• Heroa

Radon i hus!!!

Vi tittar på hus som bara den och har hittat flera fina. Men det är alltid nåt som gör att vi tvekar! Det vi nu funderar på är rätt gammalt med källare, från -62 och har radonhalt på 200. Där är ju gränsvärdet - skulle ni våga köpa sånt hus?

Många hus är inte ens en mätning gjord, jag är jätterädd för det där, man kan ju göra en snabbtest men som inte behöver stämma verkar det som. Kan man verkligen få bort allt om det visar sig finnas radon sen?? En mätning tar som jag förstår 3 månader eller så.

• Svar på tråden Radon i hus!!!
  • Sale

en mätning tar tre månader ungefär.

Kom ihåg att alla hus går att radon-sanera. man får till och med bidrag från staten för att göra det. I vissa fall räcker det också med att sätta in en fläkt för 200 kr för att värderna ska bli normala igen.

Om jag kände att det var mitt drömhus och att jag verkligen vill ha det skulle jag läsa mer på internet om hur man gör rent praktiskt för att får bort radonet etc. Jag tittade på ett hus med förhöga radonhalter och där stod det i protokollet förslag på åtgärder samt ungefärlig kostnad.

Lycka till!

• m4ri3

Är genomsnittet 200 eller är det i källaren värdet ligger på 200? Som regel är det högre i källaren och lägre på de andra planen.

• Mornie Alantie

Vet du varifrån radonet kommer? Byggmaterial eller berggrund? Om huset har egen brunn rekommenderar jag en mätning av radonhalten i vattnet också. Vad gäller radon i luften är det relativt ofarligt för icke-rökare. Det diskuteras dock att sänka gränsvärdet till 100 Bq/m³. Om halten ligger över gränsvärdet kan man ha rätt till bidrag för sanering. Sanering fungerar väldigt bra, det går i princip ut på att ventilera ordentligt så att man får in luft som har lägre radonhalt utifrån.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Heroa

Oj sänka till 100 då är det ju ett tecken på att det inte är så bra med 200 fast det är gränsen idag. Om det går att sanera och man även får bidrag är det väl ingen fara. Det är visning imorrn och då ska jag fråga mäklaren om  detta. Det är kommunalt vatten. Det står bara att värdet är normalt, 200 bq. Ja, vi får förstås läsa på lite!

• Mornie Alantie
    Heroa skrev 2010-08-23 20:15:21 följande:
    Oj sänka till 100 då är det ju ett tecken på att det inte är så bra med 200 fast det är gränsen idag. Om det går att sanera och man även får bidrag är det väl ingen fara. Det är visning imorrn och då ska jag fråga mäklaren om  detta. Det är kommunalt vatten. Det står bara att värdet är normalt, 200 bq. Ja, vi får förstås läsa på lite!
    Är radonhalten 200 Bq/m³ eller menar de att värdet ligger under 200 Bq/m³? Var i huset har de mätt? Innehåller huset lättbetong, och i så fall hur mycket och var? Förstår att du inte vet svaren nu, men det är frågor jag skulle ställa.

Kolla gärna strålsäkerhetsmyndighetens hemsida, de har bra info om radon i hus.

www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Git

Jag anser att det här med radon är uppstorat. Det är i stort sett bara skadligt för rökare.
    Vi skriver papper på ett radonhus på torsdag så vi har läst på en hel del och är inte oroliga alls.

Svar på tråden Radon i hus!!!