• Vickan I

18 mån vaccin och förskola?

Hej!

Sonen ska på måndag ta spruta (lite sen 18 mån koll på BVC då sonen hunnit bli 20 månader). Inskolning har precis varit och nu undrar jag hur andra gjorde som hade sina små på förskola i samband med att sprutan skulle tas.

Hade ni barnen hemma från förskola denna dag eller gick ni dit med dem efter? Sambon är ledig så inga problem alls att han får vara hemma, men nyinskolad som han är vill vi att han ska gå för rutinen, men inte om det inte är bra så klart. Blir de ofta dåliga av sprutan eller märks det inget (olika jag vet)? Men hur gjorde ni?

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden 18 mån vaccin och förskola?
  • sarsparis

Sonen har aldrig någosin reagerat på vaccintaioner så vi tänkte alrig ens tanken att hålla honom hemma, de ringer väl om han får feber, det är ju ingen feber som är smittsam iallfall. Hur har din son reagerat tidigare? Har det inte varit nån reaktion tidigare är kanske det inte blir någon nu heller, så lämna honom, säg till personalen att han fått sprutan och ringa om det är nåt.

• mapo51

Vi hade tid på em så jag hämtade sonen lite tidigare och så gick vi till BVC. Han reagerade inte på sprutan alls, när det gäller 18-månaders vaccinationen så kommer den ju ett tag efteråt.
    Om han hade fått någon reaktion så hade han naturligtvis fått vara hemma så länge han hade feber eftersom han inte hade orkat med att gå på dagis även om det inte är smittsamt.

• Lindreas

Äsch, inte behöver du hålla ditt barn hemma bara för att han får sprutan. Tala om för personalen att han blivit vaccinerad dock, så ringer de om han blir dålig under tiden han är på förskolan. Alla barn reagerar ju inte på vaccination, så det är ingen anledning att hålla sig hemma. :)

• MalinV

Vi tog 18-månaderssprutan några veckor för tidigt, eftersom vi håller på att skola in nu (18-månaderskontroll imorgon). Anledningen var att sonen reagerat med feber på alla tidigare vaccinationer, och jag ville undvika det under inskolningen.

18-månaderssprutan ger dock inte feber direkt/inom närmaste dygnet som de tidigare sprutorna gör. Reaktionen - om det blir någon - kommer efter 5-7 dagar (enligt vår BVC).

Denna gång fick liten så klart ingen reaktion alls... Så kan det bli!

• Vickan I

Nej hade inte en tanke på det från början heller, men så sade en på jobbet "men ska han verkligen till förskolan efter" och lät nästan chockad. Så då började jag tveka lite.

Sonen reagerade mycket ( HÖG feber) på första sprutan som spädis, men nästan inget alls på de övriga. Ok så reaktionen kommer dagar senare om den kommer . Bra veta så man kan hålla lite koll då. Nej men då får han gå som tänkt efter BVC så säger vi till på förskolan bara. Han ÄLSKAR gå dit....än så länge...så vill hålla igång det.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden 18 mån vaccin och förskola?