• augustisten

Kan man GÅ en mil på under 60 min?

abominative skrev 2010-08-23 23:22:07 följande:
    Det är fullt möjligt och föga imponerande (ber om ursäkt till den som gjort bedriften)
    Tja, lite imponerande. I tävlingsgång är det ungefär fem/sex svenska kvinnor om året som går milen under en timme enligt Svenska gång och vandrarförbundets statistik.   http://www.gangsport.com/t3.asp?p=1415296
  • augustisten

Hittade ett klipp från när milen fortfarande var tävlingsgren för damer. Nu går ju den sista klockade här på 51 min (men många av dem som går i klungan går nog på kring timmen eftersom bara de bästas målgång visas).

">

Jag ser framför mig alla fl-tjejer som knallar på med hundar och barnvagnar och den här lite speciella gångstilen. Härligt! Flört

• augustisten
    augustisten skrev 2010-08-24 11:22:45 följande:
    Hittade ett klipp från när milen fortfarande var tävlingsgren för damer. Nu går ju den sista klockade här på 51 min (men många av dem som går i klungan går nog på kring timmen eftersom bara de bästas målgång visas).

">

Jag ser framför mig alla fl-tjejer som knallar på med hundar och barnvagnar och den här lite speciella gångstilen. Härligt! Flört
    ...jag reviderar. jag hade inte kollat så noga - den sista tjejen gick på 51 min (av de tolv i finalen). Tekniken är dock snarlik om man går på 60 min. Att gå milen på en timme utan gångteknik tror jag faktiskt inte på.
  • augustisten
    Fotavtryck skrev 2010-08-24 14:32:18 följande:
    ja, tidigare så tyckte jag inte det var så märkvärdigt. men eftar att ha läst här så är väl jag otroligt väältränad eller alla andra väldigt otränad. Själv skulle jag säga det andra...
    första gången jag gick 6 km tog det nästa 50 min, tävlingsmänniska som jag är villa jag slå det. så 35 är bäst hittils o det har jag gjort några gånger, absolut inte varje gång för det beror som sagt på humöret.
    Nej om du går 6 km på 35 min är det du som är otroligt vältränad. Du skulle varit ungefär femte bästa i sverige på 5 km tävlingsgång.
  • augustisten
    Fotavtryck skrev 2010-08-24 15:24:44 följande:
    kan ju ha med kropslängd att göra?
    Jag är 185 kort överkropp o väldigt långa ben.
    Nej det brukar mest ha med gångteknik att göra. Många bra gångerskor är små.

Går du 6 km på 35 min skulle du ha en tid på 5 km på minst 29,2 (35/6*5). Sista kilometern borde ju bli tyngre så snarare snabbare än så... och det på väg dessutom. Resultaten Barret08 klippt in ovan är på bana.

Du borde börja tävlingsgå!
  • augustisten
    MammaG skrev 2010-08-30 08:15:26 följande:
    Ok.... jag trodde det var mig slöfockarna diskuterade eftersom jag hade mage att påstå att jag går 5 km på 20 minuter, och att ts satt sig ned och i brist på bättre sysselsättning börjat addera.
    Men du vet, i vissas universum är vi alla likadana, och kan Svensson inte gå fort, då kan ta mig fan inte Karlsson det heller! Happy walking! (resten av er får väl ta bilen) 

Grattis till nytt svenskt rekord ;)

Det gamla för 5000m var på 21.09 på tävlingsbana (Madelein Svensson 1992).

http://www.gangsport.com/t2g.asp?p=63122

• augustisten
    Knugen2010 skrev 2010-08-30 09:31:28 följande:
    Gå 5 km på 20 minuter!

Du har precis gjort min dag.

Ja det är faktiskt tangerat världsrekort såg jag nu!!! ...För du är väl kvinna MammaG?

Då kanske det till och med finns pengar att tjäna på det (vilket det ju inte riktigt finns i gångsport annars)...

Det "andra" är på 20.02 och togs 2002 på bana i Dublin av Gillian O'Sullivan.

http://www.gangsport.com/t3.asp?p=61638

• augustisten
    Isnogood skrev 2010-08-30 13:12:26 följande:
    Enligt de bilar jag haft o mätt sträckan med och enligt googlemaps så är min sträcka 10 (tio) km (kilometer)= 1 (EN) mil.
    Men jag antar att det inte spelar er någon roll, alla mätningar är väl fel enligt er (patetiska avundsjuka människor)  i alla fall...
    Tack för mig
    Men ingen har väl sagt att det är omöjligt - det är det ju inte. Däremot är det mycket otroligt att det finns väldigt många som kan gå så fort här på fl. Eftersom det är en hastighet som bara ungefär fem/sex kvinnliga tävlingsgångare i sverige går (på bana) på ett år.

Och att gå det med barnvagn i terräng - som någon hävdade - låter faktiskt omöjligt. Då tror jag att sträckan är felmätt.
  • augustisten
    Jagbyttenick skrev 2010-08-30 14:48:42 följande:
    Jag tror det är MER troligt med barnvagn, eftersom där har man något att stödja på när man börjar bli trött och eftersom det rullar på rätt lätt får man upp högre fart.
    Nej, det är en väldigt speciell teknik att gå gång (jag har själv gjort det men aldrig varit i närheten av så här bra tider). Utan den tekniken är det över huvud taget inte möjligt att gå så fort. Och man kan inte gå så med barnvagn.

Se tex Amy Burren vinna 5 km på 25 min först i den här filmen. Det hade hon nog inte gjort snabbare med barnvagn :) -
    ">

• augustisten
    Isnogood skrev 2010-08-30 14:54:44 följande:
    Faktiskt, det är FLERA som sagt att det är omöjligt...
    Men det är ju bara knäppt. Bevisligen går ju fem/sex tjejer om året så fort i sverige :)
Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?