BF maj 2011
tycker inte att koksalt fungerar mot nästäppa
tycker inte att koksalt fungerar mot nästäppa
tack för tipset med nässkölj, det måste jag prova.
jag hade nästäppa förra graviditeten också och då tog jag också nässpray på kvällen under en längre tid, men sen efter förlossningen så slutade jag med nässprayen och det fungerade och blev som vanligt utan nästäppa.
jag har inte ont i ryggen än, men jag vet hur det känns, jag hade foglossning och ont i ryggen i slutet av förra graviditeten. Hoppas jag slipper det, jag kunde knappt röra mig, ta små små steg stapplandes fram.
förra gravidteten blev jag även rastlös i benen speciellt när jag skulle sova, det var jobbigt.
en amningskudde har jag redan.
rastlösa ben och krypningar i benen, finns en bra sida om råd mot det:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Restless-legs-syndrome/
Sekundär form av RLS
Den sekundära formen av sjukdomen kan orsakas av:
Symtom på rastlösa ben är krypningar, domningar, ryckningar, en känsla av kyla eller hetta och ibland smärta. Symtomen kan variera i styrka.
Besvären är störst då du vilar, framför allt när du lägger dig, och blir lindrigare när du rör på dig.
Besvären brukar mest kännas i nedre delen av benen, mellan knä och fotled, men ibland även högre upp i benen och i armarna. Obehagen är ofta störst sent på kvällen eller under natten.
Ofrivilliga muskelryckningar och sparkar tillsammans med krypningar kan göra att du vaknar flera gånger per natt. Ryckningarna kan uppträda flera hundra gånger per natt och ger ofta korta uppvaknanden som varar i några sekunder. Det gör att din sömn blir störd och att du blir trött och får svårt att koncentrera dig på dagarna.
Symtom på rastlösa ben är krypningar, domningar, ryckningar, en känsla av kyla eller hetta och ibland smärta. Symtomen kan variera i styrka.
Besvären är störst då du vilar, framför allt när du lägger dig, och blir lindrigare när du rör på dig.
Besvären brukar mest kännas i nedre delen av benen, mellan knä och fotled, men ibland även högre upp i benen och i armarna. Obehagen är ofta störst sent på kvällen eller under natten.
Ofrivilliga muskelryckningar och sparkar tillsammans med krypningar kan göra att du vaknar flera gånger per natt. Ryckningarna kan uppträda flera hundra gånger per natt och ger ofta korta uppvaknanden som varar i några sekunder. Det gör att din sömn blir störd och att du blir trött och får svårt att koncentrera dig på dagarna.
Det är vanligt att kvinnor drabbas av restless legs under graviditeten, speciellt under de sista månaderna. Det kan vara kopplat till järnomsättningen i kroppen. Besvären försvinner hos de flesta några dagar efter förlossningen.
EvaChristina
kanske du har den primära restless legs då? om du hade det innan graviditeten.
Primär form av RLS
Cirka hälften av dem som drabbas av rastlösa ben har den primära formen av sjukdomen. Orsakerna till den är inte kända, men störningar i hjärnans dopaminsystem kan ligga bakom. Dopamin är en signalsubstans i områden i nervsystemet som påverkar kroppens förmåga att kontrollera muskelrörelserna.
Man tror att den primära formen av RLS är ärftlig. Sex av tio som drabbas har nära släktingar med samma besvär.
Om man får sjukdomen före 45 års ålder är det oftast fråga om den primära formen.
ja jag läste på en sida 1177 om att kyla kunde hjälpa och som du säger duscha i kallt vatten.
Massage och avslappning kan också ge lindring, liksom värme eller kyla på fötterna och benen. Man kan till exempel duscha fötterna i varmt eller kallt vatten, eventuellt växelvis, eller använda en värmedyna. Om det inte hjälper kan man få olika mediciner som kan ge lindring.
Massage och avslappning kan också ge lindring, liksom värme eller kyla på fötterna och benen. Man kan till exempel duscha fötterna i varmt eller kallt vatten, eventuellt växelvis, eller använda en värmedyna. Om det inte hjälper kan man få olika mediciner som kan ge lindring.
För mig har det hjälpt att motionera, ut och cykla tex.
men så har jag mycket sammandragningar och har ju då tyvär svårt att motionera.
jag har extremt dåligt järnvärde förra graviditeten så kanske därför också jag fick restless legs.
men vad bra tips med kyla, det visste jag inte innan.
EvaChristina
ja jag har också läst här på familjeliv om att magnesium skulle kunna lindra det.
vad jobbigt att du har det så på nättarna, hoppas det blir bättre!
har du hört med vårdcentralen? finns det någon medicin som skulle kunna lindra?
Fröken Löken
vad roligt! det gick snabbt!
ja jag är lite orolig att det ska gå för fort här med. Får vara väl förberedd, och åka in direkt.
down under
vilka tydliga och fina bilder på prinsessan!
vad roligt att få en sån 3 D bild, jättefin!
ja jag brukar också säga vid förlossningen, hur kunde jag glömma att det gjorde så ont och aldrig igen, men glömmer det gör man tydligen rätt snabbt (4:e barnet tätt här ), och så får man ju världens underbaraste lilla bebis för det.
jag pratar gärna om graviditeten men jag tänker redan lite på förlossningen, jag vill förbereda mig och eftersom jag blev lite rädd förra gången då det gjorde mycket ont, så letar jag tips för vad som kan underlätta förlossningen.
samtidigt längtar jag till förlossningen för att få träffa den lilla underbara som bor i magen.
jag tycker tiden går så fort, har ju 3 barn här hemma som busar så fullt upp är det och då går tiden fort.
sen vet jag att jag brukar föda tidigare, och är lite orolig ifall det blir 5 veckor tidigt denna gången också.
jag har gått upp 5 kg och är i v.21.
så hoppas på viktuppgång 10 kg som mest.
Jag kunde ju inte gå ner till min normala vikt från förra graviditeten (har många barn tätt, minsta sonen är 1 år)
kom ner till 55 kg efter första och andra graviditeten men inte nu efter tredje gravidteten.
jag låg på 5 kg plus mot min normala vikt 55 kg, så jag låg på 60 kg som startvikt som gravid och ligger nu på 65 kg då.
Jag vill gå ner till ca 55 kg sen igen och hoppas jag kan ut och motionera som vanligt, även om det är lite mindre tid till det när man har så många barn.
jag har lite sammandragningar och får ta det lite lugnare.
illamåendet är nästan helt borta, skönt!
jag vill åka ut på slutrean och köpa något till bebisen, tänkte göra det nästa vecka.
kottemor
jag bor i skåne, klippan (helsingborg)
var bor du?