Inlägg från: Ellenkicki |Visa alla inlägg
  • Ellenkicki

BF maj 2011

Kottemor skrev 2011-01-18 13:51:28 följande:
    Hej på er allihop

Måste gnälla lite, sjukstuga här hemma

Jag och barnen har drabbats av influensan. Vi ligger i mellan 38-40 graders feber, hosta, snuva, frossa, huvudvärk, kallsvettningar omvartannat.

Jag har inte kunnat äta på två dagar och vågar inte hosta, mina luftrör is killing me! Har precis sovit 3½ timme i sträck igen och känner bara för att somna igen...

Känner mig orolig för att vara gravid och befinna mig i detta skick...

Ja, vad ville jag med detta inlägg, gnälla lite och tycka lite synd om mig själv Sorry..
    Fy! Stackars er. Jag ligger med kräksjuka och tycker synd om mig själv men då har jag ändå "bara mig och magen" att ta hand om. Tänkte tidigare idag på vilken bedrift det måste vara att ta hand om sjuka barn samtidigt som man är sjuk själv... Hoppas det vänder snart! {#emotions_dlg.flower}
  • Ellenkicki
    TeamX skrev 2011-01-19 09:20:42 följande:
    Minglanu: jag har gått upp 10 kg (är i vecka 25).
    Det känns mycket, men jag försöker att inte bry mig om det.
    Äter nyttigt (oftast ) men rör mig mindre än innan för att jag inte fixar samma rörelser. Löptränade tre dagar i veckan innan och nu blir det mest promenader.

Det där med vikt är nog väldigt individuellt.
    Jag var ganska smal innan, hade inget extra på kroppen, och tror nog kroppen lagt på sig det den beöver för att orka med graviditet och förlossning och amning. När jag väntade första barnet gick jag upp 17 kg, men dessa försvann igen efteråt (fast det dröjde kanske 9 månader innan jag var tillbaka på startvikt).
    Hej! Här kommer en till som verkligen börjar känna av graviditeten nu! Mest bara positivt men lite negativt om man får säga så utan att bli missförstådd Solig Vecka 24 nu och redan +10 kilo... Tycker att det känns lite mycket... Det är första barnet så jag har inget ett jämföra med. Vi har hund så jag tycker att jag är ute och går varje dag plus att jag simmar en dag i veckan så det verkar inte som att det är kilon som jag kan påverka själv. Jag vet ju så väl att man inte ska fokusera på vikten men fick en chock när jag klev upp på vågen och såg hur mycket jag hade gått upp.

Men nu ska vi börja tapetsera barnrummet, jättekul Cool, så då får man väl stå ut med att vara lite tung och klumpig... Jag har inte börjat räkna ner ännu till BF men jag såg att någon annan här i länken gjort det och det såg overkligt lite ut med typ 15 v.... Gulp!
  • Ellenkicki

Den där lilla muskeln inne i skinkan som kan vara lite ledsen är troligen M. Piriformis ;) googla fram stretchövning och testa om det hjälper. Det finns övningar där inte magen kommer i kläm :)

• Ellenkicki
    Lovelyness skrev 2011-01-26 17:46:13 följande:
    Vad bra med alla tips! Och lite skönt att det finns andra i samma situation ändå.

Idag blev jag kallad tjock av en gubbe som inte tyckte att han fick plats bakom min stol. Jag frågade om bebisen i min mage var ivägen för honom. Sen kanske jag råkade fråga om han var dum i huvudet också, kommer inte riktigt ihåg Flört Herregud vilka bittra människor den finns i den här världen
    Skönt att du hade svar på tal direkt!
  • Ellenkicki

Hej på er! Är det någon som någonsin hört något om att öronen kan påverkas under graviditeten? Jag har lite lätt panik för jag vaknade i morse av ett väldigt sus/tjut i det ena örat och det har fortfarande (5 timmar senare) inte gått över... Hjälp! Kan inte låta bli att få ångest över detta? Jag har inte utsatta för höga ljud eller något så jag förstår verkligen inte vad detta kommer av? Tacksam för råd. Kram på er

• Ellenkicki
    FruganH skrev 2011-02-08 09:18:46 följande:
    Tycker det är väldigt synd att man inte kan få GP för jobb som är psykiskt ansträngande likväl som fysiskt ansträngande.
    Mår verkligen skit på jobbet. Har två kollegor som inom loppet av några veckor blivit sjukskrivna pga arbetssituationen och det är allmänt kaos. För mycket att göra och för lite personal och inget görs för att ändra på detta (eller kan kanske inte göras, vad vet jag). Har ångest varje dag när jag skall till jobbet, stress från morgon till kväll vilket kanske lett till att min halsbränna är värre (vad vet jag), ont i magen, sömnproblem och mycket annat. Tycker så synd om min man som får ta så mycket skit pga att jag mår dåligt och det gör ju att jag såklart mår ännu sämre.
    Oroar mig även en hel del för att allt stressande och all ångest påverkar bebisen. Har ju hört att barnet påverkas av mammans humör och känslor och det är ju inte alls kul om det nu stämmer.
    Men vad ska man göra? Eftersom jag har ett jobb som inte är fysiskt ansträngande så är det ju som sagt kört med GP. Vill ju inte heller sjukskriva mig (eftersom FK antagligen inte godkänner det) och kan inte stå utan inkomst.
    Informerade min chef om att jag har planer på att ta semester innan BF och jobba t.om. 14 april varpå hon frågar om jag kunde tänka mig att kanske skjuta på det en vecka beroende på hur det ser ut med efterträdare för mig. Jag blev helt paff, de har vetat om att jag är gravid sen i oktober/november och har haft god tid på sig att anställa någon. Men likförbannat ska dom vänta till sista sekunden. Så nu verkar det som att jag får jobba kvar t.om. den 21 april istället.
    Och jag som egentligen inte orkar en sekund till....
    Fy vad trist situation för dig! Jag har inget bra råd men jag läste en studie om hur stress/ångest/psykisk ihälsa påverkar pyret i magen och det var nästan ingen "skadlig" påverkan på den lill*. Kan kanske kännas skönt att höra... Sen kan man väl tänka sig att bebben mår ännu bättre av om man som mamma är glad och avstressad men det skapar nästan ännu mer ångest och stress av den pressen. Lycka till med allt och stressa inte upp dig över tanken på att du måste vara avstressad.
  • Ellenkicki
    Miloxan skrev 2011-02-18 16:49:57 följande:
    Dödstrött...kissar 1 ggr/tim vissa nätter får max sova 6 tim i sträck 1-2 ggr/v. BF 2 maj och ska jobba till 1/4....hoppas jag orkar :S
    Samma här... Sover jättedåligt just nu. Kan inte somna och när jag väl somnat så vaknar jag direkt igen. Är det inte kissa så är det nått annat... zzz.... Nån mer som har det tufft på nätterna? BF 16 maj så det är ju ett tag kvar... Hade tänkt jobba till 1/5 hur tänker ni andra? Skall ni försöka vara ledig några veckor innan BF eller jobba in i det sista?
  • Ellenkicki

Hej!  28 fullgångna veckor nu (i v.29), SF mått 29 och hjärtslag 137. Allt verkade bra med pyret där inne. Dock så hade jag inte gått upp något i vikt nu sista 3 veckorna men jag tror det hänger ihop med stress och ingen sömn. Hur sover ni andra? Jag har jättejobbigt att sova något över huvud taget och det skapar jättemycket ångest...  Förlåt om jag klagar men tänkte bara höra om det är någon som vet om det är vanligt att ha jättesvårt att sova nu i 3:e trimestern? Och mest av allt villja höra om något av er med barn sedan tidigare vet om det går över efter förlossningen? Gissar att det blir en annan trötthet då men den här jobbiga insomnian går den över? Hoppas hoppas....

• Ellenkicki

Är det någon som har tips på någon kul gravidblogg? Gärna skriven av någon som är har BF ungefär samtidigt som oss? Hej hopp!

• Ellenkicki
    jakeline skrev 2011-02-24 16:28:23 följande:
    jag bloggar här, kanske inte jätterolig men ändå... :P jagochbonan.blogspot.com
    Tack snälla för att du delar med dig! Jag följer gärna din blogg!
Svar på tråden BF maj 2011