• MammaMikaela

12åring + nattblöja? och mycket mycket mer.. HJÄLP!

Min dotter på 12 år har börjat kissa i sängen igen efter 8 år och behöver sova med blöja..
    Vad ska man göra?  Är det normalt hos många barn i den åldern?
    Hon har två yngre syskon som har blöja, kan det vara någon uppmärksamhetsgrej?
    Min man är väldigt upprörd över detta..Vad ska man göra?

Dottern är som sagt 12 år och det känns att hon vill vara yngre än vad hon är.
    Först började hon kissa i sängen under nätterna, sedan har hon blivit väldigt barnslig till sättet också än tidigare.
    Hon frågade nu ikväll om vi föräldrar hade några planer på att köpa en bilbarnstol till henne också som hennes yngre syskon har.
    Tjatar också om godnattsaga varje kväll och är mer som en 5åring än 12åring..

Hon får väldigt väldigt mycket uppmärksamhet, så vi förstår inte riktigt vart felet är..
    Någon som vet?
    TIPS TACK!!!!

• Svar på tråden 12åring + nattblöja? och mycket mycket mer.. HJÄLP!
  • KinkyE

Oj! Sätt för guds skull INTE blöja på 12åringen! Hon tycks ju nästan göra det med flit! Sätt er ner och prata med henne och fråga henne vad hon håller på med. Om inte annat får nu ju gå till läkaren med henne och göra en undersökning på henne, kanske det kan skrämma henne lite.

Annars kanske ni kan göra något så hon känner att hon är gammal? Något som bara stora får göra. Tex.

• Krampen

min yngsta har haft det ibland när hon kissar i sängen, under perioder. Ser inte nåra problem ; hon är 11 nu, hon får när hon behöver .Jag ser det som ett led i en utveckling. kör som du vill ge henne stöd ett tag sen kanske hon känner att hon inte behöver bete sig mer.
    Kram

• AnnelieTyresö

Kan hon ha fått en UVI?

• Livelovelearn

Ehh, hon är 12 år! Ja, hon är ett barn, men ett STORT barn. Såvida hon inte lider av inkontinens av medicinska skäl (eller om hon skulle lida av ett stort psykiskt trauma) tycker jag att ni ska ta tag i att genast få henne att sluta med det här beteendet.. Jag är ingen expert, men att det skulle vara normalt att göra så här tror jag absolut inte! Visst kan puberteten och hormoner som svallar göra att "tweenies" ömsom vill vara stor och ömsom liten, men det här verkar ha gått överstyr. Prata med henne, få henne att förstå att hon betyder lika mycket för er som tidigare men att hon är stor och att hon borde vara stolt över det i stället.Visst, man kan hålla på att klema med sina barn hur länge som helst och inte vilja klippa navelsträngen trots att de snart kommer att behöva frigöra sig från barndomens förhållningssätt till saker och ting, men att inte sätta ner foten här är att göra er dotter en riktig björntjänst. Berättar hon för sina kompisar och klasskamrater att hon vill ha blöja???

Jag förstår att din man är ordentligt upprörd!

• Joico

LiveLoveLearn: Menar du allvar?

TS: Prata med henne, helt enkelt. Hon är väl uppe längre än sina syskon antar jag. Fixa lite fika och sitt och prata om allt, bara ni. Fråga henne det ni undrar över och låt henne fråga det hon undrar över. Och ta bort blöjan. Har hon själv bett om blöja eller har ni satt på henne det för att ni inte vill tvätta? Köp plastad froté istället och se till att hon kissar innan hon lägger sig. Och kolla givetvis upp hos läkare så hon inte har några problem, t.ex urinvägsinfektion

• Cocco

Jag hade fakiskt kontaktat en psykolog på din beskrivning. Det verkar ju som det inte bara är kissandet som har gått tillbaka. Sök efter orsaken till hennes beteende istället.

• Livelovelearn
    Joico skrev 2010-08-23 14:51:19 följande:

LiveLoveLearn: Menar du allvar?

TS: Prata med henne, helt enkelt. Hon är väl uppe längre än sina syskon antar jag. Fixa lite fika och sitt och prata om allt, bara ni. Fråga henne det ni undrar över och låt henne fråga det hon undrar över. Och ta bort blöjan. Har hon själv bett om blöja eller har ni satt på henne det för att ni inte vill tvätta? Köp plastad froté istället och se till att hon kissar innan hon lägger sig. Och kolla givetvis upp hos läkare så hon inte har några problem, t.ex urinvägsinfektion

Ja, jag menar allvar, men då jag skriver att de skall prata med henne menar jag inte att det kort och gott ska säga åt henne på skarpen att hon måste sluta. Naturligtvis ska de prata med henne med avsikten att ta reda på vad hennes beteende bottnar sig i och på det viset kunna ta tag i att hjälpa henne att gå vidare och ändra sitt beteende. Och skulle det visa sig att det är t ex en UVI som gör att hon jissar som hon gör är det ju en medicinsk  orsak bakom det hela. Och om det skulle vara så att det beror på något rent känslomässigt bekymmer kan de förhoppningsvis få henne att berätta vad hon känner och hur hon mår så att de kan göra något för att hjälpa henne på det planet.

Vad jag menar är att de inte bara ska acceptera situationen, att låta det hela fortlöpa och gå dottern till mötes med småbarnsbeteende och önskan om bilbarnstol mm, utan ta tag i den och hjälpa henne och hela familjen att få det bättre. Att låta henne sova med blöja vore att förneka att det finns ngt slags problem. Och eftersom flickan verkar tycka  att det är ett helt ok beteende hos en 12-åring, är det ju hennes föräldrar som måste få henne uppmärksam på att det kanske inte är helt ok, på ett omtänksamt och pedagogiskt sätt.  En 12-åring går ju normalt att ha en ganska vuxen konversation med. Eftersom flickans pappa är upprörd och hennes mamma skriver på FL och vädjar om feedback huruvida dotterns beteende är normalt och vad man kan göra åt det, verkar det ju helt klart finnas en vilja att uppnå förändring. Men ibland är det svårt att veta exakt vad man ska göra och då är det bra att få tips och råd.som man sedan får ta ställning till.

Jag hoppas att mitt budskap nu är lite mer tydligt...
  • Krampen

Jag undrade bara hur det har gått ?

• Flygfotogen
    Cocco skrev 2010-08-23 15:02:03 följande:
    Jag hade fakiskt kontaktat en psykolog på din beskrivning. Det verkar ju som det inte bara är kissandet som har gått tillbaka. Sök efter orsaken till hennes beteende istället.
    Jag håller med. Låter lite regression till viss del.
  • skoladan

Mitt barn var sängvätare tills hon var 12. Hon blev inte torr förrän vid 12 år. När jag sökte läkare när hon var 6 år, sa doktorn att eftersom hon aldrig varit torr, så var det ett fysiskt problem. Hade hon däremot varit torr och börjat kissa i sängen igen, då kunde det vara ett psykiskt problem. Med ledning av det skulle jag säga att det är något psykiskt problem som gör att hon börjat kissa i sängen igen efter så lång tid.
    Om det är så att hon "vill" kissa i sängen för att småsyskonen gör det, så måste ni få henne att förstå att det finns massor av fördelar med att vara stor. På olika vis får ni visa henne att det är mycket bättre att vara 12 år, det innebär fler fördelar, än att vara liten. Ni måste få bort alla anledningar för henne att avundas småbarnen.

• Lilla o

Hej!

det finns ju många barn som har problem med enures /inkontinnes upp emot 12 års ålder. Det anmärkningsvärda är ju att det har börjat efter flera år då hon klarat att vara torr.
    Blöja tycker jag att man ska slippa när man är så stor, det verkar också vara det den här tråden handlar om mest...
    Ta kontakt med barn-uroterapeut på er ort. Kanske räcker det med ett telefonsamtal och råd för att komma tillrätta. Och tänk till, har hon kommit i skymundan väldigt mycket, låt henne få tid tillsammans med vuxen men utan att göra henne liten igen.
    Vad det gäller kissandet så är ett tips att ta upp henne efter ett par timmar och kissa en extra gång. Se till att hon är vaken, annars förstärker man beteendet att kissa i sömnen.

• CloudBerry 1

Gå till BUP omgående. Och kränk henne aboslut inte genom att sätta på henne en blöja.
    Hur är det i skolan, blir hon mobbad?
    Kan hon vara utsatt för övergrepp av någon?

Nej något är riktigt på tok när en nästan tonåring börjar bete sig sådär.

• Millans hustru

Jag skulle också ta in hjälp från BUP eller elevvårdsteam på skolan. Det här tror itne jag förbättras av allvarliga samtal o dyl. Däremot tror jag att det kan vara viktigt, om ni inte redan gör det, att ni skapar mysstunder med fika framför tv:n eller spel vid köksbordet och en kopp te som bara är för er och dottern. De stunderna tror jag helst ska vara fria från baktankar om allvarliga samtal, snarare frizoner där ni bara kan ha det trivsamt tillsammans. Allt för att värna om relationen och bygga trygghet. Om ngåot hänt eller om hon bara kommit i en svacka på något vis.... jag vet inte, be om hjälp att hjälpa henne bara. Och bygg försiktigt på tryggheten runt henne. ibland är ord o allvarliga samtal tilll mindre nytta.

Och be om hjälp att få skydd till sängen, från barnläkarmottagningen eller vårdcentralen. de ska ni kunna få gratis. Blöja däremot är knappast rätt!! O skuld o bråk och dramatik leder ju bara till mer kiss i sängen om det inte är något hon riktigt styr över. var rädda om er flicka och om er relation.

• MammaMikaela

Tacksam för alla svar!

Hon slutade två veckor efter att jag skrev här och det har fungerat perfekt sen dess!

Kramar

• ImseVimsig

Hej!

Ha koll på henne, jag skulle också fundera på övergrepp. Något som får henne att vilja fly undan sin egen utveckling.

• Moa9876543210

Jag tror att ni ska prova att behnla hon som hons minsta syskon på lördag och söndag.om hons minsta syskon har barn vangn så kan ni ha det till hon.Ni kan je hon baymat.När ni badar kan hon ha vatenblöja på sig.Ni kan ta ledigt från skola i några dar så kan hon vara på förskola och bli behanlad som dom minsta bayarna.

proa deta
Svar på tråden 12åring + nattblöja? och mycket mycket mer.. HJÄLP!