Inlägg från: skalbagge |Visa alla inlägg
  • skalbagge

BF maj 2011

Idag har jag varit hos barnmorskan

Vikt: 73 kgFörvånad
    Hb: 126 (grymt bra, då jag tidigare legat på 110)
    Socker: 3, 6
    Hjärtslag: 145
    SF mått: 32
    Huvud: fixerat djupt nerGlad

Sf måttet var samma som förra besöket, därför fick vi en tid om en vecka igen för en ny mätning. Har det inte ökat då så blir det ultraljud. Nu ska man gå och oroa sig för det en hel vecka då? Men det tyckte barnmorskan absolut inte vi skulle oroa oss för. Hon sa att sf måttet brukar plana av i slutet av graviditeten och eftersom han ligger så djupt ner så är det förmodligen därför!

JAg är i vecka 37, någon annan som haft stillastående SFmått?

• skalbagge

Jag hoppas det är som ni skriver, och tror att det är så oxå min mage har verkligen sjunkit och som sagt ligger ju prinsen djupt ner.

Men det är alltid jobbigt när man får ett extrainsatt besök hos barnmorskan tycker jag, då går jag liksom och oroar mig för det fram tills det är dags för besöket.

Förra gången var det mitt blodtryck som var högt och då fick jag ett extrainsatt besök och gick och oroade mig för det.

Nu ska jag gå och tänka på det här en hel vecka och om det visar sig att det inte vuxit då så får jag vänta ytterligare på ultraljud. Suck jobbigt.

• skalbagge
    mammaE2011 skrev 2011-04-07 09:25:32 följande:
    Händer mycket nu i slutet av graviditeten för dem flesta!

Jag är van vid att bebisen vänder sig mycket och sparkar mycket en stund på morgonen när jag vaknat och utspritt lite över dagen och på kvällen när jag ska sova och när h*n väl sparkar så är det ordentligt. Men igår (vecka 35+0) var det helt "dött" därinne. Skakade på magen men inget hände. Vid något enstaka tillfälle rörde h*n sig men det var väldigt svagt som om bebisen var väldigt slö. Väntade med att ringa förlossningen till kvällen och dem sa att jag skulle komma in direkt och få det kollat. Då blev jag jätterädd och började gråta. Åkte in och så skulle jag ligga en timme medans bebisens hjärtljud mättes. Som tur var såg allt bra ut och bebisen började röra mer på sig som vanligt. Lättnad! Anledningen till detta är förmodligen att bebisen nästan helt var fixerad. Och jag  som är van vid att den vänder sig med huvudet uppåt och sedan neråt var detta en markant skillnad när den var så stilla.
     Idag sparkar den som den ska och det känns skönt.  :)
    Ja verkligen man blir så orolig när något inte är som det brukar!!! Jag var hos barnmorskan igår och när hon mätte magen visade det sig att den inte växt sedan sist. Fick en ny tid för mätning nästa vecka men kan inte slappna av. Har nu bokat en tid för tillväxtultraljud idag, känns jobbigt att ett mått ska få mig att bli orolig men nu känns det bra efter att vi fått en tid och förhoppningsvis får se att han får tillräckligt med näring.
  • skalbagge

Vad ska man tänka på när man ska på tillväxtultraljud? Får man äta, dricka och kissa precis innan eller spelar det någon roll?

Svara någon som vet snälla, ska iväg på ett alldeles snart och är både törstig, hungrig och kissnödig

• skalbagge
    FruganH skrev 2011-04-07 14:10:02 följande:
    Nu ligger jag inne på specialförlossningen och har påbörjat igångsättning. Blodtrycket var 170/110 imorse efter en natts vila, så då fick jag blodtryckssänkande medicin och kort därefter fick jag reda på att de beslutat om igångsättning.
    Så nu hoppas jag bara att det hela ska gå hyfsat smidigt och att det inte tar flera dagar innan bebisen tittar ut.
    Uppdaterar er igen lite senare kanske.
    Lycka till, snart får du din lilla i famnenHjärta
  • skalbagge

Jag har nu kommit hem från tillväxtultraljud och allt såg jättefint ut. Bra mängd fostervatten och allt sånt. Han låg på en vikt på 2690 g nu vilket innebar ca - 5,5 % mot medelbebis, absolut inget att oroa sig för alltsåHjärta

Vi fick återigen bekräftat att det är en liten pojke som bor därinne, snoppen gick inte att ta miste omFlört.

Nu längtar vi om möjligt ännu mer efter vår lilla Edvin som har det så mysigt därinne i magen.

• skalbagge

Någon som testat hallonbladste? Jag har beställt det precisGlad

• skalbagge

Stort grattis till första bebisen i trådenHjärta

• skalbagge

Går in i vecka 38 i morgon, härligt.......nu får lillen mer än gärna behaga komma ut!!!! Längtar så mycket!

Känner mig som en bölmaja, gråter av trötthet.....känner mig totalt matt nu, fler med mig?

I natt hade jag så mycket förvärkar så jag nästan trodde det var dags, men icke!

Visst det är underbart att vara gravid, men det räcker nu för den här gången.......jag vill att min lilla pojke ska komma ut till oss i stora världen nu!!!!

Ställde en fråga tidigare i tråden men fick inget svar, är det någon som har erfarenhet av hallonbladste? Jag har beställt det och hoppas på att det ska ha någon effektFlört

Ska ta en promenad nu i det härliga vädretSolig

• skalbagge
    Fröken Löken skrev 2011-04-11 20:06:29 följande:
    Ja du Fröken Hanna... Tydligen är det vi "fröknar" som har "oturen" på vår sida... Har precis blivit inlagd på bb med symptom på havandeskapsförgiftning :(
    Blodtrycket har legat allt mellan 147/97 till 153/106 och äggvita i urinen, skala 3 på stickan...
    Alltså jag kände de på mig! Tur att vi hade besök hos BM idag annars hade jag fortsatt känna mig övernojjig och som den där som bara klagar!
    Nu är det vila som gäller och så får vi se vad provsvaren visar!
    Att det bara kan komma som en blixt från klar himmel är för mig en gåta! Har ju inte varit nånting alls hittills!
    Nu hoppas vi på det bästa!
    Fy va tråkigt.......hoppas att de är möjligt att hålla kvar bebis någon vecka till iaf.
    Vad gör de för prover när du ligger där? De måste väl ha koll på flödet i navelsträng och sånt så att de ser så bebis får tillräckligt med näring, eller?

Du ligger under trygg bevakning och de är ju skönt, bättre att ligga under kontroll än att va hemma och oroa sig.
Svar på tråden BF maj 2011