• mejja

Glass på förskolan, bra eller dåligt?

Min son är 2 år och är på förskolan 5 dagar i veckan. Denna veckan har dom haft kalas för ett barn och då fick dom glass. Idag när jag hämtade min son så hade dom fått glass igen..
    Är det många förskolor som tillåter barnen att äta glass? Vad tycker ni? Hur gör dom på era förskolor när barnen fyller år? Är nyfiken! Jag tycker själv inte riktigt om att mitt barn får glass titt som tätt då vi försöker att hålla honom ifrån alla sötsaker så gott det går, han är trotts allt bara 2 år! Han hinner äta glass och godis, men han behöver inte göra det nu när han är så liten.
    Berätta för mig hur det är på era barns förskola!

• Svar på tråden Glass på förskolan, bra eller dåligt?
  • Elsans

På min dotter dagis får de glass varje fredag, jag har ingenting emot det alls. När någon fyller år så får de inte glass.

• Linda1976

Man får ta med glass - och jag tycker det är helt ok.

Värre med alla lättmargariner (som bleks i lut och aceton och sen färgas smörgul - smarrigt), pulversåser. lättmjölk och skit.

Hellre glass varje dag än sån smörja! Tur ungen får Bregott, smör, standardmjölk och riktig MAT hemma. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Elsans
    Linda1976 skrev 2010-08-20 17:53:57 följande:
    Man får ta med glass - och jag tycker det är helt ok.

Värre med alla lättmargariner (som bleks i lut och aceton och sen färgas smörgul - smarrigt), pulversåser. lättmjölk och skit.

Hellre glass varje dag än sån smörja! Tur ungen får Bregott, smör, standardmjölk och riktig MAT hemma. 
    Håller med! På min dotters dagis är det bregott och mellanmjölk.
  • Linda1976
    Elsans skrev 2010-08-20 17:55:25 följande:
    Håller med! På min dotters dagis är det bregott och mellanmjölk.
    Tyvärr följer dotterns förskola SLVs idiot-råd.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • johlinn

Serveras glass ibland, inte varje vecka, men ibland. Tycker det är helt okej!

• Sixtenssons

Tycker det är kul för dom..

Men hade ett par mammaor som gnällde om nån glass då och då samt ogillade att de fick baka och smaka på kanelbulle samt våffeldagen.

varför ska inte de få fira till nån fika nån dag?! Vi vuxna gör det ju =D

• TheMother

Här i kommunan har varje förskola fått bestämma hur de ska göra när barnen fyller år. Antingen firar man varje barn separat eller alla barn som fyller år samma månad vid ett tillfälle. Dock får det bara bjudas på glass, inget annat.
    Kommunen har också en sträng policy när det gäller sötsaker, godis osv får inte förekomma (förrutom vid halloween samt påsk-firande), oboy och saft bör inte serveras alls osv.
    Så länge det hålls tycker jag personligen inte det är någon fara alls, men lite glass för att fira födelsedagsbarnet :)

Mamma till Anton 080920
  • Micalela

På "lilla avdelningen" 1-2½ så är det fruktsallad som gäller vid födelsedagar, på andra avdelningen så är det glass ibland, dock inga mängder, utan en liten skåö vid födelsedagar. Dock bakar jag med de äldre barnen då och då, men skär ner på sockret i tex bullar.

micalela.blogg.se

• Julia08

För mig är det helt okej! Roligt för ungarna med lite "fest" ibland =D!

• Alexi

På dotterns förskola står det på hemsidan att de inte ska servera glass, godis mm. Toppen tycker vi! Precis så vi vill ha det. Hon har bara gått i två veckor så vi vet ju inte att det verkligen fungerar så men barnens födelsedagar firas utan socker i alla fall.

Så här resonerar de, jag tycker det är helt fantastiskt!

"Ju mindre barnen är desto större är deras behov av att maten samtidigt innehåller mycket energi och näring. Små barn äter ganska små portioner så maten måste vara späckad av både kalorier, protein, vitaminer och mineraler. Det finns således inte mycket utrymme för ”tomma kalorier” . Godis, glass, kex etc. skall därför inte serveras i våra förskolor.

Eftersom utrymmet är begränsat vill vi lämna över till dig som förälder att bestämma när du vill ge dina barn denna lilla ”guldkant”."

Svar på tråden Glass på förskolan, bra eller dåligt?