Anonym (bix) skrev 2010-08-22 18:44:40 följande:
Jag intresserar mig för queerteori och tycker att det vore bra om den vann mer trovärdighet och intresse generellt. Därmed inte sagt att jag "bekänner mig" till den eller skriver under på allt Judith Butler klämt ur sig. Jag tror helt klart att kön är mycket mer av en social konstruktion än man i nuläget allmänt accepterar i vårt samhälle, men visst är jag öppen för att det kan finnas vissa egenskaper eller fallenheter som är mer vanliga hos personer med det ena eller andra biologiska könet.
För mig skulle det räcka fint med att fler(talet) öppnade ögonen för hur mycket vi styr barn och ungdomar till att tro att de måste vara på ett visst sätt beroende på vad de har mellan benen, och det långt innan det har någon som helst betydelse för fortplantning eller andra färdigheter som hör till respektive kön, av tradition eller pga biologi.
Ovanstående är min åsikt därför att jag anser att skadan är så oändligt mycket större om man tvingar in folk i en könsmall som blir begränsande än om motsatsen vore det vanliga, dvs om man höll alla möjligheter öppna tills dess att det blev tydligt vad som är naturligt för respektive person utifrån andra parametrar såsom personlighet, preferenser, åsikter, värderingar, talanger osv osv osv. Biologiskt kön har av tradition råkat bli en av de faktorer som i mycket hög grad predestinerar hur vi uppfattas av andra, vilket jag tycker är uppåt väggarna tokigt.
Vidare håller jag med om det Linda ovan skriver om att könsidentitet är en sak (som i min mening otvetydigt har större betydelse för vissa än för andra! Vilket ytterligare gör frågan komplex) och könsroll/uttryck en helt annan. Könsroller är definitivt (ok, i min åsikt, har dock aldrig hört nåt argument av vikt för motsatsen;)) en social konstruktion, och ett svårbestridbart stöd för detta är att attribut för respektive könsroll har förändrats genom tiderna på ett ganska dramatiskt sätt.
De som fötts i kropp med fel kön märker detta i det fall de dels har en personlighet (vilken också kan ha formats av miljön) som gör att de känner starkt inför omvärldens bedömningar och reflektioner av den egna personen, och dels då de har en utpräglad känsla för vilket kön de egentligen tillhör utifrån det lilla antal faktorer som ju faktiskt utgör de biologiska skillnaderna. Att leva flera/många år av sitt liv med denna diskrepans tror jag ytterligare förstärker önskan att korrigera. Inget fel i det!
Jag tror dock att vi är långt fler som i grund och botten har en svagare könsidentitet i grunden, men som är desto mer påverkbara av miljöfaktorer. Därför tycker jag det är VIKTIGT att kämpa för att ta bort könsindelningar öht i förskolan, att aktivt jobba för att barn får växa upp könsneutralt, utan hänvisningar, kommentarer, indelningar och förklaringar som härrör ur biologiskt kön!
Häpp!
Fast jag är övertygad om att det vore omöjligt att förhindra att vissa egenskaper/handlingar kopplas samman med vilket kön personen har (och varför skulle man försöka att hindra det?) Vi människor är ju klassificerande varselser. Vi skiljer mellan olika ting och handlingar och sätter ord på dem. Barnen i förskolan möter massor av förskollärarinnor men knappt några manliga motsvarande, och därför drar barnen den rimliga slutsatsen att yrket är kvinnligt. Och om kvinnorna de träffar bär kjol och männen byxor så blir kjolen kvinnlig och byxorna manliga, et cetera ad infinitum