• Anonym (farmor)

Diskriminerande integrationsminister

I mina ögon blir det väldigt märkligt med en integrationsminister (själv med invandrarbakgrund, dessutom) som förslår försämrade, i mitt tycke diskriminerande villkor för invandrade personer. Jag tänker på förslaget med lägre lön för invandrare, sämre socialförsökringsförmåner osv.

Min pappa, som var en hängiven folkpartist, men också en person som alltid hävdade att ett friskt samhälle värnar alltid om sina svagaste, skulle vända sig i sin grav om han visste ....

• Svar på tråden Diskriminerande integrationsminister
  • Folkpartiet

Hej,
    min partivän integrationsminister Nyamko Sabuni har inga som helst ambitioner att diskriminera personer med invandrarbakgrund. Tvärtom är ju hon en av våra främsta förkämpar för att människor med utländsk bakgrund ska komma in i det svenska samhället och ut på arbetsmarknaden.

Nyamko Sabuni har nyligen presenterat en debattbok där hon tar upp viktiga vägval för integrationspolitiken. De förslag hon lyfter är hennes egna och vi har som parti inte tagit ställning till dem. Jag tycker dock att hon lyfter en viktig fråga, nämligen de nyanlända kvinnornas situation. Hon pekar på att reglerna för föräldraförsäkringen kan leda till att nyanlända kvinnor under lång tid "fastnar" i hemmet utan kontakt med arbetslivet. Vi har som sagt inte tagit ställning till Nyamko Sabunis förslag i alla delar, men nog kan du väl hålla med om att frågorna är väl värda att lyfta till debatt?

Svar på tråden Diskriminerande integrationsminister