• Maruid

BF maj 2011

FruMadde4barnTätt skrev 2011-03-31 10:31:28 följande:

behövs det katater i urinröret  för att det är svårt att kissa med ryggbedövning? sådan katater verkar göra ont.

förstår att man vill ha ryggbedövning vill långdragen och smärtsam förlossning.

Att man behöver kateter vid epidural är inte säkert. Själv kunde jag under hela min förlossning gå och kissa och röra mig obehindrat utan problem. Men jag förstod att jag var ett fall där epiduralen tog så optimalt som den ska göra i bästa fall och jag hade inte några av de problem som man kan riskera att få. Men kanske hade jag tur. Känner i och för sig själv ingen som behövt kateter eller fått komplikationer av sin epidural under eller efter förlossningen.
  • Maruid
    skalbagge skrev 2011-04-01 19:46:25 följande:
    Någon som har erfarenhet av bröstpump, vilken man ska välja?
    Det är ju inte alldeles säkert att du ens behöver en pump. Det är inte alla kvinnor som använder en. Själv ska jag vänta och se om vi kommer ha behov av en och blir det så då kommer jag sannolikt att fundera på att hyra en elektrisk inledningsvis eftersom de annars kostar en hel del men är betydligt bättre än de manuella. Ofta kan man hyra via sjukhuset eller vissa barnbutiker.

Tidigare har jag själv kört på en Avent Isis som fungerar bra men tycker att det tar för mycket tid och jobb om man ska pumpa på heltid och jag tror inte alls att den pumpade ut så bra som en elektrisk skulle kunna göra. Så skulle jag köpa en hade jag nog satsat på en Medela Swing.
  • Maruid
    skalbagge skrev 2011-04-02 11:00:00 följande:
    Tack för svar. Kommer behöva va i skolan varje tisdag under hela min föräldraledighet förutom sommaruppehåll juni, juli, augusti. Har ju ingen aning om hur det kommer fungera med amning och jag har inga problem med att komplettera med ersättning heller. Kanske testar på apotekets till att börja med då, sen kan man ju invetera i en elektrisk senare om det skulle behövas. Tack för tipset med att ha med sig pump till skolan och pumpa ur, hade jag nog inte tänkt på själv och det hade ju inte varit så kul.

Ja, då förstår jag att det kan behövas en pump ; )

• Maruid
    kate84 skrev 2011-04-02 12:00:40 följande:
    Är beräknad den 20:e maj. Är det fler som är beräknad runt det datumet så skriv gärna en rad eller två till mig =) Bor i märsta och ska förlösas på ks solna.

Jag glömde att skriva att jag också är beräknad den 20 maj men jag bor långt söderut i den Skånska slättens pärla, Lund Skrattande

• Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-02 18:31:20 följande:
    Då möts vi kanske på BB BF den 25:e och ska föda i Lund
    Aha, det visste jag inte! Jo, vi bor ju 10 minuter (max) från sjukhuset bilvägen så vi hoppas få stanna här och inte bli ivägskickade till Malmö, Ystad eller Helsingborg. Då får vi se om våra små bli BB syskon så att säga Skrattande
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-02 20:12:08 följande:

Vi har väl typ 20 minuter till sjukhuset, bor i Landskrona kommun.

Nej, vi får verkligen inte hoppas att vi behöver åka vidare till varken Malmö, Ystad eller HBG. Lund är perfekt, rätt ställe att befinna sig på om det skulle vara några komplikationer, dom har det mesta i Lund. Nu får vi ju inte hoppas att det behövs men det känns tryggt att föda i Lund

Jag har helt glömt, har du barn sedan tidigare? Jag har två killar 5 & 7 år gamla, och dom väntar spänt på sin lillebror

Vi får hojta till innan vi åker in till BB, så vi vet om vi kommer ses där

Ja, jag känner mig också tillfreds med sjukhuset i Lund, är född där själv också så det känns tryggt på något sätt och man vet ju att deras neonentalvård är i särklass om man skulle föda tidigt eller så. Men jag håller med dig, vi hoppas vi slipper massa komplikationer och strunt.

På tal om syskon så fick vi en pojke i novmber 2009 men han gick bort i somras. Men vi ser honom fortfarande som oerhört närvarande och pratar ändå om honom som blivande storebror Glad

Men vi får verkligen slänga upp meddelanden här på FL när man ger sig in så får man väl se när de små väl tittar ut. Jag gillar dock den 20 som datum eftersom det var min pappas födelsedag också så det hade varit lite kul och speciellt.
    Lovelyness skrev 2011-04-02 21:57:01 följande:
    Här är min färdiga barnvagnsmobil. Det tog sin lilla tid att hitta motivationen att göra klart den men nu hänger den äntligen i vagnen!
    Så superfina dem blev! Jag är tyvärr inte världens mest pyssliga men jag blir jättesugen när jag ser allt fint andra knåpar ihop.
  • Maruid
    Tiiinaa skrev 2011-04-02 23:44:06 följande:
    Oj, beklaga verkligen. Vad hemskt!! Vad hände med din lilla "ängel" om man får fråga?.
    Han hade gallvägsatresi, en missbildnings på gallgångarna som resulterar i leverproblem, vilket vi upptäckte när han var sex veckor. Efter det vistades vi nästan konstant på sjukhuset i väntan på levertransplantation men han dog två veckor innan dess.

Självklart var det jättejobbigt men både jag och min han har lärt oss att leva med det och har bearbetat det bra, ja det är väl något man gör nästan konstant. Idag är han fortfarande en del av vår familj, bara inte fysiskt närvarande.
    Misswiren skrev 2011-04-02 22:40:33 följande:
    Kul och se var alla bor och ska föda, så spritt. :)

Jag är beräknad till 1.a Maj och bor i Kävlinge, så blir klart Lund att föda i.

Spännande :)
    Kul med ännu en Skånebebis! Och du hade ju inte alls många dagar kvar!
  • Maruid

Tack alla för era fina kommentarer!

Fröken Löken: Ja, alla hanterar ju sin sorg olika men för oss har det känts naturligt att agera på samma sätt som familjen du pratar om. Men jag tror att man kommer fram till hur man själv behöver hantera sina prövningar, oavsett vilka de är. Att skaffa fler barn ville vi i och för sig redan innan men det var en av de första saker vi sa till varandra då han dog så det känns helt rätt om än lite nervöst också på sitt sätt.

Hansson83: Du undrade när allt detta hände. Han föddes november 2009 och dog i juni 2010.

Madeleinelouise: Vad jobbigt med så mycket sammandragningar och oroa för att bebisen ska komma för tidigt. Jag hoppas verkligen att din lill* stannar inne ett tag till!

mammaE2011: Oh, spa och massage! Jag insåg hur ont jag har i ryggen då jag gick och la mig igårkväll så det hade varit SÅ skönt att få bli lite ompysslad och varm. Hoppas du får det superskönt!

Nåväl, jag ska hoppa in i duschen lite snabbt innan vi ska iväg med familjen på café. Det är inte soligt men det verkar i alla fall vara helt okej temperaturer så det ska bli skönt med lite friskluft. Ha en skön söndag!

• Maruid
    barbabelle skrev 2011-04-03 23:27:43 följande:
    Ja, eftersom jag undrar faktiskt hur stort lakanet ska vara, som ska passa till barnvagnen...
    På vissa vagnmodeller kan du hitta måtten på insatsen på nätet eller i olika kataloger. Jag har själv beställt en emmaljunga och i deras katalog kan man hitta måtten på hårdliften som vi kommer använda. Den är 75 x 30 så lakanen jag kör på är ungefär 80 x 35.
  • Maruid
    Hiavatha skrev 2011-04-04 08:35:06 följande:
    På tal om vagn, kommer ni ha kudde i den i början? Det är väl rekommenderat att inte ha kudde när de är riktigt små? Eller är det mer bara i sängen de sover i?

BM besök idag, v 34+5:
    Bebis: 
    SF mått: 31 (i mitten på kurvan) 
    Puls: 136
    Huvud: Nedåt (men inte helt fixerat än) 
    Jag:
    Vikt: 71,4kg (startvikt 63kg, 159cm) 
    BT: 111/71

Även i övrigt är allt väl.  Solig
    Förra gången hade jag inte kudde i varken sängen  eller vagnen men det är nog olika. Vi provade men det verkade så himla obekvämt helt enkelt och han sov gott utan. Dock höjde vi huvudänden på spjälsängen lite och även ibland på vagnen, det kan vara en bra idé om barnet är lite förkylt eller har allmänt svårt att sova.
Svar på tråden BF maj 2011