• Mamma till viljestark dotter

Tips på BRA kläder/skor när det är riktigt kallt ute

Fast jag bor i Norrland, och är van vid kalla vintrar ner mot -40 grader så har jag svårt att hitta kläder/skor som håller barnen varma och torra. Barnen är 1 och 6 år gamla. Vart hittar man kläder som håller det dom lovar? Hoppas få många tips från friluftsmänniskor och andra (kanske ur och skur?) som är vana att klä sina barn på vintern.

• Svar på tråden Tips på BRA kläder/skor när det är riktigt kallt ute
  • lilla V

Jag är ingen friluftsmänniska, har inte heller några barn men jag är textilstudent:) Bomullsplagg är nästan det sämsta du kan ha. De värmer inte och leder ingen fukt. Jag skulle satsa på riktigt bra ullplagg. Ull är ett jättebra material för sådant klimat och väldigt lättskött. Tänkte själv skaffa mig ett underställ i ull till vintern.

• pigglet

Underställ närmast kroppen!! Ull eller syntet. Vi har polyester och de funkar bra.

Ullsockar närmast foten! Finns bla. på sportaffärer. Och så kanske en stickad ullsocka på.

Fleese eller ul utanpå understället, vid riktigt kallt väder. Med rätt overall behövs det sällan. I fjol provade vi gneis-overall, och kommer bara köpa det nu. Behövdes inget under om det inte var kallare än 15-20 grader. Dessutom helt vattentät.

Kuomaskor är det varmaste som går att få tag på, enligt skoaffären. Expediten avrådde oss faktiskt från att köpa tex ecco eftersom barnen (och jag) är så extremt frusna om fötterna. "Funkar inte kuoma så finns det inget som funkar..."
    Men de är inte vattentäta, utan en riktig vintersko.

• alvide

I skorna ska man lägga i extra sulor då kyla kommer underifrån. I kläder ska det vara lager på lager. Först ullunderställ, sen ett fleeceställ och en vindtät vinteroverall.

Svar på tråden Tips på BRA kläder/skor när det är riktigt kallt ute