• Maruid

BF maj 2011

Fröken Hanna: Grattis till trådens första bebis! Hoppas ni återhämtar er fint båda två och att ni snart får åka hem och bara mysa hela familjen!

maj09 skrev 2011-04-09 20:25:10 följande:
    Dags att skapa en ny tråd för våra underverk?
    Kan inte de som också skrivit in sig på BF listan skriva i slutändan vilket datum som det faktiskt blev. Kan vara lite roligt. Eller det kanske bara är jag som tycker det ; )
  • Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-09 22:37:37 följande:
    sitter här och är så orolig för vår dotter som är på barnakuten med min man.
    hon har svullen mage och var jätteledsen och hade ont, hoppas jag snart får veta hur det går.
    Jag är så orolig, klockan går och går och jag har inte hört något från dem, hoppas det inte är allvarligt.
    Stackars Nathalie, hon vill inte åka in till sjukhuset men hon hade så jätteont i magen.
    Känns jobbigt att jag inte kan vara hos henne, och att jag inte vet hur hon mår....
    Usch, det låter jobbigt. Hoppas att de hittar vad det är och kan ge henne något så att smärtan går över.
    nenababe skrev 2011-04-10 11:19:14 följande:
    Nästa söndag är det dags för oss, då är man inne på förlossningen vid den här tiden. Helt galet. Solig
    Oj vad spännande! Idag har vi 40 dagar kvar till BF och jag börjar inse att det närmar sig.
  • Maruid
    werkestam skrev 2011-04-10 22:05:29 följande:
    Satt ute i solen idag och bara njöt av läget att vara gravid. Snart är det över. Jag kan faktiskt säga att jag kommer att sakna magen lite trots allt. Den är ju ganska mysig att ha... :) Men å andra sidan är det ännu mysigare med en bebis!!! :):) 
    Ja, lätt att man kommer sakna magen ibland. Jag minns att jag tyckte att det var konstigt sist för här har man gått och myst vecka ut och vecka in, buffat på magen för att få gensvar i sparkar och funderat på vilken kroppsdel det är som känns där inne. Och så plötsligt är magen bara... ja, mage igen.

Å andra sidan vill jag hemsk gärna mysa med mini så då måste h*n komma ut. Och det är rätt skönt att kunna sova, knyta skorna och äta vad man vill. Så det finns ju fördelar att se fram emot Skrattande
  • Maruid
    skalbagge skrev 2011-04-11 11:17:15 följande:
    Ställde en fråga tidigare i tråden men fick inget svar, är det någon som har erfarenhet av hallonbladste? Jag har beställt det och hoppas på att det ska ha någon effektFlört
    Det finns en tråd som heter "Vi som dricker hallonbladste". Där finns flera som skrivit upp sig på listan och där finns också länkar och annan info. Har själv funderat på att börja men har inte köpt hem något te än, ställde frågan i en annan tråd om det är helt ofarligt för barnet och tydligen brukar barnmorskor rekomendera eller i alla fall vara positiva till att man dricker vad jag förstått.

För min del skulle jag dricka framförallt för att få en välfungerande amning och då är jag beredd att ta till nästan alla knep som finns i boken. Sedan är det ju ett plus om man slipper gå över tiden och blöder mindre efter förlossningen om de nu skulle ha dem effekterna också.
  • Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-11 12:19:18 följande:
    Lina Sofi
    hon fick lavemang och någon slang och då kunde hon bajsa och få ut luften.
    så sen blev det bra och då hade hon inte ont mera.
    hemma hade hon fått  laktipex =laktulos och hon fick magknip och luft i magen som inte fick ut stackarn.
    hon blir lätt förstoppad stackarn, det är svårt, hoppas det löser sig snart, vet inte om vi vågar ge laktipex något mera.
    ska prova få i henne messmör idag, det brukar vara bra, hade det till sonen i vällingen och det hjälpte, tänkte blanda det i chokladbollar som vi ska göra idag.
    Skönt att det inte var något annat än förstoppning och luft i alla fall. Å andra sidan vet jag alltför väl hur det är att behöva ge ett barn laktulos och hur svårt det kan vara när magen inte fungerar som den ska på småbarn.

Min mans familj dricker alltid lite olivolja varje morgon och det håller tydligen igång magen men att få det i ett barn är ju inte vidare lätt. Hoppas messmöret hjälper i alla fall.
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-04-11 16:40:10 följande:
    Hur ser era blodvärden ut förresten? Jag hade 125 idag och BM tycker att jag ska äta järntillskott varannan dag, men är inte 125 rätt normalt? Jag hade 123 som lägst för någon månad sen
    Sist jag fick mätt mitt så var det 126 och jag fick då besked på att jag skulle fortsätta ta varannan dag. Detta eftersom jag tagit varannan dag även tidigare men värdena har ändå fortsatt att sjunka även om det går väldigt sakta. Jag har dock inga problem med att ta lite extra järn, min kropp verkar inte bli så jättepåverkad med förstoppning och annat stör så jag käkar på.

Skönt i alla fall att det inte var något bus med den lille i magen din. Tycker dock det låter rätt sannolikt att han blir uppstressad när hon klämmer och trycker på honom så hon får väl helt enkelt bli mer taktisk.
  • Maruid
    Fröken Löken skrev 2011-04-11 20:06:29 följande:
    Ja du Fröken Hanna... Tydligen är det vi "fröknar" som har "oturen" på vår sida... Har precis blivit inlagd på bb med symptom på havandeskapsförgiftning :(
    Blodtrycket har legat allt mellan 147/97 till 153/106 och äggvita i urinen, skala 3 på stickan...
    Alltså jag kände de på mig! Tur att vi hade besök hos BM idag annars hade jag fortsatt känna mig övernojjig och som den där som bara klagar!
    Nu är det vila som gäller och så får vi se vad provsvaren visar!
    Att det bara kan komma som en blixt från klar himmel är för mig en gåta! Har ju inte varit nånting alls hittills!
    Nu hoppas vi på det bästa!
    Hoppas verkligen att det bättrar på sig igen så gott det nu kan när det är havandeskapsförgiftning. Men som andra redan sagt, ni är på rätta stället i alla fall.
    Håll oss uppdaterade och ta hand om er!
  • Maruid
    FruganH skrev 2011-04-11 21:28:17 följande:
    Fröken Löken: Trist att höra! Hoppas proverna är ok iallafall så dom kan vänta lite med igångsättning. Varje dag extra i magen är såklart superbra!

Vi är kvar på BB fortfarande. Lillan (nej, bi har inte bestämt namn än) mår bra och äter riktigt bra. Ofta kan ju amningen gå sisådär när dom är tidiga, men det har gått över förväntan. Har nojat lite innan över amning och varit rädd för att mjölken inte skulle komma igång, men det hade jag uppenbarligen verkligen inte behövt vara. Här flödar det på som in i norden, så det är ju rätt skönt :) (och såklart lite jobbigt).
    Mina prover ser också bra ut så vi hoppas på hemfärd under morgondagen.
    Barnläkaren gav henne OK-stämpeln på rumpan ;) och det var väldigt skönt.
    Nu vill vi bara komma hem och landa lite.
    Skönt att ni verkar vara på väg hem, kan tänka mig att ni längtar för även om sjukhuset är bra är det ju sällan en vidare upplyftande plats.
  • Maruid
    Moi Mokulat skrev 2011-04-12 10:52:54 följande:
    vad skönt att jag inte är ensam.
    Hittar inget. Inga kläder, amningsbhar eller ja bara något.
    Kanske är för kräsen.
    Men vad är det du hade velat ha? Är det någon stil eller riktning du gillar mer?
    Självklarar jag inte riktigt av supergulligt med krimskrams och volanger och inte heller massa olika tryck med hellokitty eller batman. Dock får man ju ofta sådant i present förr eller senare ändå.
    Men kläder som bara är enfärgade eller mer neutralt mönstrade brukar funka för min del.  

Själv tycker jag i alla fall att man hittar ganska mycket mer fina saker på nätet än i affärerna på stan men det är inte helt lätt, speciellt när man inte vet vem det är man väntar på.
  • Maruid
    Moi Mokulat skrev 2011-04-12 11:04:43 följande:
    Jag har kollat massa på nätet med, men inte hittat något som jag verkligen vill ha.
    Alla säger att man får sååååå mkt när man får bebisen av andra, men de fick inte vi.
    Redan innan vi fick vår son hade min mamma inte kunnat låta bli att köpa en hel påse kläder på H&M. Sedan fortsatte det i den stilen och jag tror att 95% av alla barnkläder vi nu äger och har är köpta av andra. Å andra sidan blir ju då smaken också inte helt i enlighet med ens egen men nåväl.

I väskan till denna bebis har jag i alla fall packat i stort sett bara  vita, gröna och svarta plagg som känns väldigt neutrala så får man se sedan vad det visar sig vara för en personlighet som gömmer sig där inne Skrattande
Svar på tråden BF maj 2011