Inlägg från: mammaE2011 |Visa alla inlägg
  • mammaE2011

BF maj 2011

Hoppar rätt in i denna tråden nu Tungan ute BF 10 Maj. 

Bor ganska litet med min man så tänkte först köpa badbalja på ställning men det tar också plats så efter tips från min kusin har vi endast köpt en badbalja som vi kommer ha på diskbänken när vi badar bebisen. Sedan är det bara att skjuta baljan till vasken och tömma från det där hålet som är i baljan :) 

• mammaE2011

Det med att räkna ut barnets vuxna längd kan ju inte stämma. Varför skulle ens tjej bli kortare än ens pojke? Det är som att säga att om jag får en flicka kommer hon bli lika lång som mig och om det är en pojke kommer han bli lika lång som sin pappa. Vi kan ju lika gärna få en pojke med min (korta) längd eller en flicka med sin pappas längd...

Jag har också börjat känna något mellan benen (som en tampong som inte är isatt ordentligt) ibland och mot detta gör jag knipövningar! och det fungerar :) 

• mammaE2011

Jag funderade över och undrar - när räknas man som höggravid egentligen?

• mammaE2011

Jag går in i vecka 31 imorgon och har precis börjat känna att magen "är i vägen" och tynger och trycker på alla organ. Men jag känner mig inte speciellt höggravid. Höggravid för mig är när man knappt kan gå någonstans utan att flämta och pusta. I och för sig kan jag nu inte gå till affären och hem utan att bli riktigt kissnödig (tar 10-15 minuter att gå dit) och det för att magen tynger urinblåsan. En början på höggraviditet kanske! :D

• mammaE2011
    FruganH skrev 2011-03-01 14:07:22 följande:
    Har en annan fundering kom jag på Glad

Har några gånger på nätterna fått som mensvärk som håller i sig ett tag, släpper och kommer tillbaka. Kan det kanske vara förvärkar? Har ju inte direkt känt några sammandragningar eller så innan under graviditeten.
    När det var som "värst" höll det i sig någon/några minuter, gick över och kom sedan tillbaka igen efter kanske 5-10 minuter. Så höll det på i drygt en timme.

Nej, nu ska jag göra mig iordning och ge mig av till BM. Ska bli skönt med lite frisk luft med.
    Det har jag också börjat känna nu den senaste veckan. Magen blir inte hård och sedan mjuk vilket det tydligen ska göra om det är en sammandragning. Vaknade en dag med lite mensvärk och då jag var yrvaken var första tanken "Å nej nu kommer mensen" . Haha, men såvida det inte blöder eller drar ihop sig och gör ondare är det nog ingen fara. Just nu ska barnet öka i vikt med 200g per vecka läste jag och det är väl därför denna molvärk börjat dyka upp då livmodern växer något snabbare än tidigare. Eller?
  • mammaE2011
    Jean skrev 2011-03-02 06:14:30 följande:
    Ar lite sma irriterad pa BM som tog emot mig idag... Sa jag maste skriva av mig nagra rader.... Det var samma BM som forst tog emot mig nar vi akte in till sjukhuset forra veckan och satt pa maskinen fel och ett alarm gick och hon fick gora om de fran start och sedan la mig rakt pa rygg vilket en anna BM kom in och andrade.

Sa jag blev inte overlycklig nar jag sag henne idag.... Men tankte ok de gar nog bra. Hon presentera sig inte sa jag vet inte hennes namn. Och de forsta hon sager ar sa du ar i vecka 19......................... Ehhh.... Inte riktig...... 32 veckor pa fredag. Prata lite om min halsa och jarn tabletterna jag ater och hon sa till mig att ata mer kott och jag sa att de blivit lite lite pa sistone for jag tycker verkligen inte om overstekt kott utan ater de garna medium. Och hon rekomenderade mig att ata medium stekt kott. Ingen fara alls.... Ehh..... Har jag missat natt? Sen fragade jag hur daligt de vara att sova platt pa ryggen som jag har fatt en tendens att gora nar jag val somnat, och de var ok att sova pa rygg, hur som bara jag var bekvam.... konstigt att alla sager de motsatta.... Listan kan gora lang. Enligt henne hade i alla fall mitt sf matt gatt fran 27 till 33 pa 4 veckor och jag tror de var 29 for 2 veckor sedan och jag har inte gatt upp alls mycket i vikt sa jag kan garantera att hon matte fel for de kandes inte lika nogrant och likadant som dom andra BM har matt. Kul.... Jatte irriterad.... Henne kommer jag kasta ut om hon ar dar nar jag ska foda annars byter jag sjukhus. Sorry de blev lite langt.... kanns i alla fall lite battre.... =)

Angaende sammandragningar sa far jag dom ofta som nar jag gar for snabbt eller bojer mig ner eller liknande. Har dock inte kannt av dom. Men hade lite molande "mens" vark harom kvallen i sangen.... Ingen aning om de var en vanlig sammandragning eller vad... Nu blir de slapp i soffan och en film.
    Usch henne hade jag verkligen inte velat komma till fler gånger! Att hon rekomenderar dig att äta kött som inte är genomstekt!!?? Hon kan ju ingenting, hittade hon sitt BM-ID i flingpaketet eller???
  • mammaE2011
    Charlott29 skrev 2011-03-03 07:36:41 följande:
    Hej på er!

Neith: Vilken fin bebis du har i magen! Alldeles bedårande! Grattis till bröllop! Jag rekommenderar verkligen alla att gifta sig, det är något alldeles speciellt att säga "min  man" Härligt!!

Jag var på tillväxtultraljud igår så jag fick också kika in till bebis i magen.
    Anledningen till TUL är för att jag är kostbehandlad diabetiker och då ingår TUL per automatik. De beräknade en vikt på bebis till 1298 gram, mot förväntade 1327 gram, så det diffade 29 gram från medelvikt i denna vecka (28+3),  vilket i min bebis fall innebär -2,2 %.
    Allt annat såg fint ut, normal hjärtaktivitet, normalt med fostervatten och normala fosterrörelser. Jag tycker bebisen är otroligt vild av sig, vilket är mysigt såklart men oj vad det stångas därinne Den ligger i skräddarställning med huvudet neråt, vilket jag misstänkt då det har känts så när den hickat de senaste 2 veckorna.
    Fick även reda på vad det är för sort - till 95 % säkerhet... såklart

Har även kikat lite i kalendern och kommit fram till att jag bara jobbar 1,5 månad till! Jag har ett inplanerat snittdatum den 11 maj vilket innebär att jag hade tänkt att jobba till den sista april. Men i och med att jag är diabetiker och vad tillväxtultraljuden framöver visar, så kan bebis bli utplockad ytterligare någon vecka tidigare. Har därför konstaterat att jag tar semester de sista fyra arbetsdagarna i april och slutar jobba redan vid påsk, den 20 april! Känns galet ju

Känner att mitt humör börjar påverkas av att jag sover så dåligt på nätterna Jag har inga fysiska krämpor mer än foglossning men det funkar ok att ligga om jag har en kudde mellan benen. Däremot så sitter det nog i psyket på mig, att jag inte kan sova. Vaknar vid 2-3 tiden och funderar och ältar, ältar och funderar... somnar sällan om förrän 1,5 - 3 timmar vilket brukar vara precis innan väckarklockan ringer. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att slappna av och inte fundera så mycket... puh...
    Hur sover ni andra?

Jag har inte heller köpt något till bebis knapp. En vagn är beställd tillsamans med babyskydd. Samt att jag köpte ett set med kläder i storlek 56 i helgen. Thats it... Insåg sedan att jag kanske borde ha köpt storlek 50. Sonen är ju 5 år och jag inser att jag glömt en del Tyckte storlek 56 såg såååå litet ut... men har insett när jag pratat med kompisar och andra att det nog är storlek 50 som gäller de första veckorna...
    Om du nu säger att bebisen kanske är något mindre plus att du ska göra kejsarsnitt och kanske till och med tidigare, ja då tänker jag att bebisen kommer ha storlek 50 MAX.
  • mammaE2011
    jakeline skrev 2011-03-04 08:48:51 följande:
    Du kanske har bättre järndepåer den här gången? :P jag har sluppit järntabletter båda gångerna vilket känns bra.  

är det bara jag som inte har några cravings? Jag kan få sug så, men inget som är samma varje gång... 
    jag har inte heller några cravings. Kan bero på att jag mådde illa morgon till kväll de första 3 månaderna som sedan byttes ut till hemska halsbrännor/sura uppstötningar. Det enda jag kan säga är min craving är att jag dricker Mellanmjölk istället för Lättmjölk! Haha!
  • mammaE2011

Har också hormonrand både under och ovanför naveln sedan i början av graviditeten. Försvinner den verkligen när man inte är gravid längre? Tror att den kommer sitta där för alltid :s

Beställde en Kronanvagn (DUOpaketet) för 2 veckor sedan. Leveranstiden var 1 vecka och då den inte kommit efter nästan 2 veckor mailade jag dem och det visade sig att varukorgsskyddet som vi också beställt är slut på lager och kommer inte in förrens i nästa vecka. Så det blir att vänta 2 veckor till Rynkar på näsan Jag som vill ha den nu!!!! Skrattande

• mammaE2011

Jag tycker det är jätteviktigt att barnet får sitt blod pulserande från moderkakan efter födseln, så i mitt förlossningsbrev står där att dem ska låta navelsträngen vara kvar mellan bebis och moderkaka i minst 5 minuter! Läste här på FL för ett tag sedan om vissa sjukhus som utan att berätta klämmer och klipper av navelsträngen direkt för att använda ens bebis blod till någon annan (- min bebis ska minsann ha sitt eget blod!) och dem på sjukhuset får absolut INTE informera mammorna om detta utan man måste själv vara påläst och säga ifrån om man inte vill att dem ska göra det. Känns så fel, tänk om man inte vet om detta, då är det ingen som får lov att berätta det för en! Tror dock inte dem gör så på "mitt" sjukhus (KK Malmö) men jag ska vara uppmärksam ändå).

Svar på tråden BF maj 2011