Inlägg från: EvaChristina |Visa alla inlägg
  • EvaChristina

BF maj 2011

FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-28 18:57:34 följande:

tack för svaren.

ja jag ska höra med min man om han kan avstå alkoholen. annars får jag ta en taxi.....

sen kan han behöva åka in med vår dotter till barnakuten med, då hon har problem med magen, men han ska tvunget dricka lite ändå, det är ingen fara säger han.......känns jobbigt..

Hann inte se att du svarat innan jag skrev mitt svar.
    Förstår att det känns jobbigt. Försök prata med honom om hur du känner. Det handlar ju om era barns och er säkerhet, den måste ju ändå få gå först.
  • EvaChristina
    NinnaLilltroll skrev 2011-04-28 19:31:15 följande:
    Har varit på koll o varit inlagd pga blodtrycket till o från i ca två veckor. Och nu är det dags igen...

Men jag klagar inte för bredvid mig ligger världens finaste pojke och snusar och gnyr. Han tittade ut idag vid lunchtid och allt ser bra ut.

Jag kom in till förlossningen halv 6 imorse och efter en natt med värkar och vattenavgång så var jag fullt öppen när jag kom in. Så lyssna inte allt för mycket på personalen när de säger att man ska ta det lugnt och att det inte är någon brådska framförallt inte för förstagångsföderskor.
    Jag ringde in flera gånger under natten o ville komma in. Men de tyckte att jag skulle vänta bl.a. för att jag var lugn o verkade klara av mina värkar bra. Jo så bra att jag var öppen 10 cm när jag väl kom in.

Oj ett långt inlägg.
    Är iallafall så himla glad för att allt gick bra o lillkillen verkar må bra.
    Oj! Stort grattis till lillpojken NinnaLilltroll!
    Vad skönt att allt gick bra och vilken uppmuntrande läsning att det går att klara värkarna så bra. Det hoppas jag att jag också kommer göra.
  • EvaChristina

Vad otålig man börjar bli nu! Äntligen är det maj i alla fall.
    Jag har 9 dagar kvar till BF. Får sammandragningar då och då och ibland gör de lite ont, men något mer har inte hänt.
    Bara att försöka sysselsätta sig och distrahera sig nu så inte väntan känns så lång. Lättare sagt än gjort...

• EvaChristina
    TeosMamma skrev 2011-05-01 11:52:15 följande:
    Så spännande att läsa om era sammandragningar och andra symptom Skrattande
    Snart åker vi in till förlossningen för att få vårt planerade kejsarsnitt imorgon fm, ojojoj, är jättenervös nu... 
    Jag har inte haft några förvärkar eller sammandragningar så det får jag nog helt hoppa över, är säkert bra att slippa men hade gärna velat känna hur det känns lite i alla fall (jag kanske är knäpp.... Drömmer)

Jag gjorde något dumt dock, hamnade på en sida om kejsarsnitt och började läsa om hur ont de haft efteråt, etc, etc, så nu blev jag lite skraj, nåja, det är väl individuellt så jag får hoppas på ett bra läkande Tungan ute

Ha det bra allihopa och lycka till ni som snart får föda, vi hörs när vi kommit hem från BB (lär nog ta några dagar)

HjärtaImorgon ska jag snusa bebis äntligen, känns ofattbart!!!Hjärta

Baby
    Spännande! Vad härligt att veta att ni har er lilla bebis hos er imorgon. Det kommer gå jättebra, men förstår att du är nervös.
  • EvaChristina

Vilken fart det blivit i tråden senaste dagarna. Håller med om att det är spännande att läsa. Spännande och lite stressande Det blir lätt att man känner efter jättemycket nu på slutet tycker jag. Tolkar alla kroppsliga symptom som att det kanske är något på g...

• EvaChristina

Grattis alla nyförlösta! {#emotions_dlg.flower}

8 days remain säger min gravid-app. Kan ju lika gärna vara 20.... Eller 2
    Känner inget speciellt, mer än (ibland) onda sammandragningar. Är skörare än vanligt, väldigt nära till gråt - det är nog anspänningen nu inför det som komma skall.

• EvaChristina
    TeamX skrev 2011-05-02 12:29:56 följande:
    Vad ska man hitta på om dagarna? blir så rastlös, och har liksom gjort allt jag kan göra. Städat, tvättat, fixat, vilat etc. Hur känner ni andra som väntar på era små??
    Jag har också lite problem med all denna tid... Tog också semester de två sista veckorna. Visst är det skönt att slippa jobba, speciellt eftersom jag sovit så dåligt nu på slutet, men det är samtidigt som att tiden går så mycket långsammare och det blir svårt att inte se det som en enda lång väntan.

Jag försöker gå en liten kort promenad varje morgon för att vakna till. Sen har jag pysslat hemma, lagat matlådor, vilat, läst, surfat...
  • EvaChristina
    maj09 skrev 2011-05-04 22:12:29 följande:

Tror nog att en orgasm hos den gravida kan sätta fart på livmodern (i alla fall om man har en värkkänslig livmoder enl. min BM), men det krävs ju enorma mängder sperma om mannen ska få fart på det hela med sex. Tror i alla fall att vi skippar det... Den här gången tänkte jag försöka med att VILA inför förlossningen. Men det går inte så bra. Jag ligger och oroar mig inför allt som komma skall om nätterna - precis som första gången. Jag försöker intala mig att det inte hjälper att ligga och fundera på det, men det funkar inte. Hur sover ni andra nu?

Jag har inte fått göra TUL och har inte haft någon gynekologisk undersökning alls under graviditeten. Vad olika det verkar vara.. Jag har haft en massa sammandragningar den senaste månaden. Både smärtsamma förvärkar och vanliga, så jag misstänker att tappen är påverkad i alla fall... Hinnsvepning har min BM inte ens tagit upp. Har bara fått veta att jag kan komma att bli igångsatt kring den 6/6 om min bebis inte vill komma ut. 

Har börjat noja mig över bebisen nu... Vill bara se den och känna att allt är bra!!! (Det är säkert därför jag sover dåligt om nätterna också... Tänker alldeles för mycket nu...)

Jag oroar mig också en massa nu. Tänk om h*n inte är frisk? Om något går illa under förlossningen? Vill bara ha vår lilla bebis här nu så att all denna väntan och oro är över. (Eller oron försvinner väl inte, då är det andra saker att oroa sig för förstås...)

Jag har inte heller fått göra något TUL eller gynundersökning. Man blir lite avundsjuk när det är så olika praxis beroende på var i landet man bor.

Sover inte heller bra, men mest för att jag ligger obekvämt och för att jag måste upp och kissa hela tiden. Kan bara ligga på sidan och varje gång jag behöver vända mig vaknar jag ju såklart. Dock somnar jag ofta snabbt bara jag lägger mig ner igen. Men sömnen är ytlig nu.
  • EvaChristina
    Saso87 skrev 2011-05-05 12:01:08 följande:
    Så har jag mer eller mindre tänkt sedan mitten av graviditeten, då helt plötsligt slog en sådan oro till. Tänk om barnet inte är friskt?? Sen har dessa tankar kommit och gått under hela graviditeten... ganska jobbigt faktiskt =/ man vill bara ha ut den lille så man kan se om allt är ok. Det är väl vanligt, men jag tänker alltid att det "värsta" ska hända mig.... 

Dock har jag kommit på bättre tankar nu mot slutet och tänker att vad som än händer så kommer man älska sitt lilla barn mest i hela världen! Och ha i åtanke att de flesta föds friska =) 
    Ja det är säkert vanligt att tänka så. Jag var jätteorolig inför de två UL jag gjort också, tänkte att det inte skulle vara någon bebis där eller att hjärtat inte skulle slå eller att något annat skulle vara fel. Typiskt att man alltid ska tänka det värsta... Allt har sett bra ut och varit normalt hittills och det är ju helt onödigt att oroa sig egentligen. Är något fel så är det och som du säger kommer man älska den lilla varelsen oavsett. <3
  • EvaChristina
    Ewima skrev 2011-05-05 19:04:26 följande:
    Grattis kottemor och Cassie!! Vilken lycka!

Har hamnat i en helknäpp deppighet. Känner mig som jordens sämsta människa och vet inte vart jag ska vända mig...därav skriver jag här. Jag är dessutom extra nojjig nu att förlossningen ska dra igång för sambon är på Mallorca tills på söndag och det känns rätt ensamt...skönt att skriva av mig lite. Förbaskade hormoner
    Det är mycket hormoner i omlopp nu. Inte ovanligt med deppighet. Jag pendlar mellan lycka och depp hela tiden känns det som. Ingen ordning alls på humöret. 
    Bebis väntar förhoppningsvis tills pappa kommer hem. Hjärta
  • EvaChristina

Har sedan 13-tiden ganska regelbundna sammandragningar som gör ont. Inget svårhanterat ont, bara ondare än jag hittills upplevt förvärkarna. Har aldrig tidigare haft såhär regelbundet återkommande förvärkar. Betyder det att något är på gång, tro? De kommer med i genomsnitt 5,30 min mellanrum (allt från 10 min mellan till 3,30 min mellan) och är ca 30 sek långa.

Åh, hoppas det betyder att något händer nu!

• EvaChristina

Nu verkar slemproppen ha gått också. Jag var på toaletten och blev först jätterädd när jag såg att det var blod. Men det var slemblandat (ursäkta detaljerad info) och det var tydligen ingen fara. Jag ringde förlossningen direkt då för att jag blev så nervös och berättade hur eftermiddagen/kvällen varit. Hon trodde att något var på gång och rådde mig att duscha/bada och ta ett par alvedon.
    Det gör inte så ont än, mer att det onda kommer så ofta... Undrar hur det ska gå att sova inatt. Blir ju helt uppspelt av att något händer.

• EvaChristina
    Nojnen skrev 2011-05-06 22:27:34 följande:
    EvaChristina: ååhh, vad spännande. Nu har du säkert din bebis i famnen innan helgen är slut. Koncentrera dig på att slappna av och försök sova, du kan behöva energin till förlossningen.
    Tack för peppen Jag hoppas verkligen det.
    Ja jag ska försöka slappna av och vila lite nu.
  • EvaChristina

Kort uppdat.
    Åkte in till förl. vid sju imorse och vid elva tittade vår dotter ut! Hon är så fin, har inte fattat än, allt gick så fort! Vi mår bra alla tre och planerar att åka hem under eftermiddagen/kvällen.

• EvaChristina
    SannaSanna skrev 2011-05-16 12:48:34 följande:
    Grattis till alla små! Här är det molvärk och slempropp som försvunnit men inget mer... förresten.. vad i BB väskan va ni mest glada över? vad kunde ni varit utan? och vad behöver man hemma direkt?
    Vi hade packat massor och hann inte använda något nästan, eftersom det gick så fort, men hellre för mycket med än för lite!
    Kameran var det bästa. Och lite ätbart till sambon - och till mig visade det sig eftersom den vegetariska maten som jag fick inte gick att få ner  :-/ Det var också bra att ha. Hade några risifrutti och wasaknäcke och lite choklad.

När vi kom hem var det skönt att ha amningsinlägg som sagts ovan. Och blöjor och andra skötsaker. Det vi handlade först av allt som vi saknade hemma var såna gula skum-tvättlappar och salva till såriga bröstvårtor (den variant man kan ha på när man ammar).
Svar på tråden BF maj 2011