Anonym (man) skrev 2010-08-22 11:15:25 följande:
Jag är den dominanta och hon är undergiven. Inte bara vid sex. Det jag säger gäller och det är så vi lever. Jag har pratat med några få som också lever så, där det oftast är på kvinnans initiativ att mannen är den som bestämmer. Andra går i taket och säger att kvinnan inte mår bra, bla bla. Att vi inte lever på 1700-talet längre.
Hur som helst. Jag undrar om fler har ett sådant förhållande (om du är en undergiven kvinna så får du gärna berätta också), det hade varit spännande att se hur andra lever.

Har ni barn ? Vi har tre stycken, två pojkar och en dotter. Jag vill ha en till, så vi jobbar på det "för fullt".
Jo man kan leva såhär utan att ena partnen mår dåligt, det är ett aktivt val! Min fru vet att jag gör allt för att skydda hemmet, jag är familjens beskyddare.
Du är lite otydlig om hur ni lever och vad du vill med din TS.
Ni har bestämt att du bestämmer/har sista ordet i allt. Jag tror inte det betyder att du därför bestämmer allt. Din fru har säkert saker hon sköter dagligen alldeles på egen hand där hon då sköter de dagliga besluten. Mannen har aldrig bestämt allt i familjen. Han har heller aldrig egentligen varit familjens beskyddare då familjen aldrig varit en enhet som behövt beskydd. Han har däremot varit familens överhuvud.
Du menar att ni har en överenskommen maktförskjutning i ett D/s förhållande. Vet inte om det gör det mindre komplicerat för andra att förstå. Man kan också säga att ni har kommit överens om att dela upp ansvaret mellan er i hushållet och att du är den som är ansvarig för att se till att helheten fungerar. Det är ett ganska neutralt sätt att beskriva det. Ett sätt som inte får andra att direkt tänka på piskor. Jag har aldrig ens försökt berätta det för någon.
Grattis! Önskar er verkligen lycka till och inte glömma att ni båda bara är människor.