• FruganH

BF maj 2011

Kollade upp hur det är med vaccinering här och som jag förstod det på vårdcentralens hemsida så rekommenderades gravida vaccinera sig OM man inte vaccinerat sig mot svininfluensan förra året.
    Jag vaccinerade mig förra året (fick genom jobbet), så jag tänker nog inte göra det nu.

• FruganH

Har inte varit så nojig förut utan alltid tänkt positivt om graviditeten och har inte direkt känt mig jätteorolig för MF.
    Men igår eftermiddag så började jag få ont i tjejmagen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara smärtan, det känns som att det svider/ilar på ena sidan av (vad jag antar är) livmodern. Det kom och gick med någon minuts mellanrum (oftar ibland) och ibland gjorde det riktigt ont!
    Det gick över till slut men höll på ett par timmar iallafall.
    Nu på morgonen i bilen på väg till jobbet kom det tillbaka igen! På samma sida. Har fortsatt nu under morgonen (började väl ungefär halv 8). Blir faktiskt orolig!
    Någon som vet vad det kan vara?

Kan ju säga att jag haft "växtvärk" tidigare och detta är inte alls samma känsla. Ibland känns det nästan som att någon skär med en kniv.

• FruganH

In i v18 idag (17+0). Magen växer och frodas och går inte riktigt att dölja under ens pösiga kläder.  Glad
    Borde nog varit hemma från jobbet idag. Kunde knappt sova inatt pga halsont och (ev) lite feber. Men plikttrogen som man är så går man ju såklart till jobbet. Har ju inte tid att vara sjuk, så enkelt är det. Obestämd

• FruganH
    Kottemor skrev 2010-11-23 17:15:29 följande:
    Idag fick vi äntligen veta...

Moderkaksprovet var bra och vår bebis har inte kromosomavvikelse 21,18 eller 13...

det har varit så fruktansvärt att gå och vänta och jag har varit totalt knäckt!
    Men nu ska även jag njuta och låta mig få känna mig gravid!!

Så nu hänger jag på  er  här igen 
    Så underbart att höra! Skönt att er väntan äntligen är över Glad
  • FruganH
    Tiiinaa skrev 2010-11-24 16:02:08 följande:
    Hej alla! Jag har en fråga!

Pratade nyss med en väninna som fick barn för ett år sedan och berättade att jag på måndag ska på mitt RUL, vi kom såklart in på kön och om jag/vi tror det är en pojke eller flicka. Då frågade hon mig vad hjärtljuden ligger på. Varpå jag svarar att vi inte fått lyssna på några hjärtljud ännu, jag har ju bara varit på inskrivningen som var i vecka 9 och då gick det inte att lyssna för det var för tidigt. Då säger hon att min vårdcentral har rykte om sig att vara dålig och underbemannad osv..jag blir nu skitnojjig över att de har för dålig "koll" på mig och min graviditet. Så nu till min fråga: Är det vanligt att man har så få barnmorskebesök så här i början av graviditeten? Jag är ju i vecka 19 snart och har bara varit på mitt inskrivningssamtal... Man hör ju om andra som får lyssna på hjärtljud och vet exakt vad de har för blodtryck och blodvärde etc..jag har ingen koll alls på sånt och känner mig nu helt vilse :(

Du är inte ensam. Jag har varit på hälsosamtal och sedan inskrivning i v 11+0. Sen dess har jag inte varit på något besök eller liknande. RUL har jag den 7 december (v 20+0) och nästa besök hos BM är inte förrän 22 december och då är jag i v 22+1. Så det känns som att det är vääääldigt lång tid mellan besöken nu i början.
    Men men, de lär väl komma oftare sen. Har ett jobb där det är ganska svårt att vara iväg (sen jobbar jag även i en annan stad vilket gör att det tar extra tid om man skall till BM eller liknande) så det är ju delvis rätt bra för min del. Men självklart blir man nojig.
    Men nu känner jag den lille rumla runt ganska ofta och magen växer, så jag utgår bara från att allt är bra.

• FruganH
    Lovelyness skrev 2010-11-26 18:04:12 följande:
    Jag har inte märkt något på någon av mina 3 miljoner leverfläckar, får väl se om det kommer...

Annars tror jag att jag känner av foglossning nu. Har ont liksom under magen på båda sidorna och det strålar ut i ena ljumsken. Riktigt oskönt, håller tummarna för att det försvinner och inte blir värre.

Har ni halsbränna förresten? Jag har det varje dag nu för tiden

(Ursäkta gnället haha)
    Har också halsbränna i princip varje dag.. mindre kul..
  • FruganH

Är sååå trött på att vara sjuk! Rynkar på näsan Har megaförkylning och så jäkla ont i halsen.. Har haft ont i halsen över en vecka nu och det är värst på nätterna. Vaknar minst 2 gånger varje natt och kan inte somna om på 1-1,5 timmar eftersom jag har så ont i halsen. Halstabletter och dricka vatten hjälper inte. Känns som att jag levt på panodil senaste nätterna, men det känns inte heller kul. Funkar inte jättebra det heller..
    Blir tokig snart av att inte få sova ordentligen! (och ja, jag vet att man inte får sova sen när bebisen kommer, men då är det en helt annan sak!)

Sorry, men jag behövde verkligen gnälla av mig. Vet inte vart jag ska ta vägen, är ju konstant trött..
    Hjälper inte direkt mot mitt redan dåliga gravidhumör Skrikandes

• FruganH
    TeosMamma skrev 2010-11-29 12:28:09 följande:
    Åh, underbart fröken Hanna, klaga på, Jag har det ungefär likadant men för mig är snoret värst, snyter mig tusentals gånger om dagen och har så gjort i 13 dagar... Det är inte kul att vakna hela nätterna!!! Sedan så fort man känner mindre av halsen så kommer halsbrännan, suget i magen eller ryggont... Jag hade ingen aning om att det kunde vara så jobbigt att vara gravid.Skrikandes
    men ångrar det inte för 5 öre, det är så fantastiskt samtidigt, försöker fortfarande förstå att det växer en liten människa därinne Baby

Fler än jag som fortfarande inte känt en enda buff/knuff???
    Fy farao för att vara förkyld.. Fick vara hemma från jobbet idag, vaknade med feber och var genomförkyld, så jag kände att det inte var någon bra idé att ge sig iväg till jobbet.
    Blir lite frustrerad över det här med sömnen, enligt de sidor jag läst på så skall man sova som bäst andra trimestern. Yeah right. Känns som att det kommer bli 9 månader med sömnbrist som fortsätter sedan när bebisen kommit Flört Men som alla andra säger, det är ju värt det i slutändan! Men jag vet inte riktigt om jag fattat att det kommer komma en bebis till slut. Känns nästan för otroligt för att vara sant Hjärta
  • FruganH
    Tiiinaa skrev 2010-11-29 17:11:24 följande:
    Här är min bebi. Vecka 18+2. Och nog syns det att det är en kille ;)
    Ja, det är ju verkligen ingen tvekan om att det är en liten pojk därinne! Så härligt att ni fått se den lille och att allt var bra! Glad
    Haha, jag och sambon hade tänkt låta könet bli en överraskning på förlossningen, men är det lika uppenbart som på er bild så är det ju svårt att inte se vad det är Flört
    Ååå, bara typ en vecka kvar. Ska gå den 7 december och då borde jag vara i v 20+0 enligt mina egna beräkningar. Tycker det känns som väldigt sent för RUL, men det är väl bara för att jag är otålig Tungan ute
Svar på tråden BF maj 2011