• Vent b

Hur gör man egan såsbas och lite funderingar ikring god kvalite är billigare och bättre :-)

Gillar att laga mat utan att vara expert men lusten finns där.
    Är det inte både nyttigare och bättre att börja göra egna såser, gott samt billigare ...

Ägg-sås till kokt torsk, så använder man smör, mjöl och mjölk - är detta grunden för alla såser ?
    Ifall det är så vad mer för roligt kan man göra än att göra ägg-sås med tärnade hård kokta ägg med vitpeppar och salt.

Förslag till pasta, fisk och kött är mer än välkommet.
    Det som känns nära är citron sås och paprika sås.
    Lätt, snabbt och gott att fixa till vardags är melodin för mig ...

Patrik

• Svar på tråden Hur gör man egan såsbas och lite funderingar ikring god kvalite är billigare och bättre :-)
  • lövet2

Till kött gör jag alltid sås på skyn. Fläskkotletter t ex steker jag nästan färdiga, lägger i en gryta tillsammans med sky från stekpannan (2 dl vatten/stekomgång ungefär) och låter dem koka i skyn en halvtimme för bästa smak. Plockar ur kotletterna och reder skyn med vetemjöl och vatten. Smaksätter med lite grönsaksbuljong och soja. Ev några droppar grädde i slutet.
    Samma sak gör jag med allt sorts kött som jag vill ha sås till. Det är bara koktiden som skiljer. Köttbullar max 20 minuter medan en del sorts nötkött mår bra av en timme.

• AnnelieTyresö

Så du kokar allt efter stekning i skyn?

• lövet2
    AnnelieTyresö skrev 2010-08-23 07:49:09 följande:
    Så du kokar allt efter stekning i skyn?
    Ja, för att få ordentlig smak på såsen. Därför genomsteker jag sällan något. Det måste finnas lite utrymme för att koka utan att bli segt alt falla sönder.

• lövet2
    lövet2 skrev 2010-08-23 07:55:53 följande:
    Ja, för att få ordentlig smak på såsen. Därför genomsteker jag sällan något. Det måste finnas lite utrymme för att koka utan att bli segt alt falla sönder.
    Måste lägga till att jag inte serverar sås till allt, och då jag inte ska ha sås så steker jag köttet färdigt i stekpannan direkt.

• Loppi2010

Om du vill göra en bas som går att variera i det oändliga så smälter du smör i en tjockbottnad kastrull

• AnnelieTyresö

Aha, då måste köttet bli mer mört oxå?
    För jag upplever att det ibland blir så kompakt..
    Tycker att det blir bättre när man marinerat det under lång tid innan, men det är ju inte allrid man kan det, som tex köttbullar, man marinerar ju inte köttfärs, eller?

• Penny33

Japp det är grunden för en bechamellsås = vit sås. Mycket "nyttigare" dvs man slipper e-nummer och tillsatser som annars finns i de flesta färdiga såser eller pås-såser. Kanske inte så mager om man är noga med det, men MYCKET godare!!
    Jag brukar ha i ost och skinka till pasta.
    Räkor och fiskfond till fisk eller så gör jag den lite tjockare, som stuvning och lägger över vit fisk o gratinerar i ugnen m lite ost. (Blir en god pastasås oxå fö)
    Eller steka tex champinjoner i smöret och sedan strö över mjölet och reda av med mjölk, salt o peppar. Jätte gott till biffar eller kassler eller så.
    Senapsås till korv och potatis..
    En vit sås kan du ju smaksätta med nästan vad som helst! Låt fantasin flöda! Skrattande

• Penny33
    AnnelieTyresö skrev 2010-08-23 07:58:54 följande:
    Aha, då måste köttet bli mer mört oxå?
    För jag upplever att det ibland blir så kompakt..
    Tycker att det blir bättre när man marinerat det under lång tid innan, men det är ju inte allrid man kan det, som tex köttbullar, man marinerar ju inte köttfärs, eller?
    När jag gör köttbullar brukar jag rulla bullarna och lägga i ugnsfastform och sedan in i ugnen 5-10 minuter, beroende på hur stora köttbullar jag gör, ca 200-225 grader. De ska bli lite fasta. Sen steker jag dem i panna. Lättare att få en fin stekyta och rundare bullar. Dessutom blir de aldrig torra. Glad
  • AnnelieTyresö

Aha, fiffigt!

Jag brukar ibland lägga kbullarna i tomatsås som jag smaksatt å låta de tillagas i ugn :)

• dessan59

här är en riktig såsMaja. jag eftersteker kotletterna eller skinsteken med äpple och morötter.det blir en god sås, + att äpplet neutraliserar och tar bort fett. som jag inte vill ha i såsen
    samma när kag steker kyckling)alltid i gryta) så har ja äpple och morötter i, du halverar äpplena i bitar även morötterna. Jag garanterar att det blir en god sås

Svar på tråden Hur gör man egan såsbas och lite funderingar ikring god kvalite är billigare och bättre :-)