Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

Stealth skrev 2010-09-07 18:01:51 följande:
    Nej ingen verkar vara med i matchen riktigt, eftersom vissa tror att engelska är världens största språk.

Jag fattar inte hur tankegången går alls om vi nu kan använda skattepengarna till att barn utvecklas bättre genom att de får udnervisas i sitt hemspråk, så vad är problemet?

Varför ska vi inte använda skattepengar till något som genererar stålar till vårt land i slutändan?
    Folk stirrar sig så blinda på "de utsugande invandrarna" att det går ut över viktiga saker som barns rättigheter att utvecklas i skolan.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-09-07 18:12:10 följande:
    Jag tycker det låter tramsigt. Lägg energin på svenskan från början istället för annat dyrt trams. Menar du att det är bättre om t.ex alla analfabetiska somalier som kommer hit först ska lägga några år på att lära sig läsa och skriva på somaliska( heter det så? arabiska?) innan de lär sig svenska?
    Nej, inte så.

Trams är det inte. All forskning är entydig, det är avgörande för övrig språkstimulering/utveckling, huruvida ett barn får läsa hemspråk.

Nej man ska givetvis läsa det parallellt.
    Man går i svensk skola, lär sig svenska ABC och allt annat som alla andra elever lär sig, och vid sidan av, har man hemspråk.
    Man ska självklart inte läsa somaliska i flera år och sedan hoppa in i svenska skolan, undervisningen sker parallellt.

För de som inte kan någon svenska finns det föreberedelseklasser, där man endast lär ut svenska, här har stimulering av modersmålet också visat sig vara avgörande för elevens framgångar i det svenska språket.

Helt enkelt för att ALL språkinlärning stimulerar en och samma del av hjärnan.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-09-07 18:16:47 följande:
    Vad folk här skriver om de största språken har ingen betydelse. Mandarin t.ex är mycket stort, men används bara på begränsade platser i världen. Det har man ingen som helst användning av i resterande världen.
    Men detta handlar ju om att alla har rätt till sitt språk och sin kultur.
    Samt dess bevisade gynnsamma effekter.

Inte att man ska lära sig ännu ett språk för skoja skull som kanske få pratar.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-09-07 18:25:54 följande:
    Tror du inte det ökar segregeringen istället för tvärtom? Är det inte bättre att fokusera på sitt nya land?
    Ökar segregeringen tror jag inte att det gör, eftersom det alltså handlar om någon timme per vecka, under normal undervisningstid, det handlar inte om skilda skolor eller klasser.
    Detta fanns även när jag var yngre, då handlade det främst om finska.
    Det finns också krav man måste uppfylla innan man får hemspråksundervisning. Det måste vara minst 10 barn t ex (inte i en grupp, men inom skolan eller skolområdet tror jag).
    Min dotter hade länge engelska som hemspråk, men fick sluta eftersom det fanns för få barn och då beskostar inte kommunen hemspråk (när det handlar om minoriteter alltså).

Denna diskussion, ang om specialinriktade skolor ökar segregationen osv (t ex språkskolor, eller religiösa friskolor) är en mycket intressant diskussion som jag nyss läst en avhandling om. Det råder ganska delade meningar, vissa menar att det ökar segregeringen medan andra menar att alla barn har rätt till att lära sig under de förutsättningat de gör det bäst och alla föräldrar har rätt att välja sitt barns utbildning (t ex kristen eller muslimsk friskola).
    Sedan kan man ju fråga sig om inte det fria valet (att man nu får välja skola själv) skapar segregation, då alla "bra elever" tenderar att väla en skola med bra rykte, medan konkurrensen mellan skolorna gör att vissa elever inte välkomnas.
    Man har också sett att kunskapsnivån sjunkit i våra skolor men betygen har stigit sedan detta infördes.
    Förklaringen är att skolan "tävlar" med varandra i vilka eler som får högst betyg, samt vissa lärare får bonusar om eleverna presterat bra.
    Andra menar att tvärtom, så ger det fria valet möjligheten att hetrogena stadsdelar luckras upp då många väljer andra skolor.

Allt detta är svåra frågor. Och nu drog jag i väg rejält från topic, men att hemspråk segregerar, är helt fel.
    Hur skulle det kunna göra det när det sker i samspel med läroplan och övrig undervisning?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 18:29:26 följande:
    Men här är väl frågan egentligen prioritering?

Att pengar går till hemspråk eller exempelvis bättre sjukvård.

Personligen tycker jag att vården är i EXTREMT behov av mer resurser, högre löner, fler bra äldreboenden, fler lärare i skolorna - dvs grunderna i samhället. Hemspråk ser jag mer som ett "tillägg" när hela basen är täckt och fullgod....
    Hemspråk undervisningen får så otroligt lite pengar, vägt mot vad den gör.
    Den har stöd i skollagen och skulle inte bedrivas med skattepengar om det inte bevisats, hur viktig den är för utveckligen i det svenska språket.
    Språkvetare, språkprofessorer, lärare, lärarförbund, skollagen, alla säger samma sak.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 18:46:11 följande:
    Mjo, men tvärtom har nog mycket "bevisats" som inte kommit med i lagen (djurhållning, prostitution m.m.), bara för att något står i lagen betyder det inte att det har en form av prio ett.

MEN jag vet inte vad hemspråket kostar och om det är en liten peng, har jag ingen åsikt alls om det.....

Jag menar bara att man bör spara in på saker som GÅR att spara in på för att få en REJÄLT mkt bättre sjukvård, äldrevård, kvinnolöner och mycket mer!! Man måste leta efter luckorna; vart tar pengarna vägen egentligen??? De bör gå till grunderna i samhället!! Först och främst ska vi ha en trygg och bra grund!
    Och barnens rätt till utbildning är en sådan grund.
    Inskaffa ett alkoholförbud då, sedan det bevisats att alkoholens kostnader slår invandringens.

Men från skolan ska vi inte haffa en slant!

"...Regeringen har i proposition 1996/97:110 Vissa skolfrågor m.m. (i motsvarande
    del) redogjort för den aktuella situationen när det gäller skolans
    undervisning i hemspråk och studiehandledning på hemspråk. Mot bakgrund av
    forskningsresultat som tagits fram gör regeringen i propositionen den
    bedömningen att hemspråksundervisning bidrar till språkutveckling både av
    hemspråket och svenska språket....

....I propositionen hänvisar regeringen till att Skolverket i rapporten tagit fram
    forskningsresultat som visar att hemspråksundervisning behövs som stöd för
    elevers språkutveckling i hemspråket. Hemspråksundervisningen behövs även som
    stöd för inlärning av svenska, eftersom en kvalificerad utveckling av elevens
    förstaspråk underlättar andraspråksinlärningen. Den har vidare betydelse för
    kunskapsinhämtandet i andra ämnen i skolan och för att ge eleverna en trygg
    etnisk identitet. Det är därför viktigt, anför regeringen, att invandrarelever
    ges en kvalitativt god hemspråksundervisning.
    För att säkra kvaliteten i hemspråksundervisningen är det enligt regeringen
    angeläget att öka antalet hemspråkslärare med formell lärarutbildning."

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3322&rm=1996/97&bet=UbU12

Alla SD's besparingar har med invandring och invandrare att göra.
    Nu - när man lägger fram förslag som drabbar skola och barn, ser jag faktiskt rött. Det är inte ok någonstans - att deras främlingshat ska drabba barn i någon utsträckning, någonstans.

Kom inte och ställ invandrarBARN mot pensionärer nu, det är riktigt riktigt lågt.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 18:48:21 följande:
    Till exempel den psykiskt funktionshindrade mannen som varit bakbunden i 25 år på ett boende - VARFÖR?????

"Brist på personal", hette det!! SJUKT!!! Vart tar dom pengarna vägen som bör gå till vården???!!! Vart tar skattepengarna vägen??

En vacker dag drabbas man själv av sjukdom och då lär man inte vurma för hemspråk tror jag....
    Nej nu får ni ligga och kräla på er egna låga nivå i fred.

Löjleväckande och extremt okunnigt.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 19:15:03 följande:
    Ok, det får du gärna tycka.

Jag har iof bara läst statsvetenskap 60 hp i min examen, men jag antar att du kan mer om detta.
    Ja. Det kan jag. Inte om allt, men om detta.
    Du är inte den enda med hp, mitt ämne är bara mer relaterat än ditt
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 20:17:46 följande:
    Hur vet du vilka ämnen jag har? Du vet ju ingenting om mig.

Ett misstag att underskatta andra...
    Jag underskattar inte dig.
    Jag tycker du har beklagliga åsikter men du är välformulerad och kan stava, det uppskattas alltid.

Min utbildning kunde inte vara mer relevant för ämnet vi just diskuterade, men jag har inte för vana att dra upp det. Kunskaper inom ämnet som diskuteras brukar liksom alltid visa sig ändå.

Men jag brukar faktiskt alltid aktivt försöka att aldrig underskatta någon.

Jag kanske har doktorerat inom ämnet for all you know?
    Beautifully Human
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!