BF maj 2011
Hej alla maj2011-mammor!
Jag har länge följt med diskussionen, men nu först registrerat mig och kan således kommentera.
BF 12.5.2011, andra barnet, storebror blir 2 år i mars.
"Normal" graviditet med illamående och trötthet i början men kan jobba på och nu känns det bättre.
BVC-besöken har varit bra och även ultra visar att allt ser bra ut, skönt!
Det jag dock måste kommentera är då ni funderar på hur länge ni skall jobba före förlossningen. Jag bor i Finland och här har vi tydligen helt andra regler. Vi får mamma/föräldrapeng från staten (ungefär 70 % av lönen) och det börjar betalas ut 5 veckor före BF, detta kan man inte ändra på utan det betyder att alla går senast 5 veckor före. Jätteskönt tycker jag, då kan man inte jobba längre utan "måste" vara hemma. Med mitt första barn hann jag dock bara vara hemma 3 veckor då han föddes 2 v för tidigt, men oj så skönt det var att gå hemma och fixa och dona i lugn och ro.
Sedan så läste jag i en gravid-tidning att man kan ha en lättare förlossning ifall man varvar ner i god tid före och kroppen hinner slappna av. Då blir värkarna och hela förloppet lättare än om man jobbar in i det sista och går runt i jobb-stress-mode. Jag tror det ligger mycket i det för min förlossning gick hur bra som helst och jag kunde slappna av och kände mig redo trots att han kom före utsatt tid.
Så tänk på det ifall ni svenskar har möjlighet att varva ner i god tid före. UNNA er den tiden hemma, det skall ni absolut inte ha dåligt samvete för! (finska lagstiftare har tydligen tänkt till här och det tackar jag för
)
Må så gott alla!