Inlägg från: Fröken85 |Visa alla inlägg
  • Fröken85

BF maj 2011

Hej! Får man hänga på här? Väntar våran 2a den 5e maj. Har fått tid för hälsosamtal hos min bm den 17e sept och bokat ett privat vul den 22a sept.

Tror jag är i vecka 4+4 idag och känner mig inte särskilt gravid faktiskt. Men håller alla tummar och tår för att den här graviditeten ska gå vägen!

• Fröken85
    gosensgos skrev 2010-10-04 09:54:38 följande:
    JAg är 40 och ska INTE göra något CUB test, ej heller fostervattens/moderkaksprov.
    När man är över 35 kan man i de flesta lansting bli "erbjuden" att göra CUB.
    Varför göra CUB test om man dessutom är under 35?
    Har ni högre risk på något sätt eller varför?  
    Undrande..

I mitt landsting erbjuds alla oavsett ålder att göra KUB nu. Det har ändrats sen jag fick min dotter -08. Vi har valt att göra det främst för att få se liten på UL i vecka 12 (jag vet att det är fel anledning) och sen att vi vill göra testet. Om det skulle vara något fel kan vi ta ställning och förbereda oss mer.
  • Fröken85

Hej! Vet inte om jag skrivit i tråden tidigare, men har läst ett tag. Jag har bf med min andra 7 maj.

Ang. diskussionen om när man blev gravid och att UL inte stämmer så tror jag det är väldigt vanligt. Läste nyss om att särskilt flickfoster ofta flyttas tillbaka. Jag kollade på monitorn när de mätte min dotter, då mätte de exempelvis huvudet och fick fram 17+3, och mätte något annat som var 17+1 och sen benet var 16+0, sen gör de väl ett medelvärde på det antar jag. Egentligen spelar det ju inte så stor roll, för bebisen kommer när den kommer ändå. Det enda jag är rädd för är att de skulle flytta tillbaka för mycket och att sen inte förlossningen sätter igång som det ska, om man då får gå över 2 veckor innan igångsättning (eller ännu längre som det var här i Jkpg innan) så är man ju rejält överburen och det är ju inte alls bra för barnet. Det är väl det enda jag ser som en nackdel med att de fastställer bf efter UL och inte tar hänsyn till om man äl-testat eller exempelvis bara haft sex en gång den månaden elelr liknande.

Jag hade iallafall bf med min tös den 8 juli enligt senaste mens och äl-test, UL sa 14 juli och hon kom den 6e. Denna gången har tidigt VUL och KUB överensstämt med senaste mens och jag bara vägrar att de flyttar bak mig på RUL. Då skriker jag högt tills de ändrar tillbaka...  haha

Kan dessutom berätta att jag igår och idag känt tydliga små buffar, tidigare har jag varit osäker på om det varit bebisen, men inte nu längre. Total lycka!!

• Fröken85
    TeamX skrev 2010-11-24 11:39:30 följande:
    kul att läsa vad alla skriver! Underbart för er som har fått se er lilla på ultraljud. Det har ju jag med men det känns som evigheter sen nu (4 veckor sen) och jag har inte rul förrän den 9/12. Känns lååååååångt fram!
    Är ju som sagt nojjig då jag inte känner bebisen, vill inget hellre än att få en rejäl spark av den
    Går in i vecka 18 imorgon.
    Vi har oxå RUL den 9e!!
  • Fröken85
    christin89 skrev 2010-12-06 10:35:05 följande:
    hejsan allihopp! Har bf 1 maj!

igår hände det en sak efter jag och min karl haft sex, jag började blöda från underlivet, väldigt rött, mensliknande! idag har det kommit lite brunaktigt! är rädd för att nått ska vara fel! Någon som varit med om liknande? väntar på att barnmorskan ska ringa mig så jag får komma in och titta om nått är fel hoppas jag! hoppas allt är bra med bebis där inne, så orolig :(
    I min förra graviditet runt v 20 upptäckte vi ett BLODBAD i sängen efter sex en gång, snacka om att vi blev rädda. Men det var bara slemhinnorna som var så sköra att det blödde. Efter det kom det lite lite blod i princip varje gång vi haft sex, men då oroade det mig inte så.

Denna gången har jag småblött vid sex i början av graviditet, och nu har vi faktsikt gett upp det där med samlag, det blir bara för jobbigt att blöda varneda gång. Det förtar lixom lite av det trevliga... haha...
    Men man kan ju självklart ha sex utan samlag oxå.
  • Fröken85
    JosefineK skrev 2010-12-09 09:12:28 följande:
    Jag har ocksà idag kl. 15.00!
    Och jag heter oxå Josefine... haha

Hoppas vi får fantastiska upplevelser båda två!
  • Fröken85
    natalieh skrev 2010-12-29 19:27:38 följande:
    Då får alla lite too much info från mig med Tungan ute

Har fått samma sak med flytningar dagen efter att vi haft sex.. jag blev skitskraj, trodde oxå det var slemproppen som var på väg ut..
    Har man inte avbrutet sex så kan det väl vara sperman som hjälper till att bilda flytningarna..

Tror inte du ska oroa dig Glad
    Men du... klart du måste köra avbrutet... Tänk om du skulle bli gravid igen... haha
  • Fröken85
    tove83 skrev 2011-01-22 20:04:15 följande:
    tycker ni att 3 000:- är ett bra pris för denna beg vagn?? den är jätte fin å röd;))

Emmaljunga DUO EDGE
    Välvårdad duo vagn säljes. Vagnen är av 2008 års modell dock inte uttagen förrän maj -09.

*Liggdel med ventilation i botten och vaggfunktion.
    *Sufflett med sol- och insektsnät samt ventilationslucka.
    *Sittdel med 5-punktssele och fullt liggläge.
    *Regnskydd
    *Reflexöverdrag till suffletten
    *Fotsack
    *Emmaljunga skötväska
    Tycker 3000 är ett mycket bra pris, om den är i fint skick. Dock hade jag personligen försökt hitta en CityCross istället för Duo Edge, då den är mycket smidigare och lättare men utan att tappa stabiliteten.
  • Fröken85
    Jodi skrev 2011-01-23 11:39:27 följande:
    Har varit sjuk i några dagar vilket är ovanligt för mig, jag är aldrig sjuk! Måste vara graviditeten. Man har ju aldrig varit så vacker som nu - vit som ett lakan med klädsamma mörka ringar under ögonen...

Blir också sugen på att köpa vagn, city crossen verkar perfekt! Men det går bara inte att köpa en ny vagn, vi har precis köpt hus så pengarna finns inte. Nu håller bebbens rum på att renoveras, när det är klart ska jag börja köpa grejer! Känns lagom att börja kring vecka 30. Nån annan som inte heller börjat köpa saker till bebisen än?
    Vi köpte ny vagn till vårt första barn, en Bugaboo för drygt 10000. Och det är faktiskt helt onödigt, egentligen, även om det är kul att köpa helt ny vagn. Den sålde jag när dottern var ca 2, nu har jag köpt en beg Brio Happy -08 för 1500. Supernöjd!
    kan faktiskt tipsa om att Brio Happy ligger bra mycket billigare än CityCross på ex. Blocket. Jag gillar gunget på Happyn och är verkligen jättenöjd med den vagnen vi köpt, tror den kommer funka perfekt för oss denna gången.
  • Fröken85
    barbabelle skrev 2011-01-29 22:24:46 följande:
    När är det rimligt att handla saker / kläder m.m. innan bebisens ankomst?
    Är i vecka 27, men ändå känner att det är fortfarande lite för tidigt, eller ...? Jag , pessimist? Hmm!

Aldrig för sent aldrig för tidigt ... när är det lagomt? Eller är det aldrig lagomt?
    Hur har ni gjort - ni som väntar ert första barn?
    Vi väntar iofs vårt andra barn, jag är i vecka 27 nu,  men jag har börjat känna mig rejält tung och jobbig i kroppen, så jag vill ha klart allt så fort som möjligt nu. Vill ha möjlighet att välja och fixa själv och slippa förlita mig på andra. 
    Så vi gick igenom vad vi hade kvar sen dottern, sen har vi kompletterat med lite nytt i klädväg så vi klarar oss första tiden. Biltol, säng och vagn har vi sen innan.
    Vi behöver ett nytt spjälskydd, ett nytt bäddset till sängen samt lite apoteksvaror och amningsgrejer. Sen är vi klara. Och det ska jag försöka fixa så snart jag kan.
  • Fröken85
    Jodi skrev 2011-01-29 23:22:28 följande:
    Har en fundering angående spjälsäng till er med barn sedan tidigare. Är det bra att köpa en där man kan montera bort en sida? Hur många år använder man spjälsäng innan man går över på " vanlig"?

Idag har vi köpt tapeter till babyns rum och sambon lägger parkett för fullt. Ska bli så kul att få inreda! Har ikväll upptäckt tradera, har lagt några bud på kläder stl 56. Ska bli mycket spännande att se om jag vinner något...!
    Vi har spjälsängen som min mormor köpte när mamma föddes på 60-talet, den har sänkbar sida vilket jag tycker är praktiskt eftersom jag är ganska kort. Dock har vi aldrig haft behovet av att montera bort en sida då vi bytte till en vanlig 90-säng (madrass rätt på golvet) när dottern var 1 år och vägrade spjälsängen. Då kändes det skönt att kunna ligga normalt bredvid henne i sängen vid sövning mm. Dessutom kan en förälder sova i sängen utan att bryta rygen om barnet själv föredrar dubbelsängen... haha
  • Fröken85
    Fröken Löken skrev 2011-02-11 18:53:05 följande:
    Jo just det! Ni som har erfarenhet, vilka kvaliteter ska man tänka på vid valet av skötväska? Och herregud vad dyrt det är om man vill ha en som ser lite vettig ut! ;)Tänker också samma om skötbord, funderar på att köpa det vita med böljande kant längst upp som Ikea har! Jag tänker lite vad som är mest praktiskt, lådor eller hyllor eller trådbackar...

På Stadium finns en axelväska med fack på sidorna och framtill, med praktiskt lock, för 99 kr. Den har jag (och mååånga andra vänner och bekanta) haft som skötväska och funkar helt kanon. För mig kändes det helt onödigt att lägga en förmögenhet på en skötväska. Ska se om jag hittar den på nätet så ska jag lägga in en länk. Ang. skötbord så har vi haft Sniglar från Ikea, som jag målade vitt och satte en klädd trådbacks-låda under på 2 små lister. Prisvärt och helt funktionellt för oss!!
  • Fröken85
    Fröken85 skrev 2011-02-11 20:11:32 följande:
    På Stadium finns en axelväska med fack på sidorna och framtill, med praktiskt lock, för 99 kr. Den har jag (och mååånga andra vänner och bekanta) haft som skötväska och funkar helt kanon. För mig kändes det helt onödigt att lägga en förmögenhet på en skötväska. Ska se om jag hittar den på nätet så ska jag lägga in en länk. Ang. skötbord så har vi haft Sniglar från Ikea, som jag målade vitt och satte en klädd trådbacks-låda under på 2 små lister. Prisvärt och helt funktionellt för oss!!

www.stadium.se/mode/juniorklader/accessoarer/120142/revolution-one-strap-bike-bag
  • Fröken85
    Maruid skrev 2011-02-12 16:53:29 följande:

Jag är inte så långt gången som du men man säger ju att det minskar ju längre det går eftersom det blir mer trångt i livmodern. Tror att det stod att det avtar mer och mer i vecka 27-28 någostans. Så länge man känner bebisen då och då tror jag inte det är någon fara. För min del fungerar det oftast att dricka kallt vatten eller att ligga på rygg en stund. Men visst blir man orolig ibland, det är hur påfrestande som helst när man blir nojjig och håller det i sig tror jag att det är bättre att man åker in, mest för att stilla den egna nervositeten.

Vad gäller skötväska så hade jag tittat ut en finfin men när jag såg stadiumväskan känndes det lite onödigt att lägga ganska många hundralappar då jag kan köpa ett reseunderlägg och en väska från stadium och fortfarade spara mer än hälften av beloppet. Mannen blev dessutom lite glad när jag visade honom stadiumväskan, han frågade om vi inte kunde köpa två så kunde han ha en till skolan också och han slipper kånka runt på en blommig skötväska framöver. Så jag tackar för tipsen!

Vi köpte en svart väska när vi väntade vår första. När hon väl kom tyckte jag det skulle va kul med en rosa, så då köpte jag en till. 99 kr är ju ingen större investering. Men maken la alltid ner grejerna i den svarta om han skulle iväg med henne själv... haha...
    När jag började plugga igen efter mammaledigheten köpte jag en likadan mörkt lila att ha till skolan, funkar perfekt för skolböcker och min laptop i fodral (12tums) går ner oxå!

Denna gången tänker jag nog köpa en ny svart, då den förra gått sönder efter 3 år. Eller så blir det den blårutiga... den funkar ju fint även om det blir en liten tös till!! Måste nog fundera lite... haha

Dock kan jag säga att jag sett fler färger i butik än de som fanns på nätet.
  • Fröken85
    Lovelyness skrev 2011-02-24 20:28:27 följande:
    Har ni någon koll på bärsjalar förresten, är det nmågon som köpt en eller ska köpa? Jag tycker det verkar praktiskt men jag har inte riktigt gett mig in i sjaldjungeln än...
    Jag har en Tricotti bärsjal, den är som två ihopsydda stycken istället för en lång sjal. Den tyckte jag var kanon och supersmidig med min första. Har tänkt använda nu till tvåan oxå!
  • Fröken85
    morotsland skrev 2011-02-24 21:21:52 följande:
    Funkar den bra även om föräldrarna är olika i storleken då?
    Nej, det är klart, skiljer det mycket så funkar det inte... Men min vägrade ha på sig "nån sån där sjal" så han hade sele om han skulle bära.
  • Fröken85
    Fröken Löken skrev 2011-03-17 14:00:36 följande:
    Jag måste fråga igen! Hur mycket hade ni tyckt var okej att betala för:
    En bärsele, baby Björn
    En bärsjal, Pikku-ruu
    En babyvakt, Philips

Allt i gott skick ca 6 år gammalt, använt till tre barn.
    Jag säger max 500 för alltihop.
Svar på tråden BF maj 2011