• lissats

Furminator.. någon som har till sin katt/hund?

Vi köpte en furminator till vår katt för drygt en vecka sedan. Hon fullkomligt älskar den och det lossnar otroligt mycket hår. 
    Vi provade även lite på vår hund och där fick vi ännu mer. (han släpper sjukt mkt)

Men det verkar som om håren liksom går "av"? Eller inbillar jag mig bara? Någon som har koll?

Vi funderar på att köpa en till hunden också för egentligen är det han som är "boven" till alla hårtussar som ligger på golven. 
    Men går håren av så är vi inte så intresserade.  

Någon med erfarenhet av furminatorn?  

• Svar på tråden Furminator.. någon som har till sin katt/hund?
  • Zaria

Jag har till mina katter en semilånghårig och en korthårig, tycker bara den tar ullen, inte att håren går av.

• Zaria

Funderade lite till, om man "furminatar" på samma ställe för många gånger kan däremot pälsen se lite sliten ut.

• emmy1982

Den tar verkligen all ull! Men jag upplever också att det är lite vass och skär av en del av täckhåren. Men då vi bara har sällskapskatt- och hund gör det inget att de ser lite luggade ut, den är så outstanding!!!

• emmy1982

Kör föresten kattkammen på hunden då det kändes som en onödig kostnad att ha två.

• Lathundarna

Vad gjorde jag innan jag skaffade den?! Don't wanna remember... Drömmer Funkar sjukt bra på kelpien (underull bye, bye!), inte alls bra på cavalieren (sliter av den mjuka pälsen).

• rasajj

Alskar var furminator!! Har tre katter, tva siameser och en langharig blandhona. Funkar bra pa alla tre aven om aldsta siamesen inte gillar den tillbaks Jag tycker inte haren gar av, vi far bort mest underullen. Och sarskillt pa var langhariga hona sa blir palsen valdigt mjuk och len efter en genomgang!

The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • lissats

Tack för era svar :)
    Vi har en långhårig katt (vanlig bondkatt) och när man tittar på håren som lossnar så är det dom fina håren. Dvs dom håren som ALLTID ligger i soffan/sängen/gardinerna ..U name it! Så den bör vara bra den där kammen.  

Men jag vet inte hur man ser att det är underhåret som försvinner :) Hur länge bör man kamma katten? Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, det tar aldrig slut på hår. Ska man fortsätta tills det slutar lossna? Katten älskar det så hon skulle kunna ligga kvar hela dagen om jag nu hade orkat ;) 

Vi kan tyvärr inte använda kammen till hunden också, vi har en rätt stor hund så då hade vi fått kammat ett dygn. Ett drag med kammen så är den full av hår och måste "rensas"  :) 
    Men annars hade det varit en bra idé. Jag skulle ha tänkt till och tagit en medium. Då hade vi kunnat använda den till båda men jag vet inte hur jag tänkte när ja beställde. ;)

• Satiin

Man ska ju undvika att göra upprepande rörelser på samma ställe, så om man gör så- så går inte något hår av utan bara tar själva underullen.
    Jag har den nya, som har en självrensingsknapp - annars hade jag blivit galen på vår skogishonas päls.
    Hon har aldrig haft finare päls än nu :) 

Svar på tråden Furminator.. någon som har till sin katt/hund?