• mikalala

Ni som valt att ha könsneutrala kläder till era barn, hur har ni hanterat släkten?

Ni som valt att ha könsneutrala kläder till era barn, hur har ni hanterat släkten?

Vi anser att vi ska få ett barn och inte en pojke eller flicka och vill att vårt barn ska ha kläder son inte säger det ena eller andra. Vi vill att vårt barn ska få ha alla olika färger och inte tas i från någon färg pga sitt kön.

Men våra släkter håller inte med, de är väldigt inne på rosa snutteplutt till flickor och tuffa kläder i blått till pojkar. Vi har försökt att säga hur vi vill ha det men de lyssnar inte utan säger bara tur att barnet har mig så att h*n kommer att få sådan kläder som passar en liten pojke eller flicka.

Det är vi som är föräldrarna och det är väl vi som ska uppfostra vårt barn enligt det vi tycker är rätt, eller?

Hur har ni hanterat sådana situationer eller hur skulle ni gjort?

OBS!!! Vi vill inte att det i denna tråd ska diskuteras huruvida man ska ha könsneutrala kläder eller ej, det finns det särskilda trådar för....

• Svar på tråden Ni som valt att ha könsneutrala kläder till era barn, hur har ni hanterat släkten?
  • mammutten81

Tykcer det är svårt att andla "neutrala" kläder.
    I såfall får allt bli typ vitt.

• bubbli

usch,jag hade blivit jätteledsen...i slutänden är det faktiskt NI som är föräldrarna,och det är upp till er att bestämma vad erat pyre ska ha på sig....! tråkigt att de inte respekterar er vilja...!

• mikalala

mammutten: vi har förklarat att vi ser på neutralt som alla färger men utan massa text där det står "little princess" eller "cool boy" finns bilder i mitt krypin på det vi ser som neutralt.

bubbli: ja just att det känns som att de vill underminera vår föräldraroll genom att ge barnet ngt de anser att vi inte tillfredställer barnet med

• ishacka

vi tänkte ha könsneutrala, men det finns ju nästan inga!
    ist har vi kläder från "fel" avdelning, vissa i släkten respekterar det mer än andra.
    än så länge har vi bara struntat i att använda kläderna som vi inte tycker passar, men snart blir ju vår dotter större och mer medveten och då får vi ta ett snack med dom.
    vi trodde att vi hade gjort klart vår ståndpunkt innan, men tydligen gick det inte fram riktigt ändå.

mitt tips är att vara konsekvent redan från början, det blir lättare då

• Röd drake

Vitt eler becht fast det blir ju smutsigt ganska snabbt...Men funkar det inte om ni köper de kläder ni tycker om men ändå låter släkten köpa de kläder de vill? Då får ju barnet alla färger ändå...

• mikalala

Röd drake: jo men släkterna har uttryckt sig på så sätt att de skulle bli mycket sårade om vi valde att inte ha på de kläder de ger, vill ju inte verka otacksam heller

• Vilmagbg

Om Max får kläder som jag eller maken inte gillar (vad jag kan komma i håg har det bara hänt en gång, där emot har vi ju fått endel kläder som vart snygga men totalt opraktiska som kanske bara annvänt 1-2 ggr) så sätter vi helt enkelt inte på honom dem.
    Framför allt om ni har uttryckt Er vilja om könsneutrala kläder och dom väljer att ändå köpa dem till Ert barn. Ni är föäldrar ni bestämmer !!!
    Är dom så korkade att dom köper kläder (= slänger ut pengar i onödan) så får dom ju stå sitt kast när kläderna blir oannvända
    Måste bara poängetera att det finns mkt fina kläder som inte är "snutteplutt".

• Lilla K

Vi har inte riktigt hamnat i den sitsenb, men fick mycket kläder som vi tyckte var opraktiska eller fula... Vi har inte använt dem...

Som det verkar så har ni ju försökt att säga hur ni vill ha det, kan de inte rätta sig efter det utan envisas med att köpa "fel" kläder, så är det ju upp till er om ni vill använda dem eller inte... Då visar ni genom handling att ni står för vad ni sagt!

• Qetesh

Oj, jag skulle handla en rösa söt klänning till de som fick en flicka- vill de inte ha den så får de väl slänga den då

• Ananak

jag har mkt mossgröna kläder och beige.. älskar de färgerna och jag har en pojke...hade jag haft en flicka hade hon haft samma färger... var på H&M igår och handlade en brun munkjacka med rosa text på till svägerskans dotter och jag hade mkt väl kunnat ha en brun jacka till min son....

Min svärmor vill ju gärna att det ska vara rosa till flicka och även igår i affären så ville hon ha ett helt rosa set...

Tycker inte direkt att släkten lagt sig i utan de har respekterat att jag inte gillar blått speciellt och skulle dom lägga sig i så kommer jag upplysa dom om att det är mitt barn och att köper de kläder som inte faller mig i smaken så kommer dom inte bli använda

Svar på tråden Ni som valt att ha könsneutrala kläder till era barn, hur har ni hanterat släkten?