• VirrAnna

vid vilken ålder brukar man döpas?

Funderar lite på hur gamalt barnet brukar vara när man döper det? Antar att det inte finns någon gräns eller så men undrar vad som är vanligast? Vid vilken ålder döptes era barn?

• Svar på tråden vid vilken ålder brukar man döpas?
  • 071001

Tror att spannet är rätt stort på detta ts. Siri var 5 mån.

• VirrAnna
    071001 skrev 2010-08-23 12:05:37 följande:

Tror att spannet är rätt stort på detta ts. Siri var 5 mån.

Kan tänka mig att det är ett stort spann men ville ändå kolla vad som är vanligast...Jag har inte ens fått mitt barn ännu men svärmor mfl har redan börjat prata om dopklänningar och grejer så jag tänkte kolla när det är vanligast att döpa barnen så jag vet när man ska börja fundera på det så att säga
  • 071001

Jag förstår. Bland mina vänner har de flesta döpt sina barn mellan 4-6 månader, en var 11 månader. Jag var 7 månader själv och min kusin 3 månader.

• Pinno

För vår del var åldern inte avgörande. Vi vill att dottern skulle döpas på ett speciellt datum (vår bröllopsdag) och då "råkade" hon vara 4 mån.

• Alfonsina

Här är det vanligaste 3 månader har jag förstått och vi döper vår Carl nu på lördag, 5,5 månad gammal. Fick tom frågan av prästen när han ringde förra veckan varför vi väntat så länge?!

Min syster väntade barn i slutet på juni, -+2 veckor gick bort där och så ville vi ha en speciell kyrka som inte har dop annat än 1 gång i kvartalet. Just detta att de har dop så sällan borde väl göra att prästen inte skulle vara så förvanad tycker man ju. Och vaddå 5,5 månad är väl inte så gammalt?

• kattengustav

Våran lilla tjej var 2 månader och det var för att vi ville ha det på en lördag och det var enda datumet som dom hade det på lördagen på flera månader.

• Nygift2008

Jag frågade vilken ålder som är vanligast nu när jag ringde och bokade kyrka och fick svaret "när som helst". Vår dotter kommer vara ca 3,5 månader och det sa han var väldigt normalt....

• NittonHundraÅttio

melln 3 månader och 14 år

• LinnV

Min dotter var 5,5 månader när hon döptes, bebisen i magen kommer vara ungefär 5,5 - 6 månad. Det som avgjort för oss var att vi vill ha dop på sommaren.

• BlommyNess12

det vanligaste är att man döper barnet när det är mellan 2-6 månader gammalt

• VirrAnna

Tack för alla svar. Vår bebis är beräknad till början av oktober och jag tänkte att till våren kanske det kunde passa med dop typ april/maj såhinner man landa i sin roll som föräldrar innan man ska dra igång och planera ett dop

Risken finns väl dock att dopklänningen som gått i släkten sen sambons farfar döptes för 85 år sen inte kommer passa om vi väntar för länge men men...

• ejja81

min tjej var 5 månader,,men killen kommer nog bara vara 2-2/5  för han är så mycket större att klänningen måste passa=)

Svar på tråden vid vilken ålder brukar man döpas?