OoSOLINoO skrev 2010-10-08 18:02:58 följande:
Ja mödrarvården är det stor skillnad på. Det finns bra mödrarvård här och man anmäler sig till mödrarvård oftast runt v12 och betalar för ett "paket". Det ingår då vissa tester och en del UL. Jag komme rinte anmäla mig till något sådant program då jag inte kommer föda här. Kommer dock att besöka läkare och göra UL nån gång under v10 och sedan innan jag åker till Sverige. Planerar att åka hem till Sverige i mitten av graviditeten. Känns tryggast, detta är ändå ett utvecklingsland och det går inte att jämföra svensk och nigeransk mödrarvård, förlossningsvård eller eftervård. Här finns inte ens lustgas 
Roligt med en annan utlandssvensk! Hur funkar det i Italien? Har du bott där länge? Jag brukar älska nigeriansk mat men klarar inte av den nu, mår illa och kräks av allt.
Hàr i Italien àr mòdravàrden mycket bra màste jag sàga, har inte nàgot direkt att jàmfòra med eftersom det àr fòrsta barnet dock. Skillnad àr vàl att det inte finns nàgon mòdravàrdscentral/barnmorskemottagning utan man gàr till en privat gynekolog och normalt pà 4 ultraljud/kontroller pà kvinnokliniken pà sjukhuset i kommunen man bor i.  Imorse var jag och tog blodprov, fick en lista med 36 olika prover (!!!) plus urinprov, det blev 10 ròr med blod! Sà mànga prover sa bàde min syster och tjekompis att dom inte gjort i Sverige tex. Bor hàr sedan 6,5 àr sà jag kan ju spràket flytande det kànns skònt. Jag màr ofòrskàmt bra och har gjort hela tiden, kànde av vàxtvàrken och har vàldigt òmma bròst, annars màr jag som en prinsessa.  

Hur lànge har du bott i Nigeria dà? Fàr man fràga hur det kommer sig?