• Sophiebysophie

Bäst med overall eller tvådelat på förskolan?

Vad är bäst? Overall eller tvådelat på förskolan?

Jag tror att jag egentligen vill ha en separat jacka och byxor.
    Då vi kan ha jackan för sig, då man inte alltid behöver byxorna.
    Men vad är bäst? Eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Bäst med overall eller tvådelat på förskolan?
  • La Lola

Overall.
    Enklare för barnet att ta på sig själv.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pickeli

Ha en overall där och kom dit på morgonen med jacka? Det kanske kan vara bra ifall inte overallen alltid behövs.

Kolla vad personalen föredrar om du själv inte tycker någon av de ovanämnda är mer bekvämt för barnet..

Google it!
  • Kazeer

Äldste sonen har både en overall och en jacka med tunna resp tjocka överdragsbyxor.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jagsjälv

Fixar han tvådelat själv går det bra, annars overall. Tycker jag!

• Anne69

Både och behövs eller åtminstone overall och jacka, ev kan man skippa termobyxor. Men vi har av allt......

• cloudberry79

Förra året hade vi både och. Overallen användes mest på dagis, tvådelat när vi var hemma.

If you love me - please don't feed me!
  • Punkster

Helt klart tvådelat. Ibland kanske man inte behöver byxorna, onödigt att gå runt och svettas eller ta på sig saker i onödan då. Plus att man fortfarande kan använda det ena plagget om det andra blir blött, vilket man ju inte kan med overall.

• Eligrabbarna

overall. vi hade overall tills sonen var 2.5 sen vintern han var 3.5 testade vi tvådelat men det är både svårt att  ta på själv men framför allt åker det in snö mkt enklare.

vi har både overall o tvådelat, framför allt för att vi ska ha en jacka att ta på om man t ex bara ska iväg nånstans men på förskolan helt klart overall

• Vera 74

Beror på hur gammalt barnet är, men jag jobbar på en småbarnsavdelning och till de små tycker jag overall är bäst.

Lättare att klä på själv.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • AW76

Overall till små barn (men vi har alltid haft en vinterjacka också..vid bilfärder t.ex)

Däremot blir det bara 2-delat till min 5-åring den här vintern. Hade både och förra året och han gillade inte overallen. Tyckte väl att han börjar bli stor Flört Så jag inhandlar ingen overall till honom i år.

2½-åringen får ny overall och får ärva storebrors jacka + byxa.

• Tant Green

Vi har haft tvådelat förutom första vintern, när dottern var 1,5 år. Jag tycker det är mer praktiskt att kunna mixa jackan och skidbyxorna med annat beroende på väder. Overall tycker jag det är så kort säsong för här i Stockholm (förra vintern hade det förstås funkat, men oftast inte...).

Visst är det svårare att knäppa ihop en jack-dragkedja än att bara dra upp en overalldragkedja. Men de barn som övar på jackan hela vintern klarar det galant till våren, när overallbarnen får sätta igång att öva

• Avena

Overall!

Men sen lämnade jag dom på morgonen i bara jacka och hade termobyxor här hemma, så både och är bra att inhandla....

Min 5-åring tyckte också att hon var för stor för overall så nu när hon är 6 blir det bara två-delat. "Mamma, inga barn som är så stora som jag har overall faktiskt!" :D

• vivianne

Vi har alltid haft både och. Overallen hänger på dagis och jacka/byxor har vi hemma.

Och så har man ett ombyte vid tvätt etc.

• pigglet

Overall är mycket enklare att klä på sig själv. Skönare då ingen snö kommer in i midjan.

• Cecci78

Förra året hade vi tvådelat (ev. ha overall hängande på dagis) pga att vi åker bil till dagis och de ska inte sitta med bältena över overall/tjock jacka i bilen. Då hade vi termobyxorna+fleece i bilen eller bara fleecedress om det inte var så kallt.

• Milleman

Som barnskötare ser jag helst att barnen har overall på dagis. det är lättare för dem att lära sig att klä sig själv och dem får inte en massa vatten/snö/grus ner i byxorna. har man 20 barn ute på gården är det inte lätt att behöva gå in och byta kläder på flera av dem...

byxor och jacka är ofta svåra att knäppa själva. men när dem lärt sig det hemma så är det ju inga problem... men barn är ivriga när de vill komma ut och overall går fortast :)

nu menar jag inte att vi som jobbar på dagis inte ska hjälpa barnen eller lära dem att klä sig men barn är otåliga och kan de klä sig själv kommer de också ut fortare...

sen tycker jag personligen att det är snyggare med tvådelat men praktiskt för barnen är overall... man kan ju ha tvådelat hemma...

• miatilda090920

jag kommer att köra med tvådelat oavsett vad personalen vill, det är ju mitt barn som jag köper t. tänk om jag skulle köpa kläder som någon annan vill ha och inte jag...aldrig i livet!!

kommer aldrig in en overall i mitt hus

Svar på tråden Bäst med overall eller tvådelat på förskolan?