påpekat att jag är svensk.

Det är irriterande men jag försöker att inte bry mig. Men visst vore det trevligare om främmande människor kunde hålla sig till att prata om vädret...

• dunna

Intresant punkt TS som jag tar faktiskt lite åt mig. Själv är jag invandrare och trots att jag "ser" svensk ut och har svenskt medbogarskap så skulle jag aldrig säga att jag var svensk. jag blir faktiskt lite förolämpad när folk säger så! jag är väldigt stolt av min bakgrund och tar det kanske för givit att alla andra är det. Jag blir ofta ganska nyfiken på andras ursprung och frågar ofta var dem kommer ifrån. Dock brukar jag inte fråga folk baserad på utseendet utan på dialekten... Det visar sig ofta att människan jag frågar kommer från Norrland eller nåt lika exotiskt ställe... jag ska tänka mig före innan jag frågar sånna frågor i framtiden.

• Ethi
    Grenadjären skrev 2010-08-20 10:52:48 följande:
    Eller som Lelle med vikinga-tshirten.

"du kan inte säga att du är svensk för det är du inte. Det är som att säga att en katt blir hund för att den bott med hundar sedan födseln"
    Jösses, vad är det för pucko? Vet han inte att katter och hundar är olika ARTER eller? *fnyser irriterat*

Klart att du är svensk! Annars är då INGEN svensk! Det var inte direkt i Sverige som de första människorna skapades om man säger så... Såna där kommentarer stör mig verkligen för de är så okunniga.
  • Thalis

Men jösses att ts nationalitet ens ifrågasätts!
    Hon känner sig svensk och detta ska respekteras!!!

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Ethi
    Julias Farsa skrev 2010-08-20 18:57:32 följande:

Svenskheten sitter inte i etniciteten. Svensk, invandrad, adopterad, alla kan känna sig som en svensk. Det sitter inte i utseendet.

Absolut! Jag håller helt med.

Sen finns det svenskt medborgarskap. Det kan man få som invandrare, men man blir ju inte etnisk svensk för det.

Öööööh... Förlåt men va? Nu säger du ju vips emot din första punkt, för nu handlar ALLT om etniciteten? Och vad är egentligen en etnisk svensk? Hur ser en sån ut? Och hur bildades den?

Flyttar jag till kina och blir medborgare där så blir ju inte jag kines.

Varför kan du inte bli det, om du VILL bli det? Förmodligen skulle du uppleva dig som en svensk boendes i Kina och behålla dina svenska traditioner, ditt svenska hemspråk etc - men om du inte ville det? Om du ville börja helt om och enbart bli kines? Skulle du inte kunna bli det då? Och varför inte?

Etnisk svensk, ja det är en typisk svennebanan.

Hur ser en sån ut då? Och varför räknar du enbart dem som etniska svenskar - och VARFÖR? Har de vuxit upp ur den skånska myllan en gång för X antal 100 år sen eller vad?

Hur är det då med 2:a, 3:e, 4:e generationen? Ja de är ju svenska medborgare med rötter ifrån "något valfritt land". 

*asg* Du inser att detta gäller varenda liten människa i Sverige va? ALLA har vi rötter från något valfritt land! Varenda en. Det FINNS ingen ursvensk. Går inte att hitta. Någonsin.
  • Samaste

Hm... jag kan inte säga att jag känner igen mig till 100% men jag är finlandssvensk och har nog fått förklara både för finnar och Sverige-svenskar att jag är finländare, ibland utan att de ändå har förstått. "Ja men när flyttade dina föräldrar från Sverige då?". Suck denna okunskap. Och jag beklagar. Jag vet ju hur jobbigt det är då man är uppvuxen i ett land, precis som ens förfäder 100-tals år tillbaka, biologiska eller inte, och ändå inte räknas som en "äkting".

Men angående invandrare är det väl som någon sa här tidigare att de inte alltid förstår vad adoption innebär. Jag var med min dotter, adopterad som 6 månader från Sydafrika, i lekparken och ett bosniskt par var där med sina barn. De berömde min dotter för hur vacker hon var, men var märkbart nyfikna över hur min man ser ut... jag förklarade att hon är adopterad. Det ordet verkade först inte finnas i deras vokabulär, åtminstone inte på finska och engelska, och den bosniska mamman tyckte bara att det var fint gjort av mig - att jag tar hand om henne då och då och leker med henne och önskade att jag nångång skulle kunna få egna barn också. Jag försökte förklara saken som den är, att min dotter är min egen och att jag inte är barnvakt, men de såg ut som frågetecken. Jag frågade om de inte har adoptioner i Bosnien och de sa jo, men det de förklarade att det var lät inte som adoptioner funkar här och sedan orkade jag inte reda ut begreppet mer pga språkförbistringen. Men jag blev nyfiken, så om här finns nån från Bosnien vill jag gärna höra om det finns internationella adoptioner i Bosnien.

• Dixie

Etnisk svensk, ja det är en typisk svennebanan.

Jag kan följa mina rötter till 1600-talet och alla mina förfäder har bott i Sverige - men jag har bruna ögon och mörkt lockigt hår (=inte typiskt svensk...) men jag är ju fortfarande svenska

• yuk

Känner igen mig till 100% i ditt inlägg Grenadjären. Kunde likagärna varit jag som skrivit.

Är själv adopterad från Colombia men kom till Sverige som spädbarn.
    Jag ser mig också som svensk och känner mig svensk till 100000%.

Det har också hänt mig x antal gånger att någon arab eller liknande har kommit fram till mig och börjat snacka på sitt modersmål. Riktigt irriterande och precis som du säger så ger dom inte sig.

Men som sagt jävligt skönt inlägg, för jag kan inte känna igen mig mer haha!

• Milkina cerka
    Zesssan skrev 2010-08-20 15:14:25 följande:
    Jag är adopterad från Colombia! Och uch uch UCH jag vill inte ses som helt svensk. Jag är stolt över vad jag kommer ifrån.Jag vill inte "svenska" ner mig och försöka vara "hel svensk"
     Människorna som jag känner från sydamerika har ett helt annat temprament en svenskarna, och är mycket mer så som jag själv är.

Så jag kan absolut säga att jag inte känner mig 100% svensk bara för jag är uppväxt här, men absolut inte heller 100% Colombianska heller. Men jag är som det är, Jag är från och född i Colombia men uppväxt i Sverige. Känner mig trygg i spanska språket och älskar mina vänner som är från samma land..

Kanske kan förstå lite i vad du skriver men jag hade nog bara skrattat och tagit det med en klackspark!

Älskar mina föräldrar och är så tacksam att jag fick komma till dem.Men det gör mig inte helt svensk!! och varför måste jag bli det?
      Är så glad att mamma vill följa med mig och min familj till Colombia och se vart jag kommer ifrån! Jag är som det är punkt slut ;)
    Åh, någon som känner som jag, helt svensk blir jag aldrig, har alldeles för stora likheter med min biologiska familj o. andra som kommer från Balkan. Skulle inte valt den sidfot jag har annars ..
    Min pappa var fö. med mig o. fam. ner o. träffade den biologiska släkten med, ngt jag är enormt glad för.

Har blivit tilltalad av mer än en sydeuropé som trott jag delat ursprung med dem, de har snarare bett mig om ursäkt för sitt misstag, än envisats med att jag talar deras resp. språk.
    Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao, da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
Svar på tråden Adopterad, jag är svensk