• Anonym (orolig mamma 5)

Fästingar

Hej min dotter som fyller 5år i okt har haft 3 fästingar inom en veckas tid , en fick jag bort helt , men två av dem satt i hårfästet i nacke o vid örat så dom fick jag inte ut helt. Vad ska man göra nu ? Ska man ta blodprover eller vänta och se , jag är jätte orolig Hon är inte vaccinerad mot TBE. Här som vi bor nu finns många älgar o hjortar som kanske har Borelia och TBE

• Svar på tråden Fästingar
  • BVC Sköterskan

Hej!

Så fort man får en fästing är det bra att avlägsna den, då minskar man risken för TBE eller Borrelia. Får man inte bort hela färstingen så finns det risk för infektion, som när man fått en sticka, men inte TBE eller Borrelia allstå. Den risken försvann då du fick bort "kroppen".

Avvakta och se om kroppen själv får bort resten, försök annars igen. I annat fall kontakta VC eller HLM.

Var uppmärksam på om din dotter klagar på huvudvärk, ledvärk, får feber eller andra sjukdomssymtom. Inte alltid men ibland kan man även se den klassiska ringformade rodnaden.
    Uppvisar hon några av dessa symtom så bör du kontakta sjukvården, i annat fall rekommenderar jag att du avvaktar.

Mot Borrelia finns antibiotika, vid TBE symtombehandlar man än så länge bara. Barn brukar dock få lindrigare symtom vid TBE än vuxna.

Hoppas allt går bra!

/Christine

Svar på tråden Fästingar