• ladysoul77

Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!

Vår dotter fyllde 3 år i slutet av juli. Hittills har hon aldrig kissat i pottan/toaletten.. Vi har provat i perioder att pott-träna, men det har bara slutat i att vi säger "nä, vi tar det då hon är mogen" för det har gått så himla dåligt. MEn nu börjar jag få panik. Jag vet att det är fånigt, men jag känner mig misslyckad som inte lyckats få henne blöjfri. Så här är det nu:

Hon PRATAR mycket om kiss och bajs. Vi pratar ofta om hur "bebisar har blöja men inte stora barn" (hon har en 5 månaders lillasyster) Jag provar varje dag att sätta henne på toaletten (har en Baby-björn-ring) Hon kan sitta ett bra tag, men helt plötsligt blir hon ledsen och går ner. Då kommer hon och vill kramas.. Hon tycker det är så läskigt. Jag har bara en lekfull ton och pressar inte. Säger hon att hon vill ha blöja så får hon det. Idag såg hon en dagis-kompis kissa mot ett träd i parken. Det pratade vi om länge efteråt och jag sa att hon också kunde vara utan blöja som "K" och lära sig kissa. I somras på landet fick hon vara ofta utan blöja utomhus. Hon kissade på sig hur många gånger som helst, men sa aldrig till. Hon verkade vara helt obrydd att shorts/byxor var sjöblöta.Rynkar på näsan Vad är problemet??? Vi provade lite att förskolepersonalen pott-tränade lite innan sommarlovet. Men det blev bara en massa tvätt..  

VAD kan vi göra mer? Kan tillägga att hon är mycket viljestark och "svårlurad"..  

• Svar på tråden Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!
  • Sankes fru

Hejsan

Du tror inte att hon kopplar samman blöja med omsorg? "Hmm lillasyster har blöja och mamma bryr sig om henne. Alltså om jag har blöja MÅSTE mamma bry sig om mig?" Jag har en kompis i exakt samma sist, men där är det en lillebror på 5 månader och storasyster 3.

Vår dotter fick vi blöjfri enligt följande; pottan fick stå framme så hon alltid såg den plus att den ALLTID följer med på  längre utflykter (alltså inte handla på Maxi). Maja råvägrade också först men nu är hon blöjfri på dagen.

Lyckas till!!

• Maggis

Min 3-åring tycker också det är läskigt. Han vill icke. Basta!
    I somras kissade han på toa ett par gånger och var jättestolt men sedan var det tvärstopp. Så vi väntar ut honom. Helt enkelt.

//Maggis
  • Siili

Berättar hur det gick för oss, och kan kanske inspirera lite:

Min son blir 3 i oktober. Han har verkligen avskytt både potta och toa och har vägrat sitta på någon av dem. Han är också väldigt viljestark och svårlurad. Vi har försökt i perioder, utan att pressa honom,  och i somras var han utan blöja en hel del. Han sade då till när han kissade, men vägrade ändå sitta på pottan utan det kom i byxan eller på gräset. När han bajsade så fick han panik och skulle sedan ha blöja på sig igen.Vi har sett att han har varit mogen för att vara utan blöja väldigt länge bl.a. för han ofta sa till när han kissade och bajsade, han pratade om kiss och bajs, samt att han själv styrde sitt kissande och kunde hålla emot. Vi försökte "muta" med klistermärken och att han skulle få någon grej som han själv fick välja när han samlat ihop klistermärken. Han ville då ha alla klistermärken, blev arg och kastade ut pottan genom ytterdörren. Han har också sagt att han vill ha blöja och inte ha några klistermärken osv...

För 2 veckor sedan bara bestämde han sig för att skulle prova sitta på pottan (som varit med oss i varje rum under någon månads tid,  vi har frågat då och då om han vill provsitta). Han kissade, fick jubel och applåder och fick välja ett klistermärke och så har det fortsatt. Vi tonade ner jublandet en del sen, men var glada och uppmuntrande. När det skett en olycka med kiss på golvet så har han ändå fått klistermärke för att han har sagt till innan, bara det att vi inte hann fram till pottan (för honom var det bäst att för han blev otroligt ledsen och sa att han inte skulle få något märke för att han kissade på golvet). Vi fick också hjälpa honom och berätta att det inte gör något om man kissar på golvet, det blir så ibland och nästa gång så hinner vi till pottan osv... eftersom han blev så ledsen när det kom på golvet.

Nu, 2 veckor senare,  är han helt torr på dagen och olyckorna kan räknas på ena handens fingrar bara och de har berott på att jag har glömt att han har varit utan blöja och inte riktigt hängt med när han har sagt till. I fredags köpte vi hans efterlängtade belöning, som han valde ut redan när han började gå på pottan, för alla klistermärken han samlat ihop. Nu frågar han inte längre efter klistermärken utan vill gå på pottan/toan eftersom han "är en stor pojke nu".

Vår son är förresten typen som inte vill något på ren rutin också verkar det som. Först ville han inte kissa i potta/toa, sen vill ha inte kissa ute i busken när han såg att andra barn gjorde det osv... Det har kommit när han har bestämt sig för att det inte är otäckt eller farligt eller vad det nu är som styr hans "nejande".

• IsaN

Åh vad jag känner igen mig i era beskrivningar av era barn. Vår dotter är 3,5 och är också väldigt envis och påverkas inte av vad andra gör. Det hjälper inte att alla kompisar har trosor, hon vill ha sin blöja ändå. Hon har inte fått något syskon ännu, det kommer i vår. Jag tror hon tycker blöja är bekvämt men hon verkar även ha någon spärr som gör att hon inte låter det komma i pottan. I somras hade hon ofta trosor och vi satt ofta på pottan men det kom inget. Ibland kom det precis efteråt i trosorna eller så bad hon om blöja för att kissa eller bajsa i den. Det kändes lite frustrerande när vi nu redan satt på pottan. Nu sen semestern är över så vägrar hon pottan igen. Trosor kan hon ha på sig om hon vet att hon inte behöver bajsa. Men hon säger inte till så olyckor händer ofta. 

Det är svårt att veta om man bara ska låta det vara eller om man ska tjata på henne lite. Vi börjar bli stressade och tycker det är pinsamt att hon fortfarande har blöja. Men hon måste ju bestämma sig för det själv. 

• Babylove79
    Siili skrev 2010-08-23 10:23:06 följande:
    Berättar hur det gick för oss, och kan kanske inspirera lite:

Min son blir 3 i oktober. Han har verkligen avskytt både potta och toa och har vägrat sitta på någon av dem. Han är också väldigt viljestark och svårlurad. Vi har försökt i perioder, utan att pressa honom,  och i somras var han utan blöja en hel del. Han sade då till när han kissade, men vägrade ändå sitta på pottan utan det kom i byxan eller på gräset. När han bajsade så fick han panik och skulle sedan ha blöja på sig igen.Vi har sett att han har varit mogen för att vara utan blöja väldigt länge bl.a. för han ofta sa till när han kissade och bajsade, han pratade om kiss och bajs, samt att han själv styrde sitt kissande och kunde hålla emot. Vi försökte "muta" med klistermärken och att han skulle få någon grej som han själv fick välja när han samlat ihop klistermärken. Han ville då ha alla klistermärken, blev arg och kastade ut pottan genom ytterdörren. Han har också sagt att han vill ha blöja och inte ha några klistermärken osv...

För 2 veckor sedan bara bestämde han sig för att skulle prova sitta på pottan (som varit med oss i varje rum under någon månads tid,  vi har frågat då och då om han vill provsitta). Han kissade, fick jubel och applåder och fick välja ett klistermärke och så har det fortsatt. Vi tonade ner jublandet en del sen, men var glada och uppmuntrande. När det skett en olycka med kiss på golvet så har han ändå fått klistermärke för att han har sagt till innan, bara det att vi inte hann fram till pottan (för honom var det bäst att för han blev otroligt ledsen och sa att han inte skulle få något märke för att han kissade på golvet). Vi fick också hjälpa honom och berätta att det inte gör något om man kissar på golvet, det blir så ibland och nästa gång så hinner vi till pottan osv... eftersom han blev så ledsen när det kom på golvet.

Nu, 2 veckor senare,  är han helt torr på dagen och olyckorna kan räknas på ena handens fingrar bara och de har berott på att jag har glömt att han har varit utan blöja och inte riktigt hängt med när han har sagt till. I fredags köpte vi hans efterlängtade belöning, som han valde ut redan när han började gå på pottan, för alla klistermärken han samlat ihop. Nu frågar han inte längre efter klistermärken utan vill gå på pottan/toan eftersom han "är en stor pojke nu".

Vår son är förresten typen som inte vill något på ren rutin också verkar det som. Först ville han inte kissa i potta/toa, sen vill ha inte kissa ute i busken när han såg att andra barn gjorde det osv... Det har kommit när han har bestämt sig för att det inte är otäckt eller farligt eller vad det nu är som styr hans "nejande".
    Vi pottränar för fullt oxå. Jag har funderat på det här me klistermärken oxå men undrar hur man gör på dagis isåfall...? Där får han ju inga klistermärken och det e där han mest "glömmer" att säga till...
  • Siili
    Babylove79 skrev 2010-09-02 12:25:49 följande:
    Vi pottränar för fullt oxå. Jag har funderat på det här me klistermärken oxå men undrar hur man gör på dagis isåfall...? Där får han ju inga klistermärken och det e där han mest "glömmer" att säga till...
    Min son hade blöja på dagis de två första veckorna när vi pottränade hemma. Under tiden frågade personalen ändå om han ville sitta på toaletten och det gjorde han. Sedan så bestämde vi bara att han skulle vara utan blöja en dag och han har inte frågat om klistermärken där alls. Eller inte vad jag vet iaf. ;) (Fast det kan bli lite tokigt om barnet har blöja på dagis och inte hemma, men min son tyckte det var helt ok i början och sedan började han fråga varför han måste ha blöja på dagis och vägrade ha den på sig en morgon.) Hemma så fick han klistermärken och så kunde han få ett märke när han kom hem från dagis eftersom de sagt att han kissat på toaletten där. En dag så slutade han bara fråga efter klistermärken. Nu kan han fråga någon gång ibland och då får han också ett.:)

Han har bara varit torr och blöjfri i en månad så det har gått snabbt när han väl bestämde sig. 2 olyckor har det blivit på dagis (den senaste igår faktiskt) och då har han nog varit för mycket inne i leken för att tänka på att säga till i tid. Eftersom det är så nytt så har personalen då sagt att de ska bli bättre på att fråga om toaletten. De har som rutin att alla barn går på toaletten innan de går ut, innan eller efter lunch osv. Igår lämnade jag senare när de redan var ute så det kan ju vara så att han inte tänkte på/vågade säga till om toaletten då. En hel del hänger på personalen så här i början tror jag. :)
  • piggen

Roligt att läsa andras tankor och problem med detta.

Jag har en son som fyller 3 i december och totalvägrar pottan/toaring. Vi har haft potta sen han var 1 år och innan två års ålder gick han gärna då och då. Strax efter att han fyllde 2 vägrade han sitta på den både på dagis och hemma.  På semestern gjorde en stor satsning och fick i gång både kiss och bajs på pottan men sen 2 veckor är dt stopp igen. Vi jublar och försöker göra det kul och lättsamt men just nu är det bara fel ändå

Han är vältalig och kan prata för sig. Jag vill inte gå på pottan. Jag vill ha min blöja istället osv.
    muta kan funka, om man mutar med glass men det vill inte inte göra typ 8 ggr om dagen

Känner igen mycket av det Siili skriver, min är likadan. Jag tror nästan han kommer tillhöra de barn som bara en dag säger - jag vill inte ha blöja mer och sen är torr men vi tänkte testa med att blöjorna tar slut en helg framöver och se hur det går. Vi har köpt roliga kalsonger som han valt och vi tror att han är mogen.

Exempel: han skulle bada hemma och vägrade pottan. tårar och vrål. JAG VILL INTE SITTA PÅ POTTAN. Sen kröp han ner i badet. 2 min senare säger han - jag vill kissa på pottan. han går ur baljan, kissar på pottan och sen ner i badet igen. Verkligen att allt ska ske på hans villkor, den lille godingen.

• IsaN

Piggen: Det kan säkert fungera för er att blöjorna tar slut eftersom han har visat att han kan bajsa och kissa på pottan. 

• HeartsOnFire
    Babylove79 skrev 2010-09-02 12:25:49 följande:
    Be fröknarna att köra med samma metod bara att de istället säger att han får ett klistermärke när han kommer hem.
  • Babylove79

Ok. Jag skall ut å köpa klistermärken imorgon Det kan ju va värt ett försök...Men jag undrar hur ni gjort sen, hur många klistermärken skall han "tjäna" innan han får nåt å vad har ni köpt för grejer sen? Berätta gärna!

Svar på tråden Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!