Plutteli skrev 2010-09-28 16:15:14 följande:
Tja, viktigaste grundreglerna är ju att man inte får ta i barnet, prata till barnet eller på annat sätt uppmärksamma barnet, man ska bara visa sig och gå igen för att barnet ska veta att föräldrarna inte slutat att existera.
5mm är ju dessutom avrådd att användas på barn under 6 månaders ålder samt för barn i separationsfasen vilket gör att metoden i det närmsta är obrukbar för barn under ett års ålder. Det jag menar är att om man säger sig följa 5mm men egentligen inte gör annat än att gå ut och in ur rummet med 5m mellanrum med i övrigt inte följer minsta grej från metoden så är det inte 5mm man använder, lite mer än EN sak behöver man ju göra för att kunna säga sig följa en metod. Annars kan man ju säga att alla som har en läggningsrutin för sina barn följer SHN tex.
Fast har du läst vad Eckerberg skriver om metoden, som han inte ens kallar för 5 minuters-metoden utan somna själv-metoden? Han skriver att man efter en mysig god natt-ritual lägger barnet i sin säng och säger god natt. Man lämnar sedan barnet för att somna själv. Man kan sedan titta till barnet CIRKA var 5:e minut. Det står ingenstans om att det är ett TVÅNG att vänta fem minuter (han kallar ju inte ens själv metoden för 5mm, det är hur folk har valt att tolka det hela.)
Och ja, kroppskontakt anses vara "fel" eftersom att barnet då kommer att behöva ha denna kroppskontakt om det vaknar på natten för att kunna somna om. Prata till barnet får man göra, enligt hans metod, jag citerar: "En förälder går bara in till barnet och säger vänligt men bestämt att nu är det natt och då skall man inte väcka sina föräldrar." Hur ska man säga det om man inte får tala till barnet? Teckenspråk?
Vi följer ju inte strikt Eckerbergs förslag (men nästan), vi fick en broschyr från BVC som bygger på denna metod, där man dock har lagt till att om barnet är MYCKET upprört, ska man ta upp det och hålla om det en stund.
www.growingpeople.se har också rekommendationer baserade på modellen (men ingen vågar ju ens VISKA att metoderna baseras på den beryktade "5mm" för då skulle de ju bli lynchade):
Introducera en liten nattramsa eller vaggsång som ni upprepar varje kväll när barnet ska sova, försök att göra den personlig. Det får henne eller honom att inse vad som är på gång. Lägg barnet i sängen, smek över huvudet och ge en godnatt puss - godnatt och sov gott i din goa säng! Lämna barnet med dörren på glänt. Om barnet gråter vänta en stund och se om barnet är på väg att glida in i sömnen. Om det fortsätter att gråta gå tillbaka men lyft inte upp barnet ur sängen. Man kan upprepa vad man gjorde tidigare, smeka barnet över huvudet och säga godnatt. Om barnet är mycket ledsen ska du ta barnet i famnen en stund tills det lugnat ner sig, lägg sedan tillbaka barnet i sängen. Tänd inte ljuset och lek absolut inte för då kan barnet vilja vara vaket och roa sig i vuxet sällskap på natten i fortsättningen. Nätterna ska vara neutrala, nersläckta, och lite trista. På dagarna har man ljust, kul och leker. Lita på dig själv. Inse att du gör ditt lilla barn en tjänst genom att hjälpa honom eller henne att sova. Det är inte farligt, det är skönt att sova.! Jag tycker att den sista meningen är så klockren! Det ÄR inte farligt att sova själv, det lär sig barn genom denna metod.
Jag ber då så hemskt mycket om ursäkt om jag inte till fullo fullföljer den barnmisshandel som alla verkar påstå att somna själv-metoden är, men jag anser att man kan läsa ut lite det man vill i metoden... Jag läser ut att jag FÅR gå in oftare, jag FÅR prata med mitt barn, och det ÄR inte farligt att skrika lite. Men om du nu ändå inte tycker att jag följer somna själv-metoden - vad tusan bråkar vi om? Jag försvarar bara det JAG gör - hur JAG tolkar metoden. Jag kan ju inte försvara hur alla andra tolkar och använder den.
Angående när man ska börja med sömnmetoder skriver man på
www.growingpeople.se så här:
"Sömnproblem är mycket vanliga hos små barn. Ungefär var femte barn har mycket svårt att somna in vid läggdags och vart tredje vaknar och skriker många gånger på natten." - Det är alltså väldigt NORMALT att barn vaknar ofta på natten, helt klart, men de har ändå SÖMNPROBLEM. Många verkar tro att man bara ska acceptera detta.
Man skriver också: "Vid 3-4 månaders ålder sover många barn, eller skulle kunna sova, under större delen av natten. Om barnet inte klarar detta vid 5-6 månaders ålder så kan man fundera lite över läggningsvanorna. Om barnet alltid suger sig till sömns vid bröstet eller flaskan eller vaggas i famnen tills det somnar kan det ha svårt att somna om igen själv efter ett normalt nattuppvaknande. Det är normalt att spädbarn ofta vaknar under en period av ytlig sömn. Barn lär sig att förknippa vissa saker med att somna. Att vara i samma sovrum, ligga i en särskild säng eller att hålla i ett speciellt gosedjur eller en filt kan vara mycket viktigt för barnet. Dessa saker är desamma, de finns kvar när barnet vaknar upp på natten och då känner barnet sig lugnt och tryggt och somnar om. Men, om barnet har vant sig vid att det är mamma eller pappa som måste finnas där för att det ska kunna somna om, så blir barnet kanske oroligt tills man går upp och vaggar eller matar."
Så därför "måste" barnet somna själv för att kunna somna om själv. Ganska logiskt. Om man nu inte vill/klarar av att amma det varje gång det vaknar. Och visst, jag förebrår INGEN som tycker att det funkar för dem - grattis till att ni hittat ett bra sätt att leva! Men jag blir vansinnig när folk i princip kallar mig för barnmisshandlare för att jag valt ett annat sätt.