• Jodi

BF maj 2011

Tack för alla tips! Behöver en ny bh så jag tänker att jag lika gärna kan köpa en amnings och hoppas att den passar även sen. Har små bröst från början så jag tror inte de blir gigantiska, räknar också med att bhn töjer sig lite...

Idag ska jag åka till ikea och köpa lite saker som behövs till hemmet, men även spana in vad som ska köpas till barnet! Glad

• Jodi
    SannaSanna skrev 2011-03-12 08:31:05 följande:
    Hej tjejer! va hos bm igår. en fråga... mitt sf mått låg inte längre på kurvan... första fången låg den mitt på mittenlinjen. nu va den närmare den undre... bm sa att det Nog inte va någon fara... har detta hänt någon av er? när ska man kolla. med tul?
    Tror inte du ska oroa dig än, det är säkert enligt kurvan nästa gång . Var så för mig vid en mätning, men BM var inte ett dugg orolig. Beror nog lite på hur de hur de mäter kanske?
  • Jodi
    morotsland skrev 2011-03-15 09:10:38 följande:
    Hjälper vatten mot lågt blodtryck? Jag har haft 90/55 hela graviditeten och jag dricker kopiösa mängder vatten, undrar hur lågt det skulle vara annars då...
    Dricka vatten är väl bra om man är intorkad, men annars blir det nog bara en kortsiktig höjning av blodtrycket innan njurarna gör sig av med överskottet. I vanliga fall brukar man ju rekomendera motion för att höja blodtrycket (inte bara sänka!), men det är ju svårt att träna när man är i 8:e månaden.... Men kanske en promenad i så snabbt tempo man klarar av per dag?
  • Jodi

Var hos BM idag:

Bt 105/70
    Blodsocker 5,1
    SF-mått 30
    Puls bebis 162

Allt såg bra ut och lillkillen är fixerad redan! (är i v 34) dock funderar jag efteråt, är inte pulsen lite hög? Hon sa ingenting om det så jag antar att man inte ska oroa sig, men ni vet hur det är...

• Jodi

Oj, det skulle inte bli nån arg gubbe på det där inlägget, vet inte hur det gick till!

• Jodi

Du har rätt, jag ska inte börja nojja över det där nu...Flört

• Jodi
    jakeline skrev 2011-03-30 12:43:26 följande:
    hos mig ilar det nedåt och det känns ibland som bönan liksom tar spjärn uppåt. Skitaont gör det. men jag tror att det är normalt när de börjar fixera sig. 

Ska till BM på måndag så då får jag veta om jag har rätt i att den vänt sig nedåt och börjat fixera sig. 
    Så olika det där, min lillkille var fixerad redan i vecka 34 (är i v 36 nu), men jag känner inget av det ni beskriver, bara lite mer tyngdkänsla nedåt.

Har bakat bullar idag för nästan första gången i livet, det måste man ju kunna när man ska bli mamma! Glad
  • Jodi

Angående smärtlindring så kör jag på taktiken att försöka förtränga att jag ska föda överhuvudtaget Flört.
    Skämt åsido, men det är så svårt att veta hur man kommer reagera och hur ont man kommer ha innan man är i situationen. Så jag håller dörren öppen för all slags smärtlindring och ser hur det går helt enkelt!

• Jodi

Har gått upp 16 kg och still going strong...Glad Bekymrar mig inte så mycket för det så länge jag inte börjar vräka i mig massa onyttigheter. Hoppas och tror att jag kommer att gå ner det mesta under amningen eftersom det var så för min mamma (som gick upp 30 kg med första barnet...)

Angående kudde i vagn, jag tror att man ska ha det just för att barnet inte ska få platt bakhuvud. Jag köpte en på babyproffsen men nu undrar jag om den inte är för hög. Kudden ska nog vara rätt så platt i början.

Vet ni hur det är med täcke i säng i början? Jag vet att man inte ska ha riktigt täcke pga kvävningsrisk (de på ikea är från 12 mån exempelvis) men nåt ska de väl ha förrutom pjamas? En tunn filt borde väl vara ok? Nu tänker jag på när barnet sover själv, inte i samma säng som mamma och pappa.

• Jodi
    maj09 skrev 2011-04-08 16:00:24 följande:

Jag har lite namnpanik. Det gjorde att inte jag kunde sova inatt. (Smart att ligga och fundera på det och vara halvdöd hela dagen idag!) Vi har skrivit en lista med inte mindre än 35 namn (inklusive andranamnsförslag). Mina absoluta favoriter tycker inte mannen om och jag gillar inte hans förslag så mycket. Det finns i alla fall inget solklart namn. Vad skönt det måste vara för er som vet vad barnet ska heta. Är det någon mer som inte vet om vad liten i magen ska heta? Sist hade vi tre flicknamn och ett pojknamn med oss till förlossningen och bestämde oss direkt när vår bebis kom ut. Fyra namn var lite mer lagom att förhålla sig till. Nu får vi väl kanske vänta och bara gå på vad den ser ut som...

Vi har inte bestämt oss alls, har varit jättesvårt. Vi vet att det blir en pojke, men jag tycker pojknamn är svårare än flicknamn.... Har några alternativ, men nu tänker jag att det inte är nån vits att stressa med det, kanske behöver man se barnet för att kunna bestämma sig?
    Ni kan kanske köra uteslutningsmetoden och ta bort var sitt namn på listan tills ni kommer ner till ett mer hanterbart antal alternativ? Glad
Svar på tråden BF maj 2011