• Anonym

Fråga till er med B12-brist eller ni som kan ämnet.

Jag fick B12-brist för ett år sedan (eller det upptäcktes då). Jag hade normalt kobalamin men förhöjt MMA, alltså en uppseglande brist, som det kallas. Eftersom jag trots det hade kraftiga symtom med domningar, extrem trötthet, hjärtklappning, ledvärk etc och inte blev bättre av tabletterna så fick jag till slut Behepan-injektioner.

Först fick jag fem injektioner i tät följd och kände mig som en ny människa! Jag blev mycket bättre men efter någon månad kom symtomen tillbaka. Läkaren beslutade då att jag skulle få en injektion i månaden. Det är ungefär så lång tid det tar innan symtomen kommer tillbaka.

Nu har jag bytt VC och husläkare och han tog tester på mig som visade att mitt kobalamin ligger över det normala, vilket han inte tyckte var konstigt med tanke på injektionerna. Han sa att man brukar ge en injektion var tredje månad, mer än så behövs inte. Han utgår alltså från en allmän rekommendation och inte mitt specifika fall.

Jag vill inte vara krånglig men nu har det gått en månad sedan min senaste injektion och jag känner igen de vanliga problemen - läppar, fötter och händer domnar. Det pirrar längs ryggraden, lederna värker och det är så tungt att komma upp på morgonen. Jag vet inte hur jag ska förklara det här för läkaren när mitt kobalaminvärde är förhöjt. (MMA kollade han inte.)

Jag vet ju inte om det här beror på bristen men det finns ingen annan förklaring och det är den enda behandling jag har blivit bättre av. Problemet är att jag ska börja ett nytt jobb snart och vill förstås vara på topp men jag tror att jag bara kommer att bli sämre om jag inte får sprutan snart.

Vad tror ni som har B12-brist eller kanske jobbar med det här, kan man ha bra kobalamin men ändå ha symtom? Vad tycker ni att jag ska säga till läkaren? Kan jag be om en ny injektion snart?

• Svar på tråden Fråga till er med B12-brist eller ni som kan ämnet.
  • Anonym (b12 brist)

Jag har också b12 brist (i mitt fall pga att jag har crohns sjukdom) Exakt hur blodproverna låg (som visade att jag hade b12 brist vet jag inte)

Fick tabletter i början, men snart visade det sig att mina tarmar inte kunde ta upp b12 i tarmen, utan fick injektioner.

En "frisk" människa får sällan b12 brist eftersom det ingår i vår normala kost. Detta gör att kroppen har ett reservlager av vitaminet. När bristen på b12 upptäcks har det alltså gått långt, vi har både av någon anledning slutat ta upp vitaminet ur kosten, samt att vi "tömt" reserv-lagret.

Därför brukar man (efter beslut om injektioner) ge mer i början och sedan glesa ut tiden mellan sprutorna.
    Tidigare var det vanligaste att få en injektion var 3e månad.
    Nu får många varannan månad,,, men EFTER att man fyllt på kroppens förråd.

Själv tex fick jag 1 spruta varje dag i 7 dagar
    Sen fick jag 1 spruta i veckan i 1 månad
    Numera får jag behepan varannan månad.

Kanske har du inte fått tillsräckligt många sprutor tillräckligt tätt i början för att bygga upp ditt förråd i kroppen?
    Oavsett vad läkaren "tycker" så ska du ju inte gå runt med symtom på b12 brist.
    Och de behöver ju inte vara rädda att överdosera, har man ingen b12 brist får man heller ingen effekt av sprutorna.

Kanske kan ni komma överens att ni får helt enkelt testa er fram (du + läkaren) vilken/hur ofta du behöver dina injektioner

• Anonym

Tack för ditt svar!

Du har säkert helt rätt. Jag var riktigt dålig när jag väl fick behandling och det skulle antagligen ha krävts mer än de fem första injektionerna i början. Jag hade neurologiska symtom (domningar, problem med finmotorik och gångsvårigheter) och då har det ju gått rätt långt trots att proven bara visade en uppseglande brist.

Jag blev aldrig utredd för orsaken till bristen så jag vet inte vad jag kan göra åt det förutom injektionerna. Jag ska prata med läkaren på måndag men jag är rädd att han säger nej. Jag vet att det är ofarligt men han verkar ganska fixerad vid siffror och kommer antagligen utgå ifrån kobalaminvärdet trots att det alltid har varit normalt i mitt fall. 
    Jag har alla klassiska symtom vid B12-brist, det är bara att bocka av listan och jag vet att det förvärras när jag inte får sprutan, (jag har prövat att vara utan). Jag tycker också att vi ska pröva oss fram, det är ju en enkel sak att göra i stället för att jag måste boka tid hos läkare när jag är dålig igen.

Annars har jag faktiskt ampullerna hemma så jag skulle kunna gå till min gamla VC. Jag har registrerat mig på den nya men jag tror att jag inte är avregistrerad på den gamla. Jag ska på ett viktigt möte på det nya jobbet i veckan och kan inte riskera att bli sämre. Är det dumt att göra så?  

• Anonym (b12 brist)

Verkar lite konstigt att läkaren BARA ser till dina värden, särskillt när du knappt fått en chans att återställa kroppens reserv-förråd.
    Oavsett orsak är det farligt att gå med obehandlad b12 brist. Som sagt det har gått ganska långt när man väl får symtom.

Själv blir jag trött, får domningar/stickningar  i tår/fötter, fingrar/händer, blir glömsk och förvirrad. Symtomen försvinner dock snabbt när jag får injektionen.

Kanske kan du prata med en annan läkare?
    Kanske ska det utredas varför du har b12 brist (då kanske det blir lättare att ge dig rätt dos med rätt tidsintervall (dvs att du får sprutan såpass ofta att du kanppt hinner få symtom mellan injektionerna)

Jag får också ampullerna när jag hämtar på apoteket, och det räcker att gå till Distrikts sköterska, hon både kan och får ge dessa injektioner. När jag fick bristen gick jag till en annan läkarstation - till distrikt-sköterska, och fick sprutan där, (jag gick i skolan då och denna vc som jag egentligen inte tillhörde låg närmast skolan så jag skulle slippa missa skolan så mycket)

Jag tycker du ska stå på dig alternativt byta vc /läkare
    Eftersom du har tydliga symtom, och att injektionerna hjälper dig så är det ju det. Som sagt då är det bara hur ofta du behöver dom som ska utredas (oftast tätare i början för att fylla på kroppens förråd)

Svar på tråden Fråga till er med B12-brist eller ni som kan ämnet.