• Jean

BF maj 2011

down under skrev 2010-12-10 14:22:24 följande:
    Jag älskar Perth! Allt är bra där speciellt dom fina stränderna och det härliga klimatet.
    Hade det inte tagit slut med exet så hade jag stannat där för alltid!
    Jag har iof permanent uppehållstillstånd där och sonen har dubbelt medborgarskap så vi kan flytta dit igen om vi vill. Tanken har slagit mig många gånger men nu när jag träffat en annan och vi ska ha barn ihop så e det ju inte lika enkelt längre.. vi får se vad som händer.
    Det ända jobbiga med att bo där var ju att familjen var så långt bort! Tar så lång tid att flyga hem plus att det kostar mycket...tur att vi hade skype!

Ang flygningen..
    Det är en jobbig tid att flyga i men om ni reser i Business class så finns det ju mycket mer plats att röra sig på plus att ni har större säten! Sen är ni väl 2 som kan dela på ansvaret, vilket kommer att bli mycket lättare så det blir nog inga problem!
    Det är ju bra att ni har första tjing på basinetten men ni kommer inte att kunna använda den så länge,
    Barnet får bara va upp till 6 mån sen är den för stor.. min son är väldigt lång så vi kunde inte använda den alla gånger.. beror på vem du flyger med o hur griniga dom är! Och ibland så är det små plan som inte har några väggar att hänga basinetten på.. väldigt irriterande! Speciellt irikesflyg.
    Och det mest irriterande av allt! När du änligen fått bebisen att sova i basinetten så vill du inte ha turbulent väder! Så fort det blir det så måste man ta upp ungen igen... suck! Jag försökte ignorera det flera gånger men dom kommer alltid och säger till att man måste ta upp barnet.. förstår du då hur man kan få hålla på om det är dåligt väder från o till.. Irriterande, för sonen vaknade ju då varenda gång man lyfte upp honom o så fick man börja om från början.. var nästan lättare att bara låta honom sova i famnen då när han sov och sen sätta honom i basinetten när han var vaken.
    Ja jag foll pladask for Perth men har vanner som bor dar och min man ar dar ofta i jobbet och dom gillar de inte lika mycket langre. Perth har tydligen tagits over av alla "cashed up boagans" efter att husen skonk i pris forra aret. Nu ar allt jatte dyrt som alltid igen, man skulle kopt ett hus som investering...
    Hur funkar de med barn och medborgarskap? Jag har permanent uppehallstillstand och kan nu soka medborgarskap men tankte att de kanske vore battre att vanta sa den lilla kanske har lattare att fa svenskt... Hur gjorde du? Kan barnet fa svenskt bara sa dar?
    De ar grymt jobbigt att ha familj och vanner sa langt borta. Skulle vara hemskt utan internet..

Kan tanka mig att de ar irriterande om dom kommer och sager till en att halla barnet hela tiden man precis fatt den lilla till att sova. Kan tanka mig att man kanner sig ganska under press nar den lilla grater och alla sitter och tittar surt pa en... Min svagerska hade en hug a bub med bebisen mot sitt brost men dar fick hon inte sitta utan maste sitta i knaet (bara 3 manader) sa hon skrek hela bagen till sydney fran hobart.

Kommer bara att flya qantas tror jag. Har haft sa manga daliga erfarenheter i mindre plan. Och som du sager ar de nog enklare att man ar tva.
  • Jean

Varan lilla heter Colin redan! Enda namnet vi kunde komma overens om sen i borjan av gradiviteten.

En tjej pa jobbet berattade dock att av alla UL hennes syster haft hade dom sagt att de var en pojke till 100% ingen tvekan och ut kom en tjej. Alla var helt chockade!

• Jean
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-11 09:52:12 följande:
    Jean
    Colin är ju ett jättegulligt namn! det hade gärna jag också valt, men vet inte vad min man tycker...

Någon som varit på julbord eller som ska på julbord?
    Det var mysigt att gå på julbord igår, vegetariskt julbord.
    Men på kvällen satte Tobias  ( 10,5  månader) en lakris godis i halsen, han kunde inte andas och fick inte upp den på en gång, men efter en liten stund kräktes han upp den, som tur var men rädd jag blev , usch!
    Tack! =)

Fasiken va laskigt nar dom satter i halsen. Jag skulle bli jatte stressad och radd. Skont att han fick upp den. Antar att man kommer vara med om sadana saker framover....

Jag har faktiskt funderat pa att ga en forsta hjalpen for sma barn kurs aven om jag har en vanlig sa kanns de som att de skulle vara skont att frasha upp alla kunskaper och bara koncentrera sig pa baby och barn.
  • Jean
    down under skrev 2010-12-11 14:22:05 följande:
    Det beror nog på i vilket område man tänker bosätta sig i.. det finns ju bättre och sämre områden som överallt!
    Jag kan iaf rekommendera dig att flytta dit Kyss

Jag hade nog väntat tills barnet var fött med att byta för jag vet inte riktigt vad regerna säger.
    Fast om barn kan ha dubbelt medborgarskap så borde ju vuxna kunna få det oxå så det borde inte vara några problem. Du får  kolla upp det.
    Jag valde att föda i sverige så min son blev automatisk svensk medborgare sen när vi åkte tillbaks så sökte vi medborgarskap till honom där oxå vilket inte var några problem eftersom pappan är Australienare.
    Då blir dom citizen by decent.
    Borde ju vara samma grej fast tvärtom för dig. Du kommer ju föda honom där så då blir han ju automatisk aus medborgare så när ni åker hem till sverige 2012 så kan du ju söka svenskt medborgarskap åt honom då om det inte går att fixa via svenska ambassaden innan det.

Ja jag kan ju tala om at tdet inte är ett dugg kul när barnet får en skrikattack och vägrar sluta och alla bara glor
    och vissa kommer med elaka kommentrer! Det blir ju liksom inte bättre av det.. man blir jättestressad och barnet känner av det och det blir bara värre.. man vill bara skrika åt dom att hålla tyst och gråta lite!
    Men ibland så finns det snälla människor oxå som försöker stötta en .. du får hoppas att ni sitter brevid sånna!
    Om vi flyttar till Perth framover sa kommer de vara pga min mans jobb, for att vi maste. Med tanke pa att vi maste kopa ett till hus. Vill inte ge upp de vi har har nere pa ett tag...

Borde inte vara sa svart med medborgarskap som de later. Ska lasa pa och fixa de i Sverige i sa fall. Antar att lillen kommer fa ta over min mans medborgarskap ocksa i sa fall. Han har namligen bade australienskt och brittiskt. Sa de blir tre medborgarskap for lilla Colin.

Tack for alla tips!!
  • Jean
    Mary
    Var tvungen att kolla dina UL's bilder efter alla komentarer. Och OMG va sott!!!! De var de sotaste jag sett alltsa. Om jag var du skulle den ramas in!

Vi fick en en bild pa arm med hand som gjorde tummen upp pa varat, de gillade vi!!! =)
  • Jean
    Mary skrev 2010-12-12 16:30:14 följande:
    Just nu sitter den på kylskåpet, men man kanske skulle ta och skriva ut den på fint papper i stort format och rama in. Bra idé!

Har du den bilden här på familjeliv?
    Laddade precis upp bilden sa du kunde fa se men alla mina person uppgifter ar med pa alla bilder sa jag har ingen lust att lagga upp nagra.... Lite tontigt kanske... =/ Om jag har tid sa kanske jag kan redigera och klippa nan dag. =)
  • Jean
    Tiiinaa skrev 2010-12-13 18:33:51 följande:
    Vår lilla Elmer sparkar ordentligt där inne. Kände det till och med med handen igår :) Han är så härlig redan <3

Idag har vi lyssnat på denna fina fina låter flera gånger om!!

Lyssna!!

" target="_blank">

Vilken mysig lat!!! Den tackar vi for!

Colin sparkar ocksa som bara den dar inne. =) Tredje veckan man kan kanna pa magen. Sa mysigt!  =)
  • Jean
    TeosMamma skrev 2010-12-14 11:55:34 följande:
    Tack jean som föreslog namnet Colin, det var det första pojknamn som jag och min man bägge gillade, äntligen!!! Sökte lite på det och hittade då det liktydiga Cailen som min man gillade ännu bättre, vad tycker ni?
    Är det för tjejigt och amerikanskt?  
    Ja Colin var de anda vi kunde enas om som vi bada tyckte var fint! Cailen later fint, tror aldrig jag hort de forr. Du har ju aven Cailem.
  • Jean

Vi har haft delad eknomi sen vi blev ihop i princip. Jag tjanar dock nastan ingenting i jamforelse med min man. Har inte jobbat jamt sa de ar ju maste med delade bankkonton.

Har far man ingen foraldra pening utan de kalas baby bonus, vilket ligger pa ca 33000 kr som man brukade fa i hand nar babyn ar fodd men nu far man istallet ca 2000kr varannan vecka tills pengarna ar slut. Sa utan min mans stora lon skulle de inte funka..

• Jean

Har inte varit inne pa nastan tva manader nu med jul semester och allt.... Maste forsoka lasa ikapp om de ens ar mojligt. Hoppas alla mar toppen och allas magar vaxer... Som min. =)

Svar på tråden BF maj 2011