Särskolan fråga 2
Detta är en del av svaret om särskola jag fick på mina frågor:
Du har helt rätt rätt i att det många gånger är för lite utmaningar för de barn som går i särskolan. Det är är ett problem som också Skolverket uppmärksammat. Lite förenklat kan man nog säga att betoningen på omsorg är stor i särskolan medan betoningen på kunskap och inlärning inte är tillräckligt stor. Det vill vi ändra på. Barn i särskolan, ska precis som alla andra barn, ha rätt till utmaningar i skolan utifrån sina egna förutsättningar.
Vi vill även skärpa behörighetskraven för de lärare som jobbar i särskolan. De ska ha gått speciallärarutbildning tycker vi."
Du skriver: "VI vill ändra". Hur skall ändringen göras och i så fall när? Är det något som de övriga i de andra partierna som ni regerar med också vill? Eller bara tomma vallöften som så många andra partier har just nu?
Det är så otroligt tröttsamt, sorgligt och tråkigt att hela tiden tjata och bråka om bättre undervisning i särskolan. Snart får man flytta till Norge eller USA där undervisningen är 100% bättre för dessa barn än vad den är i Sverige där det mest är en förvaring och lekskola.
Väldigt OT men jag kunde inte låta bli att ta med de här.