Fråga till er med B12-brist eller ni som kan ämnet.
Jag fick B12-brist för ett år sedan (eller det upptäcktes då). Jag hade normalt kobalamin men förhöjt MMA, alltså en uppseglande brist, som det kallas. Eftersom jag trots det hade kraftiga symtom med domningar, extrem trötthet, hjärtklappning, ledvärk etc och inte blev bättre av tabletterna så fick jag till slut Behepan-injektioner.
Först fick jag fem injektioner i tät följd och kände mig som en ny människa! Jag blev mycket bättre men efter någon månad kom symtomen tillbaka. Läkaren beslutade då att jag skulle få en injektion i månaden. Det är ungefär så lång tid det tar innan symtomen kommer tillbaka.
Nu har jag bytt VC och husläkare och han tog tester på mig som visade att mitt kobalamin ligger över det normala, vilket han inte tyckte var konstigt med tanke på injektionerna. Han sa att man brukar ge en injektion var tredje månad, mer än så behövs inte. Han utgår alltså från en allmän rekommendation och inte mitt specifika fall.
Jag vill inte vara krånglig men nu har det gått en månad sedan min senaste injektion och jag känner igen de vanliga problemen - läppar, fötter och händer domnar. Det pirrar längs ryggraden, lederna värker och det är så tungt att komma upp på morgonen. Jag vet inte hur jag ska förklara det här för läkaren när mitt kobalaminvärde är förhöjt. (MMA kollade han inte.)
Jag vet ju inte om det här beror på bristen men det finns ingen annan förklaring och det är den enda behandling jag har blivit bättre av. Problemet är att jag ska börja ett nytt jobb snart och vill förstås vara på topp men jag tror att jag bara kommer att bli sämre om jag inte får sprutan snart.
Vad tror ni som har B12-brist eller kanske jobbar med det här, kan man ha bra kobalamin men ändå ha symtom? Vad tycker ni att jag ska säga till läkaren? Kan jag be om en ny injektion snart?