• Maruid

BF maj 2011

Haha, här sitter jag och är helt exalterad efter UL. Hade tänkt att  vila en stund nu på dagen eftersom jag sov så dåligt i natt men det går bara inte. Vi är i alla fall glada över att allt såg bra ut och nu kan man precis som förra gången lite bättre ta in att där faktiskt är en liten bebis där inne. Spännande!

• Maruid
    isolande skrev 2010-12-14 10:09:05 följande:
    Hej hej, tänkte fråga er som är i samma fas som mig (har BF ca 19 maj).

Hur mycket har ni gått upp i vikt? Jag har bara gått upp ca 1 kg, är inte det väldigt lite om man är i v 18? jag var normalviktig innan, tränar och äter bra, inget illamående.

Tacksam för svar, jag och min sambo är lite oroliga. Får inte tag i min BM så därför slänger jag ut frågan här, till de riktiga experterna Flört
    Jag är själv beräknad till 20 Maj och har gått upp 2 kilo.
    Jag tror inte att du ska oroa dig, som ladyline också svarade så är alla olika och går upp olika mycket. I min förra graviditet gick jag absolut upp mer i början än vad jag gjort denna gång trorts att jag ätit ungefär samma saker och rört på mig ungefär lika mycket. Med andra ord, det kan nog växla en del och dessutom beror det på hur man ser ut från början och vilka grundförutsättningar man har.

Men hade jag varit du hade jag nog ändå försökt prata med BM när möjlighet finns och få bekräftat en gång för alla att det är lungt. Alla frågor man bär på skapar ju lätt en mental stress som är mycket svår att göra sig av med. Hoppas i alla fall att allt går bra!
  • Maruid

Här i familjen kör vi på att alla pengar är våra gemensamma, vi spenderar allt tillsammans oavsett men som tjänat in vad och det fungerar bra. Tyvärr har dock ingen av oss bra inkomst så det blir snålt i vilket fall som helst. Men med kärlek, tålamod och uthållighet så fungerar det också ; )

Ett tips kan dock vara att se över sina utgifter. Vad är det man spenderar sina pengar på och kan man dra in på något "onödigt" som betalkanaler på TVn,olika prenumerationer på tidningar, shopping av prylar eller kläder som är mer lyx än behov? Man kan ju alltid tänka till över det i alla fall men liiite lyx måste man också tillåta sig ibland.

• Maruid
    EvaChristina skrev 2010-12-16 12:47:44 följande:
    Kul att se era ul-bilder!
    Nu känner jag lilla pyret varje dag och flera gånger dagligen. Det är så mysigt att känna. Jag upplever det inte alls som "kurr" eller "fladder", utan mer som små buffar/knuffar där inifrån. Ett par gånger har jag lyckats känna med handen på utsidan samtidigt och då känt rörelsen liksom från två håll. Häftigt!
    Jag är så nyfiken på den lilla personen där inne. Halva tiden kvar nu...
    Har ni andra majmammor börjat handla till bebisen än? Jag är ju förstagångsmamma så det är mycket nytt att införskaffa...
    Oh, mysigt att känna rörelser även utanpå. Har inte kommit dit än men snart snart hoppas vi.

Vad gäller köpandet så har vi ju en hel del sedan sist, det ska erkännas. Men man kan vänta rätt länge tycker jag. Man får ofta en hel del saker i början så man ska fundera på vad som verkligen behövs. Enligt mig bör man absolut investera i barnvagn och babyskydd till bilen. Om man köper en ny barnvagn behöver man beställa den ett par månader i förväg men hos vissa affärer finns en garanti som gör att man får hela summan tillbaka om något skulle hända. Dessutom kan vagnen stå i affären tills det är dags så den behöver inte ta upp plats hemma, vilket är nice för trångbodda som oss. Vi köpte en vagn så förra gången som vi sedan gav bort men vi har tänkt beställa på samma sätt igen eftersom det var så smidigt.
  • Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-16 17:42:49 följande:
    vi har det mesta redan, vagn, bilstol, säng osv...
    men är sugen på att snart titta på vilka bebiskläder vi har.
    tycker bärsele är bra att ha.

Josefin K
    Vilken fin bild!
    förra gången vi var på RUL fick vi 3 d bild, men inte alla som får det.
    så får se om vi får det denna gången.

Ladylovelylocks
    grattis till pojken!
    Ja, det har du rätt i! Bärselen eller sjal är icke att förglömma. Jag lånade en hel hög begagnade av min syster som tydligen hade bytt rejält och jag testade flera olika varianter men jag älskade baby björnen och använde den i massor. Det är SÅ skönt att kunna ha händerna fria om man har en liten som absolut bara vill sova i famnen. Kan vi inte låna den nästa runda så är jag absolut beredd att köpa en ny för den var bara perfekt.
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2010-12-16 15:39:30 följande:
    Ni som har köpt vagn eller kommit på vad ni ska ha för någon, vad blir det? Känns ju som en lagom stor djungel att ta sig igenom...
    Jag vill (återigen) ha en Emma ljunga city cross med hårdlift. Ganska tråkig vagn men passar våra behov bra då vi bor på tredje våningen utan hiss. Dessutom har den gott om utrymme för bebisen och känns pålitlig. Så varken cool eller rolig men tja, bra.

Vi pratade dock med säljare rätt mycket innan och berättade om vad vi vill ha och hur vi lever, då kan de ge en goda råd och tips.  Ett bra tips att i alla fall kolla är om vagnen går in i bagageluckan på bilen om man kör ; )
  • Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-17 11:29:01 följande:
    Vix
    grattis till prinsessan! vilken fin bild!

LinaSofi
    ja det är jätteskönt med en bärsele till liten som vill bäras mycket och så har man händerna fria.
    men brukar få vänta till bebis är 1-2  månader för ibörjan är bebis så liten, i alla fall våra bebisar brukar vara små när de föds.
    Ja, det är nog sant.  Tror också jag började med selen när sonen var runt en och en halv månad eller något. Men sedan blev den välanvänd ; )  
  • Maruid

Idag blev inte riktigt som jag tänkt, hamnade på kvinnoklinikens akut under eftermiddagen då jag börjat misstänka urinvägsinfektion.

Mycket riktigt stämde misstankarna så nu blir det en antibiotikakur på en vecka. Men allt såg bra ut med mini där inne och jag fick ju en extra titt på en liten som låg där inne och mös i värmen Skrattande 

• Maruid

Och STORT grattis till alla som varit på positiva och rörande UL idag!

• Maruid
    Ninni1990 skrev 2010-12-21 16:39:34 följande:
    Hej på er allihop, jag har precis hunnit läsa ikapp allt som skrivits nu under december då jag ej haft tillgång till internet förrän för ett par dagar sedan. Jag och sambon har nämligen haft fullt upp med flytta och så vidare så vi har inte hunnit med internet..

Även jag har börjat känna av den lill* nu, eller ja, ungefär i v 16 började jag förstå att det måste vara bebisen :) Men än kan man inte känna något utanpå magen.

Läste också att många här har fått varit på sitt RUL, vi ska dit nästa vecka, den 29:e, och jag börjar allvarligt på att bli riktigt nervös. Rädd att de inte ska hitta nån bebis, att jag bara ska ha inbillat mig allting. Men o andra sidan, det är väl bara för att en släkting brukar skoja med mig och säga "ja men tänk om det bara är luft då".
    Någon mer än jag som varit/är nervös för RUL:et?

Vi ska inte ta reda på könet, så vida inte bebis vill visa upp sig då :)
    Men jag misstänker att det är en lite kille som bor i min mage.
    Nervös är bara förnamnet då jag ska till UL. Vet inte varför men i båda mina graviditeter har jag nästan  blivit förvånad när jag väl fått komma in och se en bebis på skärmen.

Nu sist kunde jag inte sitta still utan vankade fram och tillbaka i hallen utanför och hyperventilerade lite Skäms
    Men sedan känns det såååå skönt när man får se en liten bebis som flyter runt där inte och busar lite på alla möjliga håll. Och än bättre blir det efter en eller ett par veckor till när väl de riktiga rörelserna kommer igång och man till och med kan buffa på liten som då flyttar sig och buffar tillbaka.

Så med andra ord, andas och ta det lungt Skrattande
Svar på tråden BF maj 2011