• Melvin o Alvas mamma

Finns det någon gräns på hur många hundar man får ha i tätbebyggt område??

Våra nyinflyttade grannar (hyr ett hus) har 5 hundar. 4 småhundar och en stor. De små skäller så fort de ser någon som är ute på sin tomt.
    Vi bor väldigt tätt så de har ca 6 grannar som gränsar alldeles runt om, sedan fler som bor nära ändå.
    Ingen granne har sett dem någonsin gå ut och rasta dem. De har spärrat av några rum i huset där hundarna får vara och de har fönstret öppet nästan jämt (kanske pga lukten?) Så även om hundarna är inomhus så får man avnjuta deras underbara (NOT) skall!
    Vi har en 1åring (och en bebis på väg) som har svårt att sova sin vila ute i vagnen som han brukar för de skäller så mycket....

Vad kan man som granne begära? Det bästa vore ju om de kunde hyra ett hus på landet istället när de har så himla många djur tycker man ju. De har även två hästar inhyrda på ett stall.
    Det känns som djurplågeri att de bara får vistas på tomten och i huset.

Vad skulle du ha gjort???!!!

• Svar på tråden Finns det någon gräns på hur många hundar man får ha i tätbebyggt område??
  • Joico

Någon gräns på hur många hundar du får ha finns inte. Såvida du inte fått en begränsing p.g.a någon incident. Däremot är det ju olagligt att inte gå ut med hundarna på promenad

• Frontline

Hade själv en granne som hade 2 hundar dygnet runt i en hundgård, denna hundgården låg endst 10 meter från våra sovrumsfönster och bara nån meter från våran tomt.
    Hundarna stod där dygnet runt sommar som vinter, jag gnällde hos hundägaren utan resultat, jag sa att våran grabb kunde inte sova då dom skäller i stort sett hela dygnet och hans rum låg ju inte så långt ifrån.
    Inget hjälpte så då sa jag till han att jag ringer ner till kommunen, gör det då sa han vilket jag också gjorde.
    Dom gör hembesök bla bla men inte fasen hjälpte det hundarna stod där likförbannat, det luktade ju inte hallonbåt heller då han aldrig gjorde rent i hundgården..

Men nu har han flyttat på grund av att dom separera vilket är trist men väldans skönt för oss...

Så ring kommunen du får vara anonym, be även flera grannar göra det så det blir flera som anmäler det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tant Herta

Jo det finns lagar för hur många hundar du får ha i villa och lägenhet, i tätbebyggt område går gränsen vid fem djur! Däremot får inte hundarna störa omliggande innevånare, ring jordbruksverket å kolla mera klara regler!

Det finns mycket tydliga regler över hur man får ha och inte får ha hund!

• Joico
    Tant Herta skrev 2010-08-22 12:50:34 följande:
    Jo det finns lagar för hur många hundar du får ha i villa och lägenhet, i tätbebyggt område går gränsen vid fem djur!
    Källa?
  • MSL

De enda regler jag sett (Jordbruksverket) är att man måste söka tillstånd om man har fler än 10 hundar som är över 12 mån gamla.

Däremot står det i lagen om tillsyn av hund och katt att de inte får orsaka olägenhet, vilket det borde kunna räknas som om de skäller väldigt mycket.

• Lathundarna

Ring kommunen alt djurskyddsombudsmannen och fråga? Nån av dem borde väl veta rätt säkert Drömmer

• MSL
    Joico skrev 2010-08-22 21:24:57 följande:
    Källa?
    Nej, det finns ingen lag som säger så. Däremot kan varje kommun sätta upp egna regler för detta i kommunstadgarna, precis som de gör med vilka badplatser hundar inte får vistas på, var det gäller koppeltvång mm.
  • Skogsjäntan

I de flesta kommuner behöver man tillstånd för att få ha fler än 5 katter/hundar har jag fått besked på hos jordbruksverket.

• qenzo

Din kommun kan svara på dessa frågor. De kan också skicka information till ditt hem med kommunens egna stadgar ang antalet djur i lägenhet. Din hyresvärd kan också ha egna förhållningsregler. Om inte annat kan du lämna in klagomål dit.

• Birry

1. Ur djurskyddssynpunkt får man ha upp till nio vuxna hundar, därefter krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

2. Det är lagkrav på att rasta hundar var sjätte timme dagtid, eller ha hundgård och promenera en gång om dagen. Görs inte detta bör du göra en (anonym om du vill) anmälan till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.

3. Att ha hundar som skäller ständigt kan vara ett miljöproblem, vilket du i så fall kan anmäla på kommunens miljökontor (där de också kan upplysa dig om ev lokala begränsningar i antal hundar).

Lycka till! Sånt här är jobbigt, men orkar du driva det, så ska ni inte behöva ha detså här!

• Tant Herta

Gå ihop alla grannar och gör en anmälan! Man ska kunna vistas i sitt hem och sitt närtområde utan att höra en kakafoni av oljud hela tiden!

Lycka till!

• Escha

Verkar som du har fått bra svar. Jag vill bara vara ot och inflika att skällande hundar på landet också stör Flört

• Skogsjäntan
    Escha skrev 2010-08-26 21:13:15 följande:
    Verkar som du har fått bra svar. Jag vill bara vara ot och inflika att skällande hundar på landet också stör Flört
    Jajemen, även om de är på en gård längre bort till och med.
  • Melvin o Alvas mamma

Tack för alla svar!
    De har skärp till sig nu och har fått bättre pli på hundarna, tack och lov!
    De verkar leka mer med dem (iof bara på tomten, men det är ju bättre än ingenting) så de kanske inte orkar skälla lika mycket nu.

Svar på tråden Finns det någon gräns på hur många hundar man får ha i tätbebyggt område??