• ViceGuy

Stötta Irans befolkning?

Om Irans medborgare väljer att göra uppror mot sin förtryckande regering och kräver demokrati, bör vi (Europa/USA) hjälpa dom?

Det kan vara allt från ekonomiskt stöd till vapen och militära insatser, samt ge de som kommer drabbas hårdast av kriget tillfälligt uppehåll i väst.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Svar på tråden Stötta Irans befolkning?
  • Julias Farsa

Tror det krävs en mindre insatts, jämfört med Irak/afganistan. Iran var väl ganska västinfluerat innan revolutionen så det borde gå smidigare att få till en lyckad kupp. En stabil sekulariserad militärdiktatur med hjälp av FN i några år innan fria val införs för att rensa bort eventuella religösa fanatiska grupper.

• Bedhead
    ViceGuy skrev 2010-08-20 11:33:53 följande:
    Om Irans medborgare väljer att göra uppror mot sin förtryckande regering och kräver demokrati, bör vi (Europa/USA) hjälpa dom?

Det kan vara allt från ekonomiskt stöd till vapen och militära insatser, samt ge de som kommer drabbas hårdast av kriget tillfälligt uppehåll i väst.
    Ja, utan tvekan.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Blackbird

Inte om Iran, likt Irak, blir en av USAs nickedockor till slut. 

Conscience is dead
  • ViceGuy
    Blackbird skrev 2010-08-20 20:03:24 följande:
    Inte om Iran, likt Irak, blir en av USAs nickedockor till slut. 
    Hade du personligen hellre levt i en Islamistisk förtryckande stat, än en demokrati som är "USAs nickedocka"?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Blackbird
    ViceGuy skrev 2010-08-20 20:07:49 följande:
    Hade du personligen hellre levt i en Islamistisk förtryckande stat, än en demokrati som är "USAs nickedocka"?
    Ja, faktiskt, om jag måste tvingas. Men det behöver inte vara antingen den ena versionen eller den andra. Enda anledningen till USAs "hjälp" blir att äga Iran såsom de idag äger Irak. Vad jag helst önskar är att Iran blir mer självständig än Irak, såsom Iran var på Shahens tid. Samarbete med andra länder är önskvärt dock.

Conscience is dead
  • ViceGuy
    Blackbird skrev 2010-08-20 20:15:51 följande:
    Ja, faktiskt, om jag måste tvingas. Men det behöver inte vara antingen den ena versionen eller den andra. Enda anledningen till USAs "hjälp" blir att äga Iran såsom de idag äger Irak. Vad jag helst önskar är att Iran blir mer självständig än Irak, såsom Iran var på Shahens tid. Samarbete med andra länder är önskvärt dock.

Hur äger USA Irak då? Vad jag vet så lämnade deras sista trupper Irak häromdagen.

Sen så håller jag naturligtvis med om att Iran ska bli en självständig demokrati. Men om jag själv var tvungen att välja så hade jag hellre varit USA's nickedocka, än Islams.

Men poängen med TS var inte huruvida Iran ska tillhöra USA eller ej, utan om vi i väst borde hjälpa Irans befolkning med att störta deras sittande regering.
  • Blackbird
    ViceGuy skrev 2010-08-20 20:24:06 följande:
    Hur äger USA Irak då? Vad jag vet så lämnade deras sista trupper Irak häromdagen.

Sen så håller jag naturligtvis med om att Iran ska bli en självständig demokrati. Men om jag själv var tvungen att välja så hade jag hellre varit USA's nickedocka, än Islams.

Men poängen med TS var inte huruvida Iran ska tillhöra USA eller ej, utan om vi i väst borde hjälpa Irans befolkning med att störta deras sittande regering.
    Genom att installera en regering i Irak som är USAs nickedocka.

Men det är bra att vi är överens om Irans självständighet. Att störta Irans nuvarande regim behöver inte resultera i att Irans öde blir som Iraks. Det skulle vara lika tragiskt som att dagens Iran är i händerna på islamisterna. Iran och iranierna förtjänar inte det. Det gör inga länder egentligen, förutom de länder som nästintill gick i konkurs innan de blev USAs nickedockor, vilket inte var fallet med Iran innan Shahens fall.

Ja, jag vet din poäng med TS och tycker därför att man ska vara medveten om vad det är man antingen säger ja eller nej till. Jag säger ja till att hjälpa iranierna i deras kamp mot regimen, men jag skulle aldrig vilja vara delaktig till kampen om det innebar att Iran skulle hamna i händerna på USA istället. 
    Conscience is dead
  • ViceGuy
    Blackbird skrev 2010-08-20 20:31:33 följande:
    Jag säger ja till att hjälpa iranierna i deras kamp mot regimen, men jag skulle aldrig vilja vara delaktig till kampen om det innebar att Iran skulle hamna i händerna på USA istället. 
    I hear ya.

Men om Irans befolkning hellre vill vara i USA's händer, än Islams, bör vi trots det skita i dom då?
  • Blackbird
    ViceGuy skrev 2010-08-20 20:56:13 följande:
    I hear ya.

Men om Irans befolkning hellre vill vara i USA's händer, än Islams, bör vi trots det skita i dom då?
    Hmmm...frågan är hur rationell ett desperat folk kan vara. Men om det nu kommer fram att iranierna hellre är i USAs händer så kan man föra en kampanj om ett tredje alternativ snarare än att gå deras desperation till mötes. Än så länge har jag mött väldigt få iranier som faktiskt vill att USA ska in militärt och störta regimen. Vad de flesta jag mött verkligen vill ha, är just att själva ska kunna ha makten att störta regimen. En sorts inbördeskrig kan man säga. Men för att det ska kunna gå måste det träda fram en värdig ledare samt tillgång till militär makt för folket mot regimen.

Jag kan tyvärr inte säga ja till USA hur man än vrider och vänder på frågan, eftersom USA inte behöver vara sista utvägen.  
    Conscience is dead
  • Blackbird

Förresten Vice Guy, vad är ditt svar på din fråga i TS?

Conscience is dead
  • Blackbird

För jag anser att det var fint initiativ du tog genom att starta denna tråd

Conscience is dead
  • Hugful80
    ViceGuy skrev 2010-08-20 11:33:53 följande:

Nej, vi har inget med deras konflikter att göra.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • ViceGuy
    Blackbird skrev 2010-08-20 21:10:06 följande:
    Förresten Vice Guy, vad är ditt svar på din fråga i TS?
    Jag kan bara försöka föreställa mig hur det skulle vara att leva i förtryck, medan resten av världen tittar på.

Jag tycker vi borde stötta ett lands befolkning till 110%. Om folket själva vill ha hjälp utifrån, så bör vi ge dom den. Jag säger inte att demokrati är den absolut ultimata lösningen, men demokrati ger frihet i betydligt större mån än diktatorskap.

Däremot är jag emot imperialism och krig utan  goda orsaker, så att sålänge vi inte skulle ha befolkningens stöd, bör vi hålla oss borta.
  • Blackbird
    ViceGuy skrev 2010-08-20 21:29:46 följande:
    Jag kan bara försöka föreställa mig hur det skulle vara att leva i förtryck, medan resten av världen tittar på.

Jag tycker vi borde stötta ett lands befolkning till 110%. Om folket själva vill ha hjälp utifrån, så bör vi ge dom den. Jag säger inte att demokrati är den absolut ultimata lösningen, men demokrati ger frihet i betydligt större mån än diktatorskap.

Däremot är jag emot imperialism och krig utan  goda orsaker, så att sålänge vi inte skulle ha befolkningens stöd, bör vi hålla oss borta.
    Väldigt fint skrivet av dig Verkligen!
    Conscience is dead
  • ViceGuy
    Blackbird skrev 2010-08-20 21:42:41 följande:
    Väldigt fint skrivet av dig Verkligen!
    Tack :)
  • final
    Hugful80 skrev 2010-08-20 21:12:35 följande:
    Nej, vi har inget med deras konflikter att göra.
    Vilka är vi ? Folket eller politikerna ?
    Folket har inga intresse av konflikt, men många makthavare i världen  tjänar väldigt mycket på all världens konflikt,

Jag vill inte uttala mig att ibland de själva står bakom och startar alla världens konflikt.
    Det finns bl.a. rätt så mycket ekonomisk intresse,
    Om Iran inte hade haft olja och naturtillgångar, folket skulle ha left i fred.
    Det handlar om enorma pengar.
    Under kriget mellan Iran och Iraq, bl.a. Sverige och Bofors ha tjänat väldigt väldigt mycket pengar på den konflikten och vapen export.
     Ett krig är eländigt för många och rikedom för många andra.

Tycker du fortfarande " vi har inget med deras konflikter att göra??

**********Det är självklart att man måste Stötta Irans befolkning********************
Svar på tråden Stötta Irans befolkning?