• FinastE2010

Hjälp min bebis slog i huvudet!

När jag o sambon var ute med vagnen för nån timme sen så skulle han busa lite med vår son och sprang upp med vagnen för backen. Vi hade matkasse på vagnen så vagnen tippade då frammåt. Vår 6 mån son flög framåt men han lyckades fånga honom sån tur va så han inte landade på backen, men däremot slog han i huvudet i sidan av ramen på vagnen. Blev röd och fick som två utbuktnngar/bulor.. Usch blev livrädd och skrek till!

Han började gråta men blev tyst på 30 sek igen när jag tröstade han, sen efter har han betett sig som vanligt av vad jag har märkt, inte kräkts och han skrattade innan vi matade han och skulle lägga han nu. Lite svårt och säga om han känns medtagen, eftersom han redan har lite feber (38 grader) sen tidigare idag, men han har verkat pigg ändå o inte gnällt "mer än vanligt" tror jag.

Är orolig bara att när han flög frammåt att hans huvud ska ha skakats samt att han ska fått någon skada inuti huvudet av slaget mot huvudet.. :/ Usch blir så himla orolig! Han sover nu men borde vi åka till akuten med han ändå eller kan vi avvakta? Ska vi "kolla" han på något särskillt sätt emellanåt för att se att han är okej?

Man läser ju överallt hur farligt det är att en bebis huvud blir skakat eller får ett slag så nu blir man ju superrädd! Ja usch är helt skakis fortfarande men det var tur sambon hann fånga honom!

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Hjälp min bebis slog i huvudet!
  • Ejin

om han slutade skrika efter 30 sek samt verkar helt okej nu så skulle i vart fall jag inte åka in med han. Men är du väldigt orolig så ring sjukvårdsupplysningen och rådfråga bara för att du ska kunna känna dig lugn..

Min sambo o jag gjorde nått liknande med våran dotter i den åldern... skulle lyfta upp vagnen för trappen upp till huset. Han lyfte, jag var inte med. bebisen gler ur o ner på betongtrappan...
    Vet precis hur panikslagen man känner sig... Tyvärr är de sånt som händer ibland...

• ronja123

Äldre barn brukar man få rådet att väcka för att kolla att allt är ok, vet ej hur det är med små barn. Jag hade kollat med sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

• Miss Agility

Pappan tappade vår son när han var cirka ett halvår. Ena handtaget gled ur och pojken rullade ur insatsen ner rakt på näsan. Usch - det var hemskt. Näsblod och bula. Sjukvårdsrådgivningen tycker jag alltid säger att man ska åka in - vilket de gjorde även denna gång (jag hade nog gjort det ändå iofs...). Allt var bra. De ville se att han ammade som han skulle innan vi åkte hem igen, men de röntgade inte eller så.
    Bättre åka in en gång för mycket än en för lite tycker jag.

• pigglet

Det låter ju inte som att sonen slog i huvudet särskilt hårt. Hade han ramlat ur vagnen och rakt ner i marken så finns ju risk för hjärnskakning, men knappast av att dunka huvudet lite mot kanten av vagnen.
    Men man kan ju alltid ringa och rådfråga.

• sweran

dottern var ca 3 månader när hon helt plötsligt fick för sig att börja vända sig själv i vår säng... hon hade aldrig visat minsta försök tidigare så hon låg obevakad i mitten av sängen. o helt plötsligt hördes bara en duns o ett illvrål...

var ledsen i säkert 30 minuter innan jag lyckades lugna henne tillräckligt för att kunna ringa sjukvårdsupplysningen. o enligt den sköterskan så var det bra att hon hade börjat skrika på en gång o vart ledsen ett tag. hon tyckte det var onödigt att åka in till sjukan, men att vi skulle väcka henne med jämna mellanrum....

men gud vad rädd man blir när det händer ngt med de små...

• Saaaraa

Min son på snart 6 månader dunkar huvudet in i betongväggen flera gånger varje kväll. När han sover ställer han sig i krypställning och övar(ja, sovandes!) till slut har har han hoppat grodorna framåt så långt att han dunkar i väggen med en smäll. Han mår prima! Lite ledsen när han slår i men annars är det ingen fara. (ja, vi har försökt hitta en bra lösning på det, med att ha saker för så att han inte dunkar i men han lyckas alltid ändå.)

Tror inte att du behöver vara ett dugg orolig om han är som han brukar annars. 

• Danimamma

Min baby e 5 veckor och imorse när jag matade han vid kanten av sängen gled vi ner båda två.

Han låg i ett tjockt täcke och jag hann ta upp honom fort.

Han skrek till högt när han hamna på golvet i 30 sek och han fortsatte äta efter fallet som vanligt.

bakhuvudet låg han på när han togs upp men huvudet var inte inlindad i filten så huvudet har träffat golvet.

vet inte om jag ska va så rädd som jag är just nu för han sover gott igen.

vilka tecken ska jag kolla efter när det blivit ett slag mot bakhuvudet på en rätt nyfödd?

snälla hjälp mig?!!!

• Valkyria75
    Danimamma skrev 2015-10-25 06:22:27 följande:

Min baby e 5 veckor och imorse när jag matade han vid kanten av sängen gled vi ner båda två.

Han låg i ett tjockt täcke och jag hann ta upp honom fort.

Han skrek till högt när han hamna på golvet i 30 sek och han fortsatte äta efter fallet som vanligt.

bakhuvudet låg han på när han togs upp men huvudet var inte inlindad i filten så huvudet har träffat golvet.

vet inte om jag ska va så rädd som jag är just nu för han sover gott igen.

vilka tecken ska jag kolla efter när det blivit ett slag mot bakhuvudet på en rätt nyfödd?

snälla hjälp mig?!!!

Det är förmodligen ingen fara, de små klarar förvånansvärt mycket. Men ring till 1177 för råd istället för att fråga här. De är utbildade för just sånt här. De vet vilka frågor som behöver ställas och kan ge dig de råd och tips du behöver!
Svar på tråden Hjälp min bebis slog i huvudet!