• FruganH

BF maj 2011

JosefineK skrev 2011-01-11 15:30:35 följande:
    Har ni kànt bebisen hicka nàgon gàng dà? Det hònde mig fòr fòrsta gàngen pà annandagen och nu àr det nàstan varje dag. Urhàftigt!
    Kände bebisen hicka för första gången i fredags. Det varade inte så länge, men det kanske kommer igen snart.

Har också rikliga flytningar och jag använder trosskydd konstant. Annars hade jag nog fått byta trosor flera gånger dagligen. Men jag har haft ökade flytningar sen början på graviditeten så jag har väl i princip vant mig. Och jag som tänkte att det skulle bli så skönt att slippa tänka på mens, bindor och tamponger och sånt nu under 9 månader, men tji fick jag. Nu får jag tänka på trosskydd istället.. Obestämd
  • FruganH
    JosefineK skrev 2011-01-12 16:29:46 följande:
    Tjejer, àr det nàgon mer àn jag som bòrjat fà ont i ryggen eller under revbenen?

Sitter och liiider pà jobbet fòr de senaste dagarna har jag jàtteont i hògra sidan av ryggen, precis under skulderbladet/bh-bandet och under sista revbenet pà hòger sida. Det àr en molande och brànnande vàrk liksom. Sjukt obehagligt. Det àr bara nàr jag sitter ner en làngre stund (vilket jag gòr pà jobbet typ heeela dagen tyvàrr) Kànner i princip inget alls nàr jag stàr, gàr eller ligger ner. Det spelar ingen roll hur jag sitter, testat med kuddar bakom ryggen, justera ryggstòdet etc. men det hjàlper inte alls...

Nu fàr jag igen fòr alla gànger jag skrutit om att jag màr sà braaaa och har iiiiiinga graviditetsymptom alls... Rynkar på näsan
    Har samma problem. Får ont mellan skulderbladen och även högt upp i magen. Har också ett jobb där jag sitter mycket (i princip hela dagen).. Det känns ju bättre när man står upp, men känner mig lite öm även då. När jag ligger i sängen och ska sätta mig upp så gör det väldigt ont ibland.
    Trodde det skulle vara bra med ett stillasittande jobb under graviditeten, men nu vete tusan. Har ju iförsig haft problem med foglossning från och till sen tidigt i graviditeten, så jag hade nog haft ont oavsett.
  • FruganH
    Sofi 79 skrev 2011-01-12 20:48:02 följande:

Appropå när det är dags för ledighet. Jag har BF 5 maj och tänkte gå vid påsk. Eventuellt tar jag ut några semesterdagar innan (så att jag får de röda dagarna "gratis"). Det ger 2-3 veckor innan bebisen kommer.
    Förra gången var jag ledig längre innan. Men dels var det sommar då, dels hade jag ett större behov av att få vara hemma lite längre med första barnet.
    Jag har BF 6 maj och har tänkte också gå vid påsk. Tänkte jobba t.om. skärtorsdagen. Sen är man ju ändå ledig fredag och måndag och så tar jag lite drygt 2 veckors semester från jobbet fram t.om. BF. Har ju en massa semesterdagar som ändå inte kommer utnyttjas i år, så det känns lika bra. Tycker redan det börjar bli jobbigt och då sitter jag ändå mest hela dagarna (eller det kanske är just därför det är jobbigt..)
  • FruganH

Ledsen, men jag måste verkligen gnälla av mig lite.. Vill ni inte läsa en massa gnällande, så sluta läs nu..

Mår verkligen skit just nu rent ut sagt..Rynkar på näsan
    I helgen har jag sovit riktigt dåligt och samma sak igår. Gick upp imorse och kände mig som en zombie och ville bara gråta. Det går ju an att sova dåligt när man ändå är ledig på dagen efter, men att åka till jobbet va verkligen hemskt. Sen att köra bil i nästan en timme i mörkret och vara jättetrött känns riktigt läskigt.
    Trivs inte på jobbet heller och det gör ju inte direkt att man längtar efter att gå dit i vanliga fall och det var ju än värre idag. Har vart helt död hela dagen, halsbränna, ont i magen och ont i huvudet. Är verkligen nere på botten.
    Just nu fattar jag inte hur jag ska orka jobba ända till påsk..
    Sen har sambon fått jobb i en annan stad och pendlar han med, så han kommer med största sannolikhet inte kunna gå med på föräldrautbildning/förlossningsförberedande och det känns inte alls bra för mig.
    Hade behövt känna mig trygg med att han vet vad som väntar och kan stötta mig under förlossningen, men nu känns det som att jag till stor del kommer att få försöka hantera allt själv när det väl gäller.
    Hade nog kunnat rabbla upp tusen saker till, men ska väl sluta så ni slipper höra på all skit..

• FruganH
    Maruid skrev 2011-01-17 21:11:34 följande:

Föräldrautbildningen var verkligen inte så spännande för vår del heller, jag missade vissa gånger men tror inte det var någon katastrof precis. Det är i och för sig ett bra tillfälle att träffa andra föräldrar i grannskapet och vill man bonda med andra mammor som bor nära så ska man klart gå dit. Men informationsmässigt tror jag att jag hade full koll. I och för sig kan jag tillägga att jag har en superbra BM som jag pratar mycket med så alla mina möjliga undringar har jag nog fått svar på också.

Okej, det är nog snarare förlossningsförberedande vi ska gå och visst känner jag att jag har koll på en hel del. Men jag tror verkligen inte maken har det. Och det känns, iallafall för mig, som att det är viktigt att han vet vad som ska hända och hur det kan gå till. Ligger jag där och har ont och försöker koncentrera mig på att föda så måste han ju kunna ta ansvar för annat runt omkring till viss del.

Vi får väl se om det ordnar sig. Han jobbar som lärare, så därför kan han inte "ta ledigt" på samma sätt som t.ex. jag kan. Men men, det får väl lösa sig helt enkelt..
  • FruganH

Har ni skickat in moderskapsintyg till FK?
    Jag skickade innan (eller efter) jul. Minns inte helt hundra exakt när det var, men jag har inte fått tillbaka något från dom än. Dom ska väl skicka papper som skall fyllas i av t.ex. arbetsgivare och så?
    Hur lång tid tar det egentligen? Hoppas verkligen inte att det kommit bort på vägen, börjar känna mig lite stressad....

• FruganH
    jakeline skrev 2011-01-18 09:27:13 följande:
    det tar ett tag, någon månad kanske? 
    Okej, får väl ge mig till tåls lite till innan jag ringer och dubbelkollar om de fått in pappret eller inte.
    Ska ändå inte till BM förrän den 26, så har jag inte fått något då så ringer jag innan så jag kan be om ett nytt intyg från BM när jag ändå är där.
  • FruganH
    SannaSanna skrev 2011-01-26 14:25:04 följande:
    Ja sova i 2 dygn skulle man ju lätt klara nu! Jobbar också heltid och sitter vi datorn. Gått rätt ok hitintills men nu börjar det bli riktigt jobbigt! Känns inte som jag är skarpaste kniven i lådan nu! ;) Dessutom jobbigt att sitta hela tiden... :( Ursäkta klagandet... Är ju inte bara dåligt detta. För ju med sig något fantastiskt! Och att ha en liten som växer i magen är en underlig känsla! Rätt sjukt egentligen! :)
    Ååå, sova! Hade det inte vart hur underbart som helst?! Känns som jag har sovit för lite varenda natt senaste månaden och det börjar ta ut sin rätt Obestämd
    Sitter också vid datorn hela dagarna och tänkte i början att det ju var bra när man var gravid, men det är tusan jobbigt att sitta hela tiden. Men som du säger, vi får ju något fantastiskt för det.. Försöker tänka på det.. Glad
  • FruganH

Vart hos BM idag. Allt verkar vara bra. SF var 23 cm, bra blodtryck, socker, blodvärde. Hjärtljuden låg på 138 denna gången (var 145-148 förra gången). Sen tog BM blodprov med för att se så jag inte börjat bilda antikroppar, eftersom jag är RH negativ. Får hoppas att det inte är så, men det känns inte som det är så stor risk.

Känns skönt att allt verkar vara bra därinne Tungan ute

• FruganH

Idag är en riktig skitdag rent ut sagt..
    Är så trött och less..

Stress kombinerat med gravidhormoner är nog ingen jättebra kombination. Jobbet verkligen suger just nu.
    Vill bara lägga mig och dra nåt gammalt över mig och gråta, gråta, gråta..
    Hur ska jag orka jobba ända fram till påsk? Kommer gå under..

Svar på tråden BF maj 2011